هشت؛ قلب تپنده نمایشگاه صنایع دستی/ بازتاب نور، صحن و ضریح امام رضا(ع) در اثر
کد خبر: 3501998
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۱

هشت؛ قلب تپنده نمایشگاه صنایع دستی/ بازتاب نور، صحن و ضریح امام رضا(ع) در اثر

گروه جامعه: نمایش صنایع دستی ایران در بیست و ششمین نمایشگاه صنایع دستی بسیار چشم‌نواز بود اما جای خالی بسیاری از محصولات با محتوای دینی به شدت احساس می‌شد، اگرچه نگین این نمایشگاه اثری با محتوای دینی بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، استشمام بوی نان تازه سنتی که بر روی آتش تنور عشایر می‌پزد، آن هم در قلب کلان‌شهر تهران و فرصت نشستن زیر سیاه‌چادر و خوردن صبحانه و ناهار سنتی و سالم اتفاقی است که می‌توان در بیست و ششمین نمایشگاه صنایع دستی که هم اکنون در مصلی تهران در حال برگزاری است، آن را تجربه کرد.

با ورود به این نمایشگاه دو مسئله نفس‌گیر را تجربه خواهید‌ کرد، اول دیدن آثار بسیار زیبای هنری اصیل و سنتی و محصولات جدیدی که با تلفیق چند هنر سنتی ایجاد شده‌اند و بازی نور و رنگ و هنر که حتی نمی‌توانید از آنها چشم بردارید و دوم قیمت‌های این محصولات هنری.

در کنار هم قرار گرفتن ده‌ها هنر و هنرمند ایرانی با آثاری نفیس و البته با درجه کیفیت بسیار بالا، نمایشگاهی را ایجاد کرده است که قدر مسلم اگر تبلیغات درستی قبل از برگزاری آن صورت می‌گرفت، می‌توانست فرصت خوبی برای حضور خیل جمعیت نه تنها از تهران و شهرستان‌های ایران بلکه حتی از خارج از کشور نیز باشد.

گردشگران خارجی فرصت نمایشگاه را از دست دادند

متأسفانه حتی علی‌رغم حضور تعداد قابل توجهی از توریست‌های سایر کشورها در تهران، اطلاعات درستی در خصوص برگزاری این نمایشگاه در اختیار تورهای گردشگری قرار نگرفته بود و همین موجب شد توریست‌های کمتری فرصت حضور در این نمایشگاه زیبا را داشته باشند. البته نمایشگاه عموماً شلوغ بود.

«صنایع دستی تبلور عینی اقتصاد مقاومتی»

در کنار مشاهده غرفه‌هایی پر از صنایع دستی ارزشمند ایرانی که غرفه‌داران هنرمند و با اخلاق آن با اشتیاق نحوه آفرینش و خلق آثار خود را برای علاقه‌مندان تشریح می‌کنند، «صنایع دستی تبلور عینی اقتصاد مقاومتی» شعاری است که به صورت پوستر در جای جای این نمایشگاه نصب شده است؛ اما برای تحقق این شعار باید کارهای کارشناسی دقیق‌تری انجام شود به عنوان مثال حضور هنرمندان، تولید‌کنندگان و تجار صنایع دستی در کنار هم باید به نحوی سیاست‌گذاری و اجرا شود که به نفع هر سه گروه باشد نه اینکه تولید‌کنندگان حضور تجار در این نمایشگاه را تهدیدی برای خود احساس کنند.

آثار هنری گران قیمت پیچیده در کاغذ روزنامه و پلاستیک

نمایش مراحل آفرینش یک اثر هنری دستی، از یک وسیله ساده مانند بشقاب سفید تا میناکاری قابل تحسین در این نمایشگاه در اصل نه تنها نمایش قدرت هنری هنرمندان ایرانی است، بلکه نشانگر ظرفیت بالای صنایع دستی در تحقق اقتصاد مقاومتی، اشتغال‌زایی و درآمدزایی برای کشور نیز است البته به شرطی که به صنایع جانبی این هنرها از جمله بسته‌بندی و عرضه متناسب با نیاز بازار این محصولات توجه شود اما متأسفانه فقط یک غرفه اختصاص به بسته‌بندی محصولات صنایع دستی داشت و اکثر قریب به اتفاق آثار هنری گران قیمت و زیبای ایرانی در کاغذ روزنامه پیچیده شده و به مشتری تحویل داده می‌شد.

نکته جالب این نمایشگاه که آن را از سایر نمایشگاه‌ها متمایز می‌کرد، فعالیت هنری غرفه‌داران بود. در این نمایشگاه کمتر شاهد سکون هنرمندان بودیم بلکه اکثر قریب به اتفاق غرفه‌داران در حال خلق آثار جدید بودند و اصلاً بی‌کاری را حتی در ساعات شلوغ نمایشگاه در میان غرفه‌داران هنرمند شاهد نبودیم.

هنر ایرانی ـ اسلامی گمشده نمایشگاه صنایع دستی

اما علی‌رغم تمام زیبایی‌ها، در بیست و ششمین نمایشگاه صنایع دستی ایران شاهد کمترین آثار هنری با محتوای دینی هستیم، گویی هنر اسلامی گمشده این نمایشگاه است.

حضور بیش از دو میلیون گردشگری مذهبی از سایر کشورها و میلیون‌ها گردشگر مذهبی داخلی ظرفیت عظیمی برای استفاده از صنایع دستی مناطق مختلف کشور به عنوان سوغات سفرهای مذهبی فراهم کرده است، ظرفیتی که با برگزاری نمایشگاه سوغات سفرهای مذهبی در مشهد شاهد توجه به آن هستیم، اما عدم وجود بخشی با عنوان صنایع دستی سوغات سفرهای زیارتی در این نمایشگاه غفلتی بود که باید در سال‌های بعد جبران شود.

وقتی عنوان صنایع دستی ایران مطرح می‌شود، بی‌اختیار هر فردی به یاد هنرهای اصیلی می‌افتد که ایرانیان از آن برای اظهار ارادت به آستان حضرت معبود، حضرت رسول(ص) و ائمه اطهار(ع) استفاده کرده‌اند. این تصویر همیشگی بیش از همیشه در نمایشگاه‌های بین‌المللی قرآن نمود دارد که در آن هنرمندان از هر هنری برای بیان عشق خود به اسلام استفاده کرده‌اند. اما چنین آثاری در نمایشگاه صنایع دستی به کمترین حد خود وجود داشت، آثار هنری با محتوای دینی بسیار کمی در این نمایشگاه عرضه شده است.

هشت؛ قلب تپنده نمایشگاه صنایع دستی کشور/ بازتاب نور، صحن و ضریح امام رضا(ع) در یک اثر

«هشت» منتسب به امام رضا(ع) در نمایشگاه صنایع دستی

البته به حق باید گفت نگین این نمایشگاه و اثری که بازدید‌کنندگان بسیاری را به سوی خود جلب کرده است، یک اثر هنری با موضوع مذهبی است. اثری با عنوان «هشت» منتسب به امام رضا(ع).

این اثر حجمی با ترکیب هنرهای مختلف برداشتی از صحن و ضریح امام رضا(ع) است که در قلب خود صلوات خاصه امام رضا(ع) را دارد. هادی برین، هنرمند خالق این اثر، المان‌هایی که در حرم امام رضا(ع) از دوران کودکی دیده است را از جمله‌ ساعت صحن جمهوری، بخشی از ضریح که در ذهن وی نقش بسته، نورپردازی که داخل روضه منوره است و انعکاس نوری که در آینه‌کاری‌ها و داخل ضریح است را با ترکیب هنرهای مختلف در یک اثر هنری گردهم آورده است.

وی در خصوص اثر هنری خود گفت: اثر «هشت» منسوب به امام رضا(ع) کاری هنری، فنی و علمی است که دارای شناسنامه است.

برین با اشاره به اینکه تلاش کرده است با خلق این اثر برداشت و تصویر ذهنی خود از ضریح و آستان حضرت امام رضا(ع) که از دوران کودکی در ذهن داشته است را خلق کند، گفت: برای نور، ماده‌شناسی و متریال‌شناسی تولید این اثر آزمایشگاه ایجاد کردم تا بتوانم نوری را که در ضریح و اطراف ضریح حضرت وجود دارد را همانندسازی کنم.

وی از برقراری ارتباط خوب مخاطبان با این اثر هنری سخن گفت و عنوان کرد: تولید این اثر طی دو سال و 45 روز کار و به نوعی اظهار ارادت به حضرت بوده است. وقتی واکنش مخاطبان را می‌بینم که در مقابل اثر می‌ایستند و با چشم گریان بر امام رضا(ع) صلوات می‌فرستند احساس می‌‌کنم مزد کارم را از خود حضرت گرفته‌ام، البته مزد دیگری هم گرفتم، 40 روز پس از پایان کار این اثر سه روز به صورت معجزه آسا مهمان حضرت در مراسم شست‌و‌شوی روضه منوره بودم.

این هنرمند کشورمان در پاسخ به این سؤال که آیا در نمایشگاه قرآن غرفه داشته‌اید، گفت: تاکنون غرفه‌دار نبودم اما یک اثر را به نمایشگاه فرستاده بودم، برخوردهای خوبی با من و آثار هنریم در نمایشگان قرآن نشد و به همین دلیل دیگر علاقه‌ای به حضور در نمایشگاه‌های قرآن ندارم چون افرادی که در نمایشگاهی با عنوان نمایشگاه قرآن حضور دارند باید برخوردهایی در خور، شأن، منزلت و عظمت قرآن داشته باشند و اخلاقیات را محترم بشمارند.

وی در خصوص قیمت این اثر گفت: این اثر از 250 میلیون تا 800 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است اما اگر این اثر به فروش برسد درآمد آن برای تولید اثر جدیدی با محور امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) مورد استفاده قرار خواهدگرفت.

captcha