وجود 10 قرآن تاریخی در روستاهای کردستان
کد خبر: 3504708
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۳

وجود 10 قرآن تاریخی در روستاهای کردستان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان از شناسایی 10 قرآن تاریخی در روستاهای استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، ایسنا نوشت: سید محسن علوی در دومین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان کردستان در سال جاری، اظهار کرد: حفظ، مرمت و نگهداری از نسخ خطی یکی از رسالت‌های سازمان میراث فرهنگی است که یکی از ارزشمندترین نسخ خطی، قرآن‌های تاریخی هستند که از گذشتگان برای ما به یادگار مانده‌اند.
وی افزود: در روستاهای استان کردستان 10 قرآن نفیس از دوره‌های مختلف تاریخی شناسایی شده که نفیس‌ترین آنها قرآن تاریخی روستای نگل است.
مدیرکل میراث فرهنگی کردستان با عنوان اینکه قرآن روستای نگل مربوط به اوایل قرن پنجم هجری است، ادامه داد: بعد از قرآن «نگل» قرآن تاریخی روستای «سلین» یکی دیگر از نفیس‌ترین قرآن‌های استان است که اخیرا مرمت و بازسازی شده است.
وی در مورد قرآن تاریخی روستای سلین بیان کرد: این قرآن بزرگ، متعلق به دوره ایلخانی است که به خط «ریحان» و در قطع «سلطانی» تهیه شده است.
علوی یکی دیگر از قرآن‌هایی تاریخی استان را که اخیرا مرمت شده است قرآن روستای کاشتر عنوان و  بیان کرد: این قرآن در روستای کاشتر در مسیر جاده روستای پالنگان به شهر کامیاران واقع شده که مربوط به اواخر دوره صفویه است.
وی با اشاره به اینکه روستای کاشتر علاوه بر وجود این قرآن تاریخی از جهات دیگری نیز دارای اهمیت است، بیان کرد: مقبره حضرت «عکاشه» صحابی پیامبر اکرم(ص) نیز در روستای کاشتر واقع شده است و همچنین خاندان مردوخی از خاندان‌های سرشناس استان کردستان نیز در این روستا ساکن هستند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان در ادامه خاطرنشان کرد: علاوه بر دو قرآن روستای سلین و کاشتر، در گذشته نیز سه قرآن تاریخی متعلق به روستاهای شهرستان بانه مرمت و صحافی شده‌اند.
وی در پایان یادآور شد: مرمت قرآن‌های تاریخی دیگری را نیز در استان در دستور کار داریم که امیدواریم با جذب اعتبارات لازم این امر را تحقق ببخشیم.
در ادامه این جلسه، کلیپی از شرایط نگهداری و مرمت قرآن‌های تاریخی روستای سلین و کاشتر پخش و از این دو قرآن مرمت شده رونمایی شد.
captcha