اعلام ویژه‌برنامه‌های رادیو قرآن در ماه رمضان
کد خبر: 3503958
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۴

اعلام ویژه‌برنامه‌های رادیو قرآن در ماه رمضان

گروه فعالیت‌های قرآنی: ویژه‌برنامه‌های شبکه رادیویی قرآن به مناسبت ماه مبارک رمضان اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) ویژه‌برنامه‌های رادیو قرآن به مناسبت ماه مبارک رمضان در حوزه‌های آموزش، تفسیر و برنامه‌های ویژه تابستانی به روی آنتن می‌رود.
حديث آرزومندی، برنامه ويژه سحر
ويژه‌برنامه سحرگاهی راديو قرآن با عنوان «حديث آرزومندی» هر صبح در وقت سحرگاه میهمان سفره‌های شنوندگان راديو قرآن خواهد بود. اين برنامه به تهيه‌كنندگی سكينه ميرزائيان و كارشناسی محسن میرباقری، استاد حوزه و دانشگاه، از ساعت 2:30 تا 4:30 صبح پخش می‌شود و شامل بخش‌هايی از جمله؛ شرح و پخش دعای ابوحمزه ثمالی، دعای سحر، پخش دعای مجیر، تعمق و تدبر در آیات قرآن است.
صدای ربنا، برنامه ويژه افطار  
صداي ربنا ويژه‌برنامه افطار شبكه راديو قرآن است كه از ساعت 20:15 تا 21:15 با پخش قطعات مناجات، ابتهال، تواشيح و ادعيه و نيز پخش زنده كرسي تلاوت قرآن كريم از مصلاي تهران بار ديگر میهمان خانه‌های شنوندگان خواهد بود. اين برنامه به تهيه‌كنندگی محبوبه كلانتر و گويندگی مهدی عابدی هر شب در لحظات افطار پخش مي‌شود.
پخش دعاي افتتاح
در شب‌هاي ماه مبارك رمضان دعاي افتتاح هر شب از ساعت 20:55 از راديو قرآن پخش مي‌شود.
طرح تابستاني قرآن، كتاب زندگي
طرح تابستاني راديو قرآن كه چند سالي است با عنوان «قرآن، كتاب زندگي» بر روي آنتن مي‌رود، امسال نيز در طول سي روز ماه مبارک، با دو ويژه‌برنامه ثابت در دو كمربند كنداكتوري در قالب 30 نكته از 30 جزء قرآن در 30 روز ماه مبارک رمضان توليد و پخش مي‌شود.
ويژه‌برنامه‌هاي قرآن، كتاب زندگي در ماه رمضان امسال با شعار «به رنگ خدا درآييم» در نوبت صبح از ساعت 9:15 تا 10 و در نوبت عصر نيز از ساعت 17:05 تا 18:30 به صورت زنده براي شنوندگان راديو قرآن پخش مي‌شود.
محور و رويكرد اصلي فعاليت اين دو برنامه نيز پرداختن به موضوعات سبك زندگي قرآني و نوجوانان است و مباحثي از شعار سال «اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل» در آن اشاره مي‌شود.
ترتيل‌خواني روزانه قرآن كريم
پخش ترتيل قرآن كريم به طور روزانه، از سنت‌هاي چندين ساله در راديو قرآن محسوب مي‌شود كه همواره با استقبال فراوان مخاطبان و همراهي آنان مواجه شده است و امسال نيز در چند نوبت طي شبانه روز ترتيل قرآن كريم از طريق راديو قرآن پخش مي‌شود.
جدول پخش ترتيل در راديو قرآن شامل ساعت 5:00 با صداي استاد عبدالعزیز عکاشه، به مدت 60 دقيقه ساعت 11:30 با صداي استادان محمدحسین سبزعلی، احمد ابوالقاسمی و محمدحسین سعیدیان  به مدت 60 دقيقه  و نيز در ساعت  19:15 با صداي اساتید مختلف (30 جزء، 30 قاری)  به مدت  60 دقيقه  و ساعت 24 با صداي استاد خلیل حصری و ترجمه با صداي مرحوم قادرپناه به مدت دو ساعت است.
به جهت محوريت راديو قرآن در فرآيند پخش ترتيل قرآن در شبكه هاي معاونت صداي جمهوري اسلامي ايران، جدول پخش ترتيل قرآن در ساير شبكه‌هاي راديويي نيز توسط راديو قرآن آماده شده كه پس از تأييد، به شبكه‌هاي راديويي ابلاغ شده است.  
پوشش نمايشگاه بين‌المللي قرآن
برنامه «شهر قرآن» امسال نيز با حضور عوامل برنامه‌ساز از گروه اطلاع‌رساني راديو قرآن در محل بيست و چهارمين دوره نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم از مصلاي بزرگ امام خميني(ره) به صورت زنده پخش خواهد شد.
به همين جهت راديو قرآن ضمن استقرار غرفه و تهيه فضاي لازم براي استوديو پخش زنده، تلاش دارد تا هر شب از ساعت 21:15 تا 22:20 تمامي اخبار و فعاليت‌هاي نمايشگاه بين‌المللي قرآن را به صورت بسته‌هاي كوتاه خبري، گفتوگو با مسئولان و مردم بازديد كننده به اطلاع شنوندگان خود برساند.
در اين بخش نيز راديو قرآن به عنوان شبكه محوري در ارتباط با ستاد برگزاري بيست و چهارمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم، فرآيند ورود، تهيه غرفه و استقرار و پخش برنامه‌هاي ويژه از اين دوره نمايشگاه در ساير شبكه‌هاي راديويي مجموعه معاونت صداي جمهوري اسلامي ايران را هماهنگ كرده است. 
پوشش محافل و شب‌هاي نوراني مصلي
برنامه محافل انس با قرآن كريم در طول ماه مبارک رمضان نيز در قالب توليد و پخش محافل شب‌هاي ماه مبارک رمضان در راديو قرآن دنبال مي‌شود كه تمامي اين محافل ضبط و در قالب برنامه‌هاي توليدي  ساعت 21:15 پخش خواهند شد.
آموزش قرآن در ماه مبارک رمضان
دوره‌هاي آموزش 30 قسمتي روخواني و روان‌خواني قرآن كريم هر روز از ساعت 11:15 تا 11:25 به كارشناسي استاد اخوان‌اقدم، آموزش تجويد به كارشناسي استاد سيدمحسن موسوي بلده از ساعت 15:35 تا 15:55 و آموزش حفظ قرآن در 30 قسمت شامل آموزش مقدمات، شرايط و كليات حفظ به كارشناسي استاد بحرالعلوم در برنامه قرآن كتاب زندگي ساعت 17:05 ، آموزش احكام روزه و موضوعات مبتلابه آن، به كارشناسي حجت الاسلام و المسلمين محمدرضا مشايخي ساعت 13:20 به مدت پنج دقيقه و همچنين آموزش قرائت نماز به كارشناسي استاد سيف ساعت 12:50 به مدت پنج دقيقه، هر كدام در 30 قسمت طراحي و در ماه مبارك رمضان پخش خواهند شد.
پخش تفسير و معارف قرآن
راديو قرآن به منظور بهره‌مندي از معارف قرآن كريم در ماه بهار قرآن، 30 برنامه تفسيري از آيت‌الله ضيا‌آبادي در قالب برنامه «در مكتب وحي» ساعت 18:35 به مدت 20 دقيقه، آماده كرده است. تفسير قرآن آيت‌الله العظمي جوادي آملي با موضوع «انسان در قرآن» ساعت 22:20 به مدت 35 دقيقه پخش مي‌شود و 30 برنامه با سرفصل اخلاق قرآني بر اساس حديث امام صادق(ع) در موضوع «جنود عقل و جنود جهل» براساس مستندات قرآني در برنامه «مسير روشن» به كارشناسي استاد ميرباقري ساعت 10:40 به مدت 15 دقيقه بر روي آنتن مي‌رود. توليد 30 برنامه آشنايي با علوم قرآني در برنامه «روشنا» نيز به كارشناسي استاد معارف ساعت 12:30 به مدت 15 دقيقه هر روز، از ديگر برنامه‌هاي گروه علوم قرآني راديو قرآن در ماه رمضان خواهد بود.
پخش تازه‌هاي تلاوت از رادیو قرآن
برنامه‌هاي تلاوت نيز در راديو قرآن علاوه بر پخش ترتيل، شامل تلاوت‌هاي شاهكار در ساعت 10 صبح هر روز از استاتید قرائت قرآن كريم مي‌شود. ساعت 23 هر شب نيز تلاوت ناب قاريان صاحب سبک پخش مي‌شود. تلاوت قاريان برجسته ايراني 9 صبح تا 9:15 هر روز در ماه رمضان پخش مي‌شود. برنامه پخش تلاوت قرآن رأس هر ساعت هم در راديو قرآن طي ايام ماه مبارك رمضان ادامه خواهد داشت. 
پخش ویژه‌برنامه‌های ماه رمضان از رادیو تلاوت
پخش تلاوت‌هاي ناب و گلچين شده ويژه ماه مبارك رمضان از قاريان ايراني و غير‌ايراني رأس هر ساعت در راديو تلاوت، از ويژگي‌هاي كنداكتور اين شبكه است.
همچنين برنامه ويژه سحر حديث آرزومندي نيز از راديو تلاوت پخش مي‌شود و از ساعت 24 تا شش بامداد برنامه‌هاي راديو قرآن از راديو تلاوت نيز پخش می‌شود.
جدول پخش ترتيل در راديو تلاوت شامل ساعت 5:00 با صداي استاد عبدالعزیز عکاشه، به مدت 60 دقيقه و ساعت 24 با صداي استاد خلیل الحصری و ترجمه با صداي مرحوم قادرپناه به مدت دو ساعت است.

captcha