نیازمند راه‌اندازی شبکه‌ای ارتباطی بر اساس اندیشه‌های اسلامی هستیم
کد خبر: 3503392
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۴

نیازمند راه‌اندازی شبکه‌ای ارتباطی بر اساس اندیشه‌های اسلامی هستیم

گروه فضای مجازی: رئیس مرکز پژوهشی سیاست‌های فضای مجازی با تأکید بر ایجاد شبکه‌ای ارتباطی مبتنی بر فطرت الهی و بر مبنای قانون حقیقت زندگی، گفت: ما متاسفانه برای رفع این خلأ، به کپی‌برداری از فیس‌بوک دست می‌زنیم، در حالی که باید فضای اجتماعی بر اساس اندیشه‎های اسلامی راه‌اندازی کنیم و این باید بر مبنای اندیشه انسان باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، هفتمین جلسه از سلسله جلسات بزم اندیشه با محوریت دشمن‌شناسی فرهنگی با حضور و ارائه پرفسور حجت‌الاسلام سیدسعیدررضا عاملی، عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی و جمعی از فعالان و مسئولان فرهنگی استان چهارشنبه، 12 خردادماه در مؤسسه خدمات مشاوره‌ای، جوانان و پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد.
ظهور جهان‌بینی دینی در جهانی عاری از دین

در این جلسه علمی بعد از تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید توسط توانا، قاری مشهدی، پروفسور حجت‌الاسلام سیدسعیدررضا عاملی، رئیس مرکز پژوهشی سیاست‌های فضای مجازی با یادی از شخصیت و تاثیر شگرف امام خمینی(ره) در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی و تحول دینی در جهان اظهار کرد: در دورانی که در بلوک شرق و غرب، تفکر لائیسیته و لیبرالیسم تمام نهادهای اجتماعی جهان را درگیر خودش کرده بود، تنها چیزی که متوقع نبود، ظهور انقلابی دینی بود.
وی عنوان کرد: در این دوره، امام خمینی(ره) توانست بعد از احیاء خودش، جهانی را احیا بکند و به قول یک اندیشمند، امام راحل، شخصیتی بود که آنقدر با نفس خودش مبارزه کرده بود که گوئی نفس نداشت؛ نقش احیاگر وی در آن دوران، باعث ایجاد موجی از باحجاب شدن را تحت تاثیر انقلاب اسلامی در اقصی نقاط عالم بوجود آورد.
انقلاب اسلامی، کاری انبیاگونه
پرفسور حجت‌الاسلام عاملی با بیان اینکه انقلاب امام خمینی(ره)، کاری انبیاگونه بود، افزود: باید از این ارزش بزرگ که به بهائی گران به دست ما رسیده، حفاظت کنیم؛ به قول آیت‌الله علی‌پناه اشتهاردی، از علما و مدرسان بزرگ حوزه علمیه قم چه کسی باور می‌کرد آن روحانی که با عمامه‌ای ساده به مدرسه فیضیه می‌آمد، روزی قرار است چنین انقلابی را رقم بزند، مگر با قدرت الهی.
پیام قرآن، پیامی جهانی است/ فضای مجازی، ابزار عملی انتشار آن
وی با اشاره به بحث جلسه قبلی خود در بزم اندیشه با موضوع «استعمار مجازی»، ابراز کرد: در اولین نوع استعمار، یعنی استعمار فیزیکی، صاحبان آن به جهان‌گشایی و اداره حکومت دیگر کشورها مبادرت می‌کنند؛ در این شکل استعمار، انگلیس دو سوم جهان را گرفت.
رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران به توضیح نوع دیگر استعمار پرداخت و گفت: بعداً استعمار فرهنگی شکل گرفت، مادامی که ایتالیائی‌ها خواستند مستعمره خود، کشور الجزایر را ترک کنند، الجزایری‎ها به آن‌ها گفتند: رفتید، اما آن‌ها در جواب گفتند: رفتیم ولی آثار معماری، سبک زندگی و فرهنگ ما همچنان باقی می‌ماند.
استعمار مجازی، قدرت فن‌آوری‌های نوین
وی اضافه کرد: من نوع سوم استعمار را «استعمار مجازی» نام‌گذاری کردم که فن‌آوری را ابراز نفوذ و حرکت خود در تار و پود جوامع مختلف کرده است؛ بنابراین در اینجا بحث از قدرت مجازی مطرح است و اولین نکته در این رابطه کسب شناخت است.
پرفسور حجت‌الاسلام عاملی، قدرت مجازی را قدرت داده‌کاوی و مدیریت داده و اطلاعات دانست و گفت: این جهان، جهانی ریاضی است و به نسبت توانائی‎هایش صفر و یک وجود دارد و بی‌نهایت است و قدرت مجازی هم بر این اساس، بی‌نهایت است؛ وقتی از قدرت مجازی سخن می‌گوئیم، در حال بحث درخصوص افزایش قدرت انسان‌ها هستیم.
وی با ذکر روایتی با این مضمون که در هنگام ظهور حضرت مهدی(عج) تنها دو جزء از 27 جزء علم بروز پیدا کرده است، بیان کرد: این نشانگر آن است که راه بسیاری برای بروز قدرت‌های جهان هستی وجود دارد، ذهن، ماهیت ریاضی دارد و ریشه علم سایبرنتیک نیز از ماهیت ماشین حساب‌های ساده ریاضی نشأت می‌گیرد.
رئیس انجمن علمی مطالعات جهان، با تشریح اینکه فضای مجازی، سوررئال را به رئال و امر تخیلی را به امر واقعی تبدیل می‌کند، تصریح کرد: آنچه در ذهن انسان می‌گذرد از مسیر این فضا، محقق می‌شود، تولید فیلم‌های علمی ـ تخیلی هالیوود در همین فضای سایبرنتیک ساخته می‌شود در حالی که عملاً خیالی هستند ولی جلوه‌ای واقعی می‌یابند.
فضایی به وزن یک انقلاب

وی با تاکید بر این نکته که محور توسعه قدرت انسان برخواسته از قدرت فکر اوست، ادامه داد: در همین راستا رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: «پرداختن به این فضا به اندازه وزن انقلاب اسلامی جایگاه دارد»، زیرا هم می‌تواند موجب نهادینه شدن ارزش‌های انقلاب اسلامی شود و هم می‌تواند آن را ازبین ببرد.
پرفسور حجت‌الاسلام عاملی با ابراز تاسف از اینکه در کشورمان در مورد این فضا ساده‌انگاری وجود دارد، اظهار کرد: فضای مجازی، تیغ دو لبه‌ای‌ است که نحوه استفاده از آن، به استفاده‌کنندگان آن بستگی دارد؛ از آنجایی که همه رفتار این محیط بر اساس اصول فرهنگ غربی است، گریزی از ایجاد شبکه‎ای متکی بر فطرت الهی که بر مبنای قانون حقیقت زندگی انسان است، نداریم.
وی افزود: ما متاسفانه برای رفع این خلا، به کپی‌برداری از فیس‌بوک دست می‌زنیم، در حالی که بایستی فضای اجتماعی بر اساس اندیشه‎های اسلامی راه‌اندازی کنیم و این باید بر مبنای اندیشه انسان باشد.
پیام قرآن، پیامی جهانی است/ فضای مجازی، ابزار عملی انتشار آن
عضو وابسته گروه مطالعات آمریکایی دانشکده مطالعات جهان با ذکر مثالی توضیح داد: مثلاً ماهیت جهانی شدن را موضوعی تهدیدآمیز تعریف می‌کنیم، در حالی که مخاطبه قرآن کریم با همه انواع بشر است، پیام قرآن، پیامی جهانی است و از عربستان تا تاج آفریقا و اروپا و آمریکا را فرا گرفت؛ چون متناسب با علائق متکثر انسان‌ها پیام دارد و اکنون این پیام، ظرف عملی پیدا کرده تا حرفش را به همه برساند و توسعه دهد. 
نیازمند قدرت کارآمد الهی هستیم

وی تاکید کرد: ما نیازی به قدرت نرم نداریم چرا که قدرت کارآمد الهی را نیاز داریم، ارزش کار بزرگ رهبری در نگارش نامه‌ای خطاب به جوانان غرب هنوز بر همگان روشن نشده است، ما هم در حق امام خمینی(ره) و هم رهبر معظم انقلاب جفا کردیم زیرا اصول اندیشه‌های ایشان را نشناختیم.
پرفسور حجت‌الاسلام عاملی بیان کرد: امروز حتی چند کتاب تحلیلی درباره حکمت رهبری در اختیار نداریم؛ رهبری که افق نگاهش نجات آحاد بشر از انحراف ایجاد شده در مسیر زندگی است.
وی با ذکر روایتی دیگر از امام علی(ع) ابراز کرد: فقیر پایگاه اجتماعی ندارد، پس از آنجایی که قدرت مشروعیت ایجاد می‎کند، باید نسبت به کسب آن از مسیر اسلامی بکوشیم؛ فضای قدرت، هنجارهای متناسب با خودش را تولید می‌کند، نطام قدرت برای حریف بازی تعریف می‌کند.
ظرفیتی برای تحقق عدالت سلامی
استاد گروه ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با اشاره به محورهای 10 گانه حکم دوم رهبر معظم انقلاب مبنی بر محورهای راهبری توسعه ایرانی ـ اسلامی عنوان کرد: سلطه دو فضایی شده است و دامنه بیشتری پیدا کرده است، نباید از آن فاصله گرفت؛ از آن محیط می‌توان برای جلوگیری از فساد مالی و سازمانی استفاده کرد و عدالت اسلامی را از مسیر ظرفیت سیستمی کردن اطلاعات، محقق کرد.
وی ادامه داد: دشمن‌شناسی نباید منتهی به ترس از دشمن شود بلکه باید منجر به تقویت قدرت و خلاقیت یک جامعه شود، اگر ما به هراس مبتلا شویم، به همان نظریه‌های تاکید بر سلطه آمریکا بر همه ارکان جهان جامه عمل پوشانده‌ایم.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۱۳ - ۱۵:۲۰
0
0
ايكنا جان ، عكسارو برعكس منتشر كردى !!!
captcha