نیازمند تئوری مبتنی بر قرائت درست از تفکر دینی در توسعه فرهنگی هستیم
کد خبر: 3501991
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱
علی لاریجانی:

نیازمند تئوری مبتنی بر قرائت درست از تفکر دینی در توسعه فرهنگی هستیم

گروه سیاسی: رئیس موقت مجلس دهم در نطق خود با اشاره به ضرورت توسعه فرهنگی در کشور گفت: ما نیازمند یک تئوری در توسعه فرهنگی مبتنی بر قرائت درست از تفکر دینی و به تعبیر امام راحل، «اسلام ناب محمدی» هستیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، علی لاریجانی، رئیس موقت مجلس شورای اسلامی امروز، یک‌شنبه، 9 خردادماه در نطق خود پس از انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس دهم، با تشکر از نمایندگان و هیئت‌رئیسه موقت اظهار کرد: لازم می‌دانم به اطلاع همه دوستان برسانم که در کشور ما که یک صحنه واقعی از مردم‌سالاری دینی وجود دارد که از نقاط اوج نظام ماست و تبلور آن در داخل مجلس هم همین است؛ از این جهت این رقابت‌ها را مایه کمال مجلس می‌دانیم.

وی افزود: فراکسیون‌هایی برای اداره مجلس به وجود آمدند که نظرات مختلفی بر حسب مصلحت‌اندیشی برای کشور داشتند و در آرای نمایندگان به عنوان امنای ملت به نظر قطعی رسیدند و در ترکیب هیئت‌رئیسه از فراکسیون‌های مختلف حضور دارند.

منتخب مردم قم در مجلس با اشاره به رقابت منتخب مردم تهران برای ریاست موقت مجلس دهم گفت: دکتر عارف یکی از شخصیت‌های خوب کشور است که از ایشان صمیمانه تشکر می‌کنم و در این مدت ارتباط داشتیم و تلاش کردیم در مجلس فعلی نتایجی که قرار است از سر دلسوزی برای کشور رقم بخورد، با همگرایی بیشتر باشد.

وی با بیان اینکه مجلس دهم در روزهای نخست با توکل به خدا و توسل به اولیای دین قصد خود را قصد الهی کرده تا وقت خود را صرف حل مسائل اصلی کشور کند، گفت: قبول کنیم که اگر ما اطمینان به همت خود داشته باشیم که می‌خواهیم در جاده صحیحی که طریق الهی است قدم برداریم، خداوند برکات خود را بر ما نازل خواهد کرد.

لاریجانی افزود: نگاهی که رهبر معظم انقلاب در پیامی که به مناسبت افتتاحیه مجلس دهم داشتند، این نکته برجسته بود که نیت‌هامان را خیر کنیم تا حرف‌ها و افعالمان حسنه باشد و من امیدوارم فضای مجلس که مودت‌آمیز است، توأم با این نیت خیر باشد.

رئیس موقت مجلس همچنین با تجلیل از همت و تلاش مردم برای حضور در انتخابات دهمین دوره مجلس گفت: مجلس سنگر اصلی دفاع از حقوق ملت است و باید بدانیم کار مهمی بر دوش داریم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط بسیار پرالتهابی که در منطقه وجود دارد، نمایندگان باید از حقوق ملت، امنیت کشور و پایداری ملی کشور صیانت کنند و از طرفی مشکلات اقتصادی در کشور داریم که پیچیدگی دارد و بهم تنیده شده است که اقتضا می‌کند با تدبیر و همه‌جانبه‌گری و با روش علمی به مسائل نگاه کنیم و بتوانیم مشکلات کشور را سامان بدهیم.

لاریجانی افزود: با توجه به اینکه هم باید مسائل منطقه‌ای را به درستی رصد کنیم و هم پایداری ملی را تقویت کنیم و مشکلات اقتصادی را با تلاش مجاهدانه مورد توجه قرار دهیم، در مجموع کار مجلس کار سترگی است و اقتضا می‌کند ما به صورت فردی، کمیسیونی و جمعی تلاشمان این باشد که روی این مسائل تمرکز کنیم.

رئیس موقت مجلس با تشکر از رهبر معظم انقلاب به دلیل ارسال پیام به مناسبت افتتاحیه مجلس دهم گفت: ایشان با پیام خودشان راه را برای ما روشن کردند که هم توجه کردن به مسائل فرهنگی کشور را گوش‌زد کردند و هم تمرکز بر اقتصاد مقاومتی را مورد توجه دادند که امر مهمی است و سیاست‌های کلی برای آن تنظیم و در مجلس گام‌هایی برداشته شده است و امروز باید در مرحله اجرا و تکمیل قانون‌گذاری گام‌های استوارتری برداریم.

وی ادامه داد: ایشان همچنین به مسائل منطقه‌ای توجه دادند که باید مجلس سپر ملت در حفظ حقوق ملت باشد؛ از این رو مجلس با تیزبینی مسائل منطقه را رصد کند و از شرایط منطقه بهترین آورده را برای ملت داشته باشد.

لاریجانی از مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی خواست در گام اول استراتژی مجلس دهم را با همفکری و همکاری نمایندگان مجلس تهیه و تدوین کند تا اولویت‌ها و استراتژی‌های مجلس طی چهارسال آینده با روشن‌بینی و واقع‌بینانه مشخص شود تا مجلس دهم بتواند آنها را محقق کرده و به سرانجام برساند.

وی با اشاره به ضرورت توسعه فرهنگی گفت: من فکر می‌کنم با نکاتی که رهبر معظم انقلاب فرمودند و دغدغه‌هایی که ایشان داشته‌اند، ما نیازمند یک تئوری در توسعه فرهنگی مبتنی بر قرائت درست از تفکر دینی و به تعبیر امام راحل، «اسلام ناب محمدی» هستیم و باید قبول کنیم که فرهنگ در انقلاب اسلامی زیر بنای همه اقدامات دیگر است؛ توسعه مکتبی و فرهنگی امر مهمی است که باید بر اساس اسلام ناب محمدی نسبت به آن توجه داشته باشیم و حتماً کمیسیون فرهنگی نگاه نویی در این زمینه به مجلس ارائه کند.

رئیس موقت مجلس در مورد توسعه سیاسی در کشور نیز اظهار کرد: ما مفتخریم که از یک نظام مردم‌سالار دینی برخوردار هستیم؛ در این نظام هم اراده مردم محقق می‌شود و هم سوگیری نظام به سمت اسلام محقق شده است و هر چه ما در توسعه سیاسی فعال باشیم زمینه‌های مشارکت را در کشور افزایش داده و به تئوری عدالت کمک می‌کنیم و نیز می‌توانیم پایداری ملی را تقویت کنیم.

منتخب مردم قم در مجلس با اشاره به ضرورت توسعه اقتصادی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی گفت: لازمه توسعه اقتصادی با تکیه بر اقتصاد مقاومتی تسهیل در سرمایه‌گذاری در کشور و تشویق به صادرات است؛ بنابراین لازم است هم برای کوتاه‌کردن مسیر سرمایه‌گذاری و هم برای تشویق و تسهیل صادرات اقدام کنیم که در این بخش نقص داریم.

وی خاطرنشان کرد: در توسعه اقتصادی مجال کار فراوانی وجود دارد که از اندیشمندان و نخبگان کشور می‌خواهم ما را در این مسیر کمک کنند؛ این نکته که رئیس‌جمهور مطرح کردند، مبنی بر اینکه از انجمن‌های علمی در کشور استفاده شود، کار پسندیده‌ای است که مرکز پژوهش‌ها از 2 سال پیش آغاز کرده و امروز باید آن را به جاده عملیاتی سوق دهیم و از شهد آن استفاده کنیم.

ضرورت توسعه علمی در کشور نکته دیگری بود که علی لاریجانی به آن اشاره کرد و گفت: ما باید بپذیریم که ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی جهش‌های خوبی داشته اما به دلیل عقب‌افتادگی بیش از دو قرن، فاصله‌ای از نظر علمی با شرایط دنیا پیدا کردیم که در این زمینه باید سوگیری درست داشته باشیم.

رئیس موقت مجلس در پایان تصریح کرد: نکته دیگر مربوط به توسعه دیپلماتیک است؛ باید قبول کنیم ایران جزیره‌ای تنها در دنیا نیست و این نکته‌ای که رهبر معظم انقلاب فرمودند مبنی بر اینکه باید با همه کشورهای دنیا ارتباط داشته باشیم و باید روابط را توسعه بدهیم، امر مهمی است که نیازمند یک دیپلماسی قوی است تا بتوانیم این مسائل را در صحنه‌های بین‌‌المللی به سمت منافع ملی سوق دهیم و شیطنت‌هایی که در منطقه صورت می‌گیرد را به سمت برادری و تشکیل امت اسلامی ببریم؛ بنابراین ما نیازمند تئوری توسعه دیپلماتیک بر اساس اقتدار ملی هستیم.

captcha