نشست «محتواسنجی نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد» برگزار شد
کد خبر: 3503579
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۷
به همت ایکنای خراسان رضوی؛

نشست «محتواسنجی نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد» برگزار شد

گروه فعالیت‌های قرآنی: به همت ایکنای خراسان رضوی، نشست محتواسنجی نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد با حضور تعدادی از اساتید، قاریان و مسئولان یازدهمین دوره نمایشگاه قرآن و عترت مشهد مقدس برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، نشست «محتواسنجی نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد مقدس»، عصر روز گذشته، 13 خردادماه با حضور جمعی از اساتید و پیشکسوتان قرآنی و مسئولان برگزاری یازدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد در محل خبرگزاری ایکنای خراسان رضوی برگزار شد.
نشست محتواسنجی نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد برگزار شد
بر اساس این گزارش، در این نشست حجت‌الاسلام محمدتقی کاظمی‌نسب، معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، حجت‌الاسلام بهنام اسماعیلی، مسئول کمیته علمی و محتوایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن مشهد، میثم لعل عوض‌پور، دبیر اجرایی معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان رضوی، استادابوالفضل نازدار و استادحسن هادی‌زاده از اساتید پیشکسوت قرآن کریم و مهدی نباتی، قاری برجسته مشهدی و جواد سلیمانی و سروش عظیمی از دیگر قراء مشهد حضور داشتند.
این درحالی است که برخی از چهره‌های قرآنی دعوت شده به این نشست با وجود قول مساعد مبنی بر شرکت در این میزگرد و ارائه دیدگاه‌های خود در نشست امروز حاضر نشدند.
بنابراین گزارش، حجت‌الاسلام محمدتقی کاظمی‌نسب، معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در ابتدای این نشست عنوان کرد: تاکنون جلسات بسیار زیادی در راستای محتواسازی نمایشگاه قرآن و عترت مشهد در محل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برگزار شده است.
نشست محتواسنجی نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد برگزار شد
وی ضمن تقدیر و تشکر از ایکنای خراسان رضوی که اقدام به برگزاری نشست محتواسنجی نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد کرده است، گفت: امید است در راستای محتواسازی نمایشگاه قرآن و عترت به برنامه‌سازی مناسبی دست یابیم.
نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد به یک برند تبدیل شده است
معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه هم‌اکنون نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد به یک برند تبدیل شده است، ابراز کرد: نمایشگاه مشهد فاخرترین نمایشگاه بعد از تهران است.
حجت‌الاسلام کاظمی‌نسب با اشاره به برگزاری نمایشگاه جمهوری اسلامی ایران در مشهد، بیان کرد: با توجه به ظرفیت‌های قرآنی بسزایی که در مشهد وجود دارد، باید نمایشگاه قرآن ایران به پایتخت معنوی کشور منتقل شده و به صورت دائمی در جوار ملکوتی امام رضا(ع) برگزار شود.
وی با تاکید بر اینکه مشهد، محل پرورش حافظان و قاریان بسزایی از قدیم‌الایام بوده است، گفت: مشهد دارای اساتید قرآنی برجسته فراوانی است و خوشبختانه مفسران بسیار زیادی حرکت قرآنی خود را از این شهر آغاز کرده‌اند.
معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تصریح کرد: تمام این ویژگی‌ها سبب برجسته شدن جایگاه نمایشگاه قرآن و عترت مشهد نسبت به سایر نمایشگاه‌های قرآنی در سراسر استان‌های دیگر کشور شده است.
حجت‌الاسلام کاظمی‌نسب با اشاره به سخنی از نبی مکرم اسلام(ص) مبنی بر جدانشدن قرآن و عترت از یکدیگر، ابراز کرد: در همین راستا نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد تنها نمایشگاه قرآنی در کشور بوده که متبرک به عنوان عترت و فعالیت‌های مرتبط با این حوزه است.
دبیرخانه دائمی نمایشگاه در طی سال نیز فعال باشد
حجت‌الاسلام بهنام اسماعیلی، مسئول کمیته علمی و محتوایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن مشهد نیز در این نشست ضمن تأکید بر بهره‌گیری از افراد خوش‌فکری که بتوانند به دیگران نیز انگیزه دهند، اشاره کرد: دبیرخانه دائمی بخش خصوصی نمایشگاه بین‌المللی قرآن مشهد، باید در طول سال نیز فعال باشد.
نشست محتواسنجی نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد برگزار شد
حجت‌الاسلام اسماعیلی در مقایسه اعتبارات نمایشگاه با اعتبار جشنواره‌ها و مسابقات، عنوان کرد: به اندازه‌ای که بخواهیم کارهای فاخر انجام دهیم، بودجه و اعتبار نیست.
وی اضافه کرد: می‌توانیم برای هزینه‌ها، بهترین رویکرد را داشته باشیم و از ظرفیت‌های موجود بهره ببریم. با توجه به اینکه این نمایشگاه بین‌المللی است، این نکته مد نظر است آیا از تمامی ظرفیت‌های استان و کشور استفاده می‌شود یا خیر؟
ظرفیت کم‌نظیر قرآنی مشهد
مسئول کمیته علمی و محتوایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن مشهد در خصوص ظرفیت‌های مشهد اظهار کرد: وجود اساتید بالقوه و بالفعل و نیز وجود جلسات قرآن، خود پتانسیل است.
وی همچنین اذعان کرد: نمی‌توان تمامی مشکلات جامعه را در بحث نمایشگاه حل کرد؛ هرچند خوب است برای تأثیرگذاری و تنوع، چند بحث متفاوت ارائه شود ولی نمی‌توان کل امور جامعه را در نمایشگاه حل کرد.
حسن هادی‌زاده، استاد و پیشکسوت قرآن کریم در بخش دیگری از این نشست ضمن تأیید دشواری‌‌های برگزاری نمایشگاه با وجود کمبود اعتبارات این حوزه اظهار کرد: یکی از کاستی‌های نمایشگاه قرآن و عترت مشهد، غفلت از ظرفیت‌های کم‌نظیر قرآنی این شهر است.
ایران پس از مصر دومین کشور قاری‌خیز است
استادهادی‌زاده با بیان این مطلب که ایران از لحاظ قاری‌خیز بودن پس از مصر جایگاه دوم را داراست، اضافه کرد: در ایران نیز این جایگاه در اختیار مشهد است؛ بنابراین ضروری است یک پیگیری و عزم جدی در این حوزه صورت گیرد و بودجه آن از تهران دریافت شود زیرا نگاه پایتخت نسبت به قرآنیان شهرستان‌ها اشتباه است.
نشست محتواسنجی نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد برگزار شد
وی افزود: با توجه به ظرفیت‌های موجود باید مواردی که اجرا می‌شود تقویت شده و مواردی که اجرایی نمی‌شوند را فعال کنیم؛ قرآن باید در تمام سال جاری باشد نه در یک فصل یا ماه خاص از همین رو اختصاص تنها یک هفته در سال به برگزاری نمایشگاه قرآن کافی نیست.
ارسال پیامک جهت اطلاع‌رسانی برپایی نمایشگاه برای عموم مردم، بی‌محتوایی برخی غرفه‌ها با وجود در اختیار داشتن فضای گسترده، هدفمندسازی هرچه بیشتر نمایشگاه، ممانعت از تداخل صوتی در فضای نمایشگاه، اهدای بسته‌های فرهنگی و بهره‌گیری حداکثری از فرصت نمایشگاه به منظور رفع معضلات جامعه از دیگر نکاتی بود که استادهادی‌زاده در ادامه سخنانش به آن‌ها اشاره کرد.
در ادامه ابوالفضل نازدار، استاد و پیشکسوت قرآنی مشهد اشاره کرد: باید به جامعه مخاطب خود یعنی مردم توجه داشته باشیم و سلائق و مقاصد شخصی و اقتصادی را در مباحث محتوایی کنار بگذاریم.
نشست محتواسنجی نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد برگزار شد
وی با اشاره به نقش مؤثر تبلیغات در عرصه فرهنگی عنوان کرد: امروز تهاجم فرهنگی دشمن به سطح نوجوانان جامعه ما رسیده و ما باید در مقابل، اقدام تبلیغاتی درخور آن هم در بستری مناسب همچون نمایشگاه قرآن ارائه دهیم.
نازدار یادآور شد: شرایط اقتصادی موجود در همه حوزه‌ها از جمله تبلیغات خوب نیست اما ما می‌توانیم با همکاری حامیان تبلیغاتی که قصد معرفی خود در فضای نمایشگاه را دارند، شریک شده به طوری که هم آن‌ها از این موضوع نفعی ببرند و هم ما به اهداف خود برسیم.
از اقدام کلیشه‌ای و تکراری در حوزه محتوا پرهیز شود
وی همچنین ابراز کرد: در بحث محتوا باید از کار کلیشه‌ای و تکراری پرهیز کرد و با کمک گرفتن از حوزه‌های هنری و ورزشی نوآوری‌هایی ایجاد کرد و به جذب مخاطب در این مقطع و اثرگذاری مطلوب محتوا پرداخت.
مهدی نباتی، قاری برجسته مشهدی نیز در این نشست ضمن انتقاد از زمان برپایی نمایشگاه قرآن و عترت مشهد اظهار کرد: در ماه مبارک رمضان اکثر مردم 17 ساعت در روز روزه‌دار هستند و فردی که منزلش فاصله قابل توجهی از محل نمایشگاه دارد به قدری خسته و بی‌رمق است که دیگر فرصتی برای بازدید از نمایشگاه نخواهد داشت لذا زمان برپایی نمایشگاه، چندان مناسب نیست.
نشست محتواسنجی نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد برگزار شد
نباتی از مسئولان نمایشگاه درخواست کرد تا برپایی نمایشگاه قرآن تنها مختص ماه مبارک رمضان نباشد و افزود: ما فقط ماه مبارک رمضان را گذاشته‌ایم ماه قرآن! مانند قدیم که قرآن فقط زمان عروسی و تعزیه قرائت می‌شد و بقیه ایام بر روی طاقچه‌های منازل خاک می‌خورد.
اشتیاقی که در حوزه ورزش هست در بحث قرآن نیست!
وی افزود: متأسفانه فضای جامعه کنونی به اندازه کافی مردم را ضد دین و دور از قرآن کرده است به گونه‌ای که هنگام پخش مسابقات فوتبال یا والیبال می‌بینیم که همه کارمندان اداره را خالی کرده و در حال تماشای والیبال هستند در حالی که ما چنین اشتیاقی را در هنگام تلاوت قرآن شاهد نیستیم.
این معلم قرآن بیان کرد: به خاطر دارم زمانی که جواد فروغی تلاوت می‌کردند، من حدود پنج شش سالی از وی کوچکتر بودم، زمانی که می‌خواستم قبل از وی برای تلاوت به جایگاه بروم مسجد به قدری شلوغ بود که ما به سختی خود را به جایگاه می‌رساندیم؛ نه پولی در کار بود نه اطلاع‌رسانی گسترده‌ای بر خلاف امروز، بلکه علاقه مردم خودجوش بود.
همچنین سروش عظیمی، مسئول کمیته جلسات محلی قرآن نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد و مدیر مؤسسه سروش جاودانه وحی نیز در مقطع دیگری از این نشست ابراز کرد: در عرصه قرآن و عترت هرکسی با نظام خود پیش رفته و اصول و پایه اساسی وجود ندارد.
عدم وجود اتحاد میان قاریان و مسئولان قرآنی در کشور
وی عنوان کرد: متأسفانه هیچ اتحادی بین قاریان و مسئولان قرآنی در استان خراسان رضوی و کشور وجود نداشته و فرهنگ‌سازی خوبی در حوزه جامعه قرآنیان صورت نگرفته است.
عظیمی در ادامه با اشاره به کمیته جلسات محلی قرآن نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد، گفت: در این راستا 70 جلسه قرآنی مشهد را شناسایی کرده و در حوزه محتوا در حال ارزیابی هستیم تا در ایام نمایشگاه از هشت جلسه قرآنی بهره‌مند شویم.
مسئول کمیته جلسات محلی قرآن نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد با تأکید بر اینکه قرآن تنها اختصاص به ماه مبارک رمضان ندارد، گفت: طبق ارزیابی‌های صورت گرفته در بحث اجرایی و محتوایی در تلاش هستیم کرسی‌های تلاوت را با حضور قاریان برجسته که تأثیرگذار است، برگزار کنیم.
وی همچنین تصریح کرد: به دنبال این هستیم که تلاوت اذان‌گاهی را قبل از اذان، با صدای قاریان نوجوان در محل نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد داشته باشیم تا به صورت زنده از سیمای خراسان رضوی پخش شود.
نشست محتواسنجی نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد برگزار شد
میثم لعل عوض‌پور، مدیر اجرایی معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان رضوی نیز در خاتمه این میزگرد در مورد نشر الکترونیک و بخش دانشگاهی یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد ابراز کرد: اتفاق خوبی که امسال افتاد این بود که کمیته محتواسنجی به شکل جدی و با پویایی بالا در حال فعالیت است.
کمیته محتوایی وظیفه سنجش و ارائه محتوا را ندارد
مدیر اجرایی معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان رضوی ادامه داد: اما موضوع مهم این است که بدانیم کمیته محتوایی وظیفه سنجش و دادن محتوا را ندارد و تنها می‌تواند به عنوان یک مجرا و راه برای مجموعه‌هایی که نیاز به محتوا دارند، عمل کند و ارگان‌های مختلف از این کمیته کمک بگیرند.
وی با بیان اینکه باید بازتاب مشکلات قرآنی را از مخاطبان قرآنی دیده و جویا شویم، تصریح کرد: متاسفانه ما در بحث نمایشگاه و گرفتن بازخورد آن در سطح جامعه دچار اشتباه می‌شویم به گونه‌ای که محتوا برای یک بخش تعریف می‌کنیم و بازخورد آن را از بخشی دیگر جویا می‌شویم.
لعل‌عوض‌پور ادامه داد: برای نمایشگاه یازدهم بخش ایسپای جهاد دانشگاهی خراسان رضوی مسئولیت نظرسنجی را بر عهده گرفته و قرار است بازخورد اتفاقات نمایشگاه قرآن را از مخاطبان جویا شوند.
نشست «محتواسنجی نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد» برگزار شد
مدیر اجرایی معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان رضوی همچنین ابراز کرد: تاکنون هشت جلسه در بخش اجرایی نمایشگاه با حضور نمایندگان بخش‌های مختلف دانشگاهی مشهد برگزار شده و قرار است کمیته دانشگاهی نمایشگاه با مدیریت جهاد دانشگاهی در چهار حوزه پژوهش، آموزش، مسابقات قرآن و معرفی شخصیت‌ها حضور یافته و فعالیت کند.
ضرورت حمایت از مؤسسات تولیدکننده نرم‌افزارهای قرآنی
لعل‌ عوض‌پور با تأکید بر ضرورت حمایت از مؤسساتی که نرم‌افزارهای قرآنی تولید می‌کنند، بیان کرد: باید به مؤسسات، نهادها و افرادی که کارهای محتوایی انجام می‌دهند، امتیازاتی بدهیم و شرایطی را برای بروز و ظهور آن‌ها فراهم کنیم.
محتوای ارائه‌شده در این گزارش تنها بخشی از مباحث مطروحه در نشست «محتواسنجی نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد مقدس» است. مشروح آنچه طی این این نشست گذشت طی روزهای آینده بر روی خروجی ایکنای خراسان رضوی قرار خواهد گرفت.
captcha