حکایت مردی که نتوانست «بی‌تفاوت» باشد
کد خبر: 3503295
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۱
ایکنا گزارش می‌دهد؛

حکایت مردی که نتوانست «بی‌تفاوت» باشد

گروه اجتماعی: خیلی سال است دغدغه فرهنگی دارد. یک روز از خیابان که می‌گذشت، دو نوجوان را با افراد ناباب دید؛ نتوانست بی‌تفاوت از کنارشان بگذرد. آن‌ها را از آزادراه انحراف تا مأمن مسجد کشاند در حالی که دل‌هایشان را در دست داشت. امروز پس از گذشت 17 سال، اوست و دل‌هایی که به دنبالش در مسجد و بیت‌المهدی و ... همگام‌اند؛ دل‌هایی که خود دلی را در دست دارند...

 به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، ماه رمضان است و عده‌ای به دنبال تقویت و برنامه‌های تغذیه برای جلوگیری از ضعف و گرسنگی؛ در حالی که عده‌ای گرسنه سر به بالین می‌گذارند. کودکان و نوجوانان زیادی اوقات فراغت خود را با کلاس‌های آموزشی و فرهنگی سپری می‌کنند، در حالی که عده‌ای از نوجوانان زمان‌شان را با پرسه‌زدن در کوچه‌ها و مراوده با افرادی که نباید، می‌گذرانند...
در جای جای این شهر بزرگ که تمام آسمانش یک رنگ است و همه اهالی آن، در همین هوا نفس می‌کشند؛ چشم‌هایی منتظرند ... انتظار برای رسیدن معجزه‌ای از زمین که آسمانی است و بوی خدا می‌دهد. چشم‌هایی که هر چند خسته ولی با امید به آسمان دوخته شده‌اند تا انوار الطافش، فردایشان را نیز بدون روشنایی نگذارد...
در این حوالی شاید خیلی از ما، در میان امواج گرفتاری و مشغله‌های شخصی غوطه می‌خوریم، از همنوعان و حتی از همسایه‌مان غافلیم و فقر فرهنگی را از خاطر برده‌ایم و این حدیث پیامبر اکرم (ص) که می‌فرمایند به من ايمان نياورده ‏است آن كه شب را با شكم سير بخوابد و همسايه‌‏اش گرسنه باشد... را به دفتر نسیان سپرده‌ایم؛ اما او که مثل همه ما، زیر آسمان همین شهر نفس می‌کشد؛ نمی‌تواند بی‌تفاوت باشد...
حکایت مردی که نتوانست «بی‌تفاوت» باشد
حکایتی متفاوت، از فردی که نتوانست «بی‌تفاوت» باشد
سرهنگ بازنشسته‌ای که 17 سال است دغدغه فرهنگی دارد و خود را وقف این امر کرده است؛ با لبخند و تواضع وارد اتاقی از مرکز بیت‌المهدی می‌شود و سکوت فضا را می‌شکند. بی‌مقدمه از خود می‌گوید، از اینکه چگونه وارد این وادی شده و حال پس از گذشت ایام چه گل‌هایی را از پژمرده‌شدن نجات داده و بال شکسته پروانه‌ها را التیام بخشیده‌ است.
علی‌محمد برادران‌افتخاری، مسئول و مؤسس مراکز بیت‌المهدی بیان می‌کند: سال 78 بود، از خیابان می‌گذشتم، دو پسر راهنمایی را دیدم که با افرادی که ناباب، در بلوار نشسته بودند؛ نتوانستم بی‌تفاوت از کنارشان بگذرم، به سمت‌شان رفته و با بازکردن بابی برای آشنایی، به مسجد رفتیم. ازشان خواستم  دوستانشان را هم با خود بیاورند و به همین نحو، 70 نفر شدیم و برنامه‌های مختلفی در قالب بازی و تفریح مثل رفتن به حرم و عرض ارادت، دوچرخه‌سواری، فوتبال و ... عملی کردیم، تا اینکه کم‌کم به آنجایی که تعلق داشتند، رفتند و مسجدی شدند.
در حال//////بیت المهدی/افتخاری
از بیت آیت‌الله سیستانی تا بیت‌المهدی
وی می‌افزاید: از دعای خیر والدین این کودکان بود که به کربلا مشرف شدم و با وجود سختگیری‌های دوران صدام، برای شنیدن نصیحت به محضر آیت‌الله سیستانی رفتم. ایشان گفتند درست است که توصیه شده انسان سالی دوبار به کربلا مشرف شود و این خوب است ولی در پایین شهر مشهد هستند کسانی که به نان شب‌شان محتاج‌اند...
افتخاری ادامه می‌دهد: این سخن مرا به فکر واداشت و وقتی به مشهد بازگشتیم، به مناطق محروم سری زدیم و با دیدن خیابان‌های بدون آسفالت و مردمی که بدون کلاه و لباس مناسب، در سرمای زمستان با دمپایی بودند، با گروه بچه‌هایی که همگام شده بودیم، پول توجیبی‌هایمان را نان خریده و بین مردم توزیع کردیم.
وی در این باره می‌گوید: ولی به تدریج دیدیم که این کار موجب تجمع افراد می‌شود و برای جلوگیری از این تجمع که چهره زیبایی هم نداشت، کارت نان تهیه کرده و به افراد تحویل دادیم تا با نشان دادن آن‌ها به نانوایی، نان رایگان دریافت کنند.
از بیت آیت‌الله سیستانی تا بیت‌المهدی/حکایت مردی که نتوانست «بی‌تفاوت» باشد
وی با همان لبخندی که بر لبانش نشسته، ادامه می‌دهد: بعد از چند سال، یک روز در حالی که در آن محله، شله نذری توزیع می‌کردیم، پسر مستعدی را دیدم و با او صحبت کردم، وقتی گفت که جلسه قرآنی ندارند، گفتم شب جمعه دوستانت را جمع کن، به منزل‌تان می‌آیم.
افتخاری می‌گوید: شب جمعه با چند دستگاه واکمن و نوار تلاوت استاد پرهیزگار به منزل کوچک و ساده‌شان رفتم و محفل قرآنی شکل دادیم، بعدها هم بنا به درخواست خانواده‌ها، کلاس‌‌های قرآن ویژه بانوان با تدریس خواهرم که مدرس حوزه است، تشکیل شد.
وی با بیان اینکه این فعالیت‌ها به تدریج در قالب‌های مختلف ادامه یافت، ابراز می‌کند: مسجد محله به خاطر اینکه روی ما شناخت نداشتند، به ما اجازه فعالیت در مسجد ندادند و خانه‌ای روبروی مسجد را رهن کردیم و چند مکان هم عوض کردیم تا در نهایت به اینجا رسیدیم و این مکان را که مزین به نام «بیت‌المهدی» است، خریدیم؛ فعالیت این مرکز از سال 82 در مشهد شروع شد و به تدریج گسترش یافت.
افتخاری در خصوص دیگر فعالیت‌های این مرکز عنوان می‌کند: اما در حال حاضر، به لطف خدا این مرکز و شعبه‌های دیگر برای خودمان است و محلی هم تحت عنوان زائرسرا داریم که به صورت رایگان در اختیار بانوان زائر قرار می‌دهیم، هم چنین مکانی در نظر گرفته‌ایم که در آن 200 دختر را برای کنکور بورسیه کرده‌ایم.
وی می افزاید: مرکزی نیز در نیشابور دایر کرده‌‌ایم که در آن مرکز، 65 روستا را تحت نظارت داریم و مرکز دیگرمان نیز با 120 خادم فعال در سبزوار قرار دارد.
در حال//////بیت المهدی/افتخاری
فعالیت 450 خادم حرم و 120 خادم مسجد در بیت‌المهدی
افتخاری با عنوان این مطلب که ما 450 خادم حرم داریم، ابراز می‌کند: هر یک از این خادمان، چند سالمند را شناسایی کرده و هر هفته با ویلچر به پابوس امام رضا(ع) می‌برند.
وی با بیان اینکه 120 خادم هم تحت عنوان خادم مسجد هر هفته به مساجدی که به نظافت نیاز دارند، رفته و مساجد را طی دو ساعت به طور کامل تمیز می‌کنند، می‌افزاید: خادم الشهدا، دیگر فعالان این مرکز هستند که با حضور در مزار شهدا، غبارروبی کرده و اگر رنگ نوشته‌های روی مزار از بین رفته باشد، آن را اصلاح می‌کنند.
در حال//////بیت المهدی/افتخاری
مؤسس مرکز فرهنگی بیت‌المهدی، از شعبه پیش دبستانی این مرکز در مشهد، با 350 کودک یاد کرده و عنوان می‌کند: این کودکان طی یک سال با مفاهیم اخلاقی و دینی و ... آشنا می‌شوند؛ ما برای یک سال، تنها 50 هزار تومان از خانواده‌ها هزینه دریافت کردیم که آن هم صرف خرید چادر برای دختران و عبا برای پسران می‌شود.
وی می‌افزاید: در این کار نگاه ما این بود که تنها با 350 کودک سروکار نداریم و هر یک از این کودکان، والدین و خانواده دارند که از آن‌ها نیز غافل نشده و برای پدران و مادران‌شان هم جلسات مشاوره برگزار کردیم.
در حال//////بیت المهدی/افتخاری
افتخاری اذعان می‌کند: در این منطقه، 53 کلوپ وجود دارد که بچه های سنین راهنمایی و دبیرستان مخاطب آن بوده‌اند و الان دبیرستانی‌ها جای خود را به دبستانی‌ها داده‌اند؛ وی می‌افزاید: متأسفانه این نوجوانان پس از انجام بازی‌های کامپیوتری، به سایت‌های غيراخلاقي نيز سر می‌‌زدند.
مسئول مرکز بیت‌المهدی با اشاره به راه‌اندازی کافی‌نت در اين مركز، ادامه می‌دهد: البته در ایجاد کافی‌نت این مرکز دو نکته مدنظر بود؛ یکی اینکه برای ورود به کافی‌نت، افراد باید از کتابخانه مرکز عبور کنند و غیر مستقیم با کتاب‌ها در تماس باشند، دوم اینکه این کافی‌نت رایگان، مسئول دارد و استفاده افراد از اینترنت، با نظارت همراه است.
در حال//////بیت المهدی/افتخاری
وی از برگزاری کلاس‌های دیگری چون روخوانی و روانخوانی قرآن، دانستنی‌های قبل از ازدواج، کلاس‌های علمی و ... یاد کرد و به بیان دیگر اقدامات حمایتی این مرکز می‌پردازد: دانش‌آموزان دبیرستان ام‌ابیها، با 600 دانش آموز می‌خواستند سازه‌های ماکارونی بسازند اما استاد نداشتند که با حمایت‌های این مرکز و آوردن استاد، از بین 149 تیم، مقام اول شرق کشور را از آن خود کردند و در حال حاضر علاوه بر اینکه خودشان به دیگران آموزش می‌دهند، به عنوان داور نیز فعالیت دارند.
افتخاری با همان لبخند رضایت که بر لب  دارد، ادامه می‌دهد: آقایان نیز در حوزه ساخت ربات فعال هستند، به عنوان مثال فردی که از سوم راهنمایی در این مرکز فعال بوده، حال پس از اتمام تحصیل در دانشگاه و ازدواج، استاد رباتیک شده‌ است.
در حال//////بیت المهدی/افتخاری
برگزاری کلاس کنکور مشروط بر حفظ 14 سوره قرآن
وی از برگزاری کلاس‌های فرهنگی و هنری چون آموزش بافتنی، چرم دوزی، خیاطی و ... یاد کرد و می‌افزايد: پس از مدتی متوجه حضور کمرنگ اعضا از دوره دوم دبیرستان شدیم؛ بعد از آنکه دریافتیم به خاطر تمرکز بر روی درس و آمادگی برای کنکور در بیت‌المهدی حاضر نمی‌شوند، لذا کلاس های کنکور را تشکیل دادیم.
افتخاری از شرایط حضور در این کلاس‌ها می‌گوید: برای پذیرش افراد در کلاس‌های کنکور لازم است هر فردی 14 سوره قرآن و 14 حکمت نهج‌البلاغه و 14 حکم از احکام شرعی را بلد باشد و هر جلسه هزار تومان بپردازد که آن نیز مصروف زائران حرم می‌شود.
تشرف دو هزار و 500 زیارت‌اولی به حرم رضوی به همت بیت‌المهدی
مؤسس مرکز فرهنگی بیت‌المهدی، با اشاره به تأسیس زائرسرا اظهار می‌کند: از 65 روستایی که در آن‌ها خادم داریم، افرادی که به زیارت آقا امام رضا(ع) نیامده بودند را شناسایی کردیم و مقدمات تشرف چهار هزار نفر از نقاط مختلف کشور به حرم رضوی صورت گرفت.
وي ادامه می‌دهد: قریب به 2500 نفر از آن‌ها، از جمله خانم 83 ساله‌ای از روستای نعیم‌آباد نیشابور برای نخستین بار به حریم رضوی می‌آمدند و در این بین عده‌ای هم بودند که از روستاهای دور افتاده بم آمده و تنها هزینه این زیارت یعنی 70 هزار تومان برای ایاب و ذهاب را نیز نداشتند.
به گفته افتخاری در سه روزی که میزبان این زائران هستیم، سه استاد اصلاح قرائت نماز، احکام و مشاوره برای استفاده این افراد به کار می‌گیریم.
می‌گوید وقتی به ظاهر این مراکز نگاه می‌کنید، گمان نکنید به راحتی تأمین شده است، بلکه مراکز و امکاناتش، طی مدت‌ها و از جاهای مختلفی تهیه شده‌ است.
در حال//////بیت المهدی/افتخاری
وی با بیان اینکه من همیشه به بچه‌ها می‌گویم هر وقت به حرم مشرف شدید، از علما و بزرگان یا هر که به دلتان میفتد، بخواهید شما را موعظه و دعایتان کند، چه بسا از اولیا باشند؛ ادامه می‌دهد: سعی می‌کنم خودم نیز عامل به این حرفم باشم، در سفری که به کربلا مشرف شده‌ بودم، از کسی درخواست موعظه کردم که گفت سعی کن وسیله‌ای برای تشرف کسانی که تاکنون به زیارت کربلا نیامده‌اند باشی.
افتخاری می‌افزاید: از همین رو صندوقی را برای وام قرض‌الحسنه در نظر گرفتیم و خادمان بیت‌المهدی را به کربلا فرستادیم؛ تاکنون 80 درصد خادمان در این قالب به کربلا مشرف شده‌اند. خادمان اینجا افتخاری‌اند و تاکنون آن‌ها را در قالب اردو به قم و جکمران برده‌ایم که در میان‌شان، زیارت اولی نیز داشته‌ایم.
در حال//////بیت المهدی/افتخاری
برگزاری اردوهای جهاد فرهنگی در نیشابور
وی عنوان می‌کند: ما هر هفته در نیشابور اردوی جهادی داریم؛ هر چند محوریت اردوهای جهادی سازندگی است اما نگاه ما، فرهنگی است؛ وقتی هم طی این اردوها در نقاط مختلف، با افراد مستعد، توانمند و دارای مهارت مواجه شویم، به آموزش و جذب نیرو می‌پردازیم و تاکنون هشت دوره مربی گری برگزار کرده‌ایم.
افتخاری می‌افزاید: یکی دیگر از فعالیت‌های ما، برگزاری حلقه‌های دوستی است، در این حلقه‌ها که مثل حلقه صالحین بسیج است، مربیان هر یک تعدادی زیر گروه دارند که جلساتی را تشکیل می‌دهند و در آن‌ها جویای احوال و اوضاع کاری و درسی اعضا می‌شوند و برایشان برنامه‌های اخلاقی دارند.
با گداپروری مخالفم/ به افراد ماهیگیری یاد می‌دهیم
وی با بیان اینکه من با گداپروری و دادن صرفا خواروبار به افراد بی‌بضاعت که با شناخته‌شدن آن‌ها همراه است، مخالفم؛ ابراز می‌کند: ما افرادی را برای سرکشی به افراد و شناسایی خانواده‌های مستضعف داریم و وقتی فرد بی‌بضاعتی را شناسایی می‌کنیم، به صورت غیرمستقیم به او کمک می‌کنیم؛ مثلا وقتی کفش یکی از اعضای بیت‌المهدی پاره است، در کلاس در قالب تشویق برای پاسخ به سؤال، به او کفش هدیه می‌دهیم.
وی با عنوان این مطلب که گاهی کمک های ما در قالب فراهم‌کردن زمینه کار برای فرد بی‌بضاعت است، میافزاید: تاکنون 170 چرخ‌خیاطی به افراد داده‌ایم تا برای خود کسب درآمد کنند و طی اقساطی به مرور زمان پول آن را بپردازند.
در حال//////بیت المهدی/افتخاری
افتخاری از چهار پزشک یاد می‌کند که هر هفته برای ویزیت رایگان به این مناطق می‌آیند و در ادامه بیان می‌کند: در این مناطق، برای پسرانی که به سن تکلیف می‌رسند، کت‌وشلوار تهیه می‌کنیم و در بین دو نماز در مسجد، پس از خواندن متنی از پیش تهیه شده با محوریت طلب دعا برای انجام درست تکالیف، کنترل رفتار و نگاه و ...، به وی اهدا می‌کنیم.
وی بیان می‌کند: شاید مسئله خانواده‌ای با تنها یک کیسه برنج و روغن و ... رفع نشود و گره در چیز دیگری باشد، با همین اعتقاد، یک بار نزدیک ایام عید از بچه‌ها خواستم با ذکر نام، روی برگه بنویسند که اگر 50 هزار تومان پول داشتند با آن چه می‌کردند؛ از این طریق به نیازهای افراد پی بردیم و طبق نیاز افراد به آن‌ها کمک کردیم.
در حال//////بیت المهدی/افتخاری
رفتار برخی هیئت امنای مساجد؛ دافع جوانان از خانه خدا
وی با بیان اینکه اگر برخی رفتارهای نادرست و دافع عده‌ای از هئیت‌ امنا و مسجدی‌ها بچه‌ها را طرد نکند، آن‌ها جذب مسجد می‌شوند، عنوان می‌کند: یکبار با مشاهده دو جوان که از مسجد رانده شدند، اتفاقی خود را به آن‌ها رسانده و با دادن شکلات با روی گشاده، آن‌ها را به مسجد بازگرداندم؛ پیشنهاد دادم از دوستانشان هم دعوت کنند اما گفتند دوستان ما کارهای خلاف انجام می‌دهند.
افتخاری ادامه می‌دهد: خلاصه دوستانشان را آوردند و از پیشنهاد تشکیل تیم فوتبال با لباس تیم و ... استقبال کردند، مشروط بر اینکه کارهای نادرست‌شان را روی برگه‌ای بدون نام بنویسند. با دیدن حق‌الناسی که برگردن آن‌ها بود، وعده دادم که من آن‌ها را پاک می‌کنم مشروط بر اینکه از این پس مراقب باشند و حساب‌شان را پاک نگه دارند.
با دادن مسئولیت به نوجوانان، مانع انحراف آن‌ها شویم
مؤسس مرکز بیت‌المهدی به عنوان نکته پایانی ابراز می‌کند: اگر برای افراد در جمع ارزش قائل شویم، آن فرد مسجدی می‌شود؛ بچه‌ها فعالیت و خدمت را دوست دارند حتی اگر واکس زدن کفش نمازگزاران باشد و برای فعالیت به عنوان خادم مسجد نیز، مسئولیت داشته‌ باشند.
فاطمه حکم‌آبادی
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۰
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۳۱ - ۱۰:۲۸
0
3
گزارش بسیار بسیار آموزنده ای بود
چقدر عمر بعضی از افراد با برکت است
کاری که صدها نهاد فرهنگی نتوانست انجام دهد یک شخص به تنهایی دارد فرهنگ سازی می کند
شیوه های تربیتی این افراد الگو است و باید برای مدیران تشریح شود
پیشنهاد می کنم باز هم از شیوه هایاین مدیر موفق گزارش تهیه شود
راجی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۴/۰۱ - ۱۲:۵۴
0
1
خدا را شکر که چنین بزرگانی داریم. من که اشکم در آمد. چقدر خداوند به بعضی ها توفیق و همت والا می دهد. ان شاءالله هر کس آرزوی خدمت به قرآن و اهل بیت(علیهم السلام) را دارد خداوند او را به بالاترین ظرفیتش موفق بدارد .
captcha