صکوک از بهترین ابزارهای عرضه اوراق بدهی است
کد خبر: 3502202
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۱
یک کارشاس بازار سرمایه:

صکوک از بهترین ابزارهای عرضه اوراق بدهی است

گروه اقتصاد: شایان آرانی اظهار کرد: نظارت و قانونگذاری در حوزه اوراق بدهی از مهمترین مسائل پیش روی بازار سرمایه است و مقررات عرضه و تقاضای این اوراق باید بر اساس قوانین اسلامی تدوین و تنظیم شود؛ برای مثال صکوک یکی از بهترین ابزارهای عرضه اوراق بدهی است و نتیجه انتشار آن مثبت بوده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، شاهین شایان آرانی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه اظهار کرد: به طور کلی بازارهای مالی به بازار اوراق سهام، بازار اوراق بدهی، مشتقه و بازار کالا تقسیم می‌شود. بازار سهام عادی مانند بورس لندن، بورس تهران و سایر بورس‌های جهان است که بر پایه مالکیت سهم قرار دارد.

وی افزود: همچنین یکی از مهمترین بخش‌های بازار مالی، بازار اوراق بدهی است.  در این بازار دیون افراد منتقل می‌شود. به عنوان مثال فرد بدهکار سندی مدت‌دار در اختیار فرد بستانکار قرار داده و بستانکار سند مذکور را به فروش می‌رساند و وجه آن را از شخص ثالث دریافت می‌کند. البته بازار مشتقه هم که از فرایند پیچیده‌تری برخوردار است و بر پایه قرار دادهای آتی تنظیم شده است، در قالب بازار بدهی قرار دارد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بازار سوم دیگر بازار کالا است. مانند بازار فلزات و کشاورزی و امثال آن که کالای فیزیکی در آن معامله نمی‌شود و در واقع اسناد آن نقل و انتقال می‌شود.

شایان آرانی با بیان اینکه چهار نوع اوراق کلیدی در دنیا عرضه می‌شود، افزود: با این تعریف و قبول تفاوت‌های اوراق بدهی و اوراق مشتقه می‌توان گفت چهار نوع اوراق کلیدی در دنیا عرضه می شود که در دو نوع بازار معامله می‌شود.

وی ادامه داد: این بازارها و انواع اوراق قابل معامله در آنها، ذاتا با هم متفاوت هستند و قوانین و مقررات مربوطه آنها هم خاص و ویژه است.

این کارشناس بازارهای مالی ادامه داد: این چهار نوع اوراق در واقع مالکیت را انتقال می‌دهند. در بورس عادی یا سهام عادی مالکیت شرکت انتقال پیدا می‌کند، در اوراق بدهی، مالکیت در قالب حق انتقال پیدا می‌کند، در اوراق مشتقه، مالکیت به صورت دریافت سود منتقل می‌شود و در نهایت در بورس کالا، حق مالکیت به شکل فیزیکی منتقل می‌شود.

شایان آرانی با اشاره به وجود دو بازار سرمایه برای معامله اوراق بهادار اصلی گفت: این اوراق یا در بازارهای رسمی و قانونمند نظارت شده و متمرکز مانند بورس یا در بازاری خارج از این فضا مانند فرا بورس معامله می‌شوند.

وی افزود: این به معنی غیر قانونی بودن یا غیر رسمی بودن بازار دوم نیست. در واقع اوراقی که از شاخص‌های استاندارد خاصی پیروی می‌کنند در بازار اول و سایر اوراق که باید ویژگی‌های اختصاصی برای آنها تعریف کرد، در فرابورس معامله می‌شود. به بیان دیگر آنهایی که حالت خاص پیدا می‌کنند در فرابورس و آنهایی که استاندارد هستند در بورس معامله می‌شوند.

این کارشناس بازارهای مالی افزود: غالب اوراق بدهی به دلیل ماهیت خاص و ویژگی‌های متعدد در OTC معامله می‌شود.

شایان آرانی با ذکر اهمیت گسترش بازار اوراق بدهی ابراز کرد: نظارت و قانونگذاری در حوزه اوراق بدهی از مهمترین مسائل پیش‌روی بازار سرمایه است و مقررات عرضه و تقاضای این اوراق باید بر اساس قوانین اسلامی تدوین و تنظیم شود، برای مثال صکوک یکی از بهترین ابزارهای عرضه اوراق بدهی است و نتیجه انتشار آن مثبت بوده است.

وی افزود: عرضه اوراق بدهی مانند اوراق قرضه یا اسناد خزانه اسلامی با دو رویکرد بلند مدت و کوتاه مدت سیاستگذاری می‌شود. اوراقی که دولت‌ها منتشر می‌کنند به دلیل نرخ سودی که برای این اوراق تعیین می‌شود از حساسیت بالایی برخوردار است. نرخ اعلام شده به نحوی از انحا، یک نرخ پایه و مبنا  می‌شود و تأثیرگذاری آن در اقتصاد بسیار بالاست.

 این کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در پایان تصریح کرد: در صورتی‌که استانداردهای لازم و قانونی برای عرضه اوراق بدهی تعریف شود، می‌توان چشم‌انداز روشنی برای آن متصور شد.
captcha