محور اصلی موسیقی عاشیقی تبلیغ مکتب اسلام است
کد خبر: 3505072
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵
علیزاده:

محور اصلی موسیقی عاشیقی تبلیغ مکتب اسلام است

گروه هنر: مسئول واحد موسيقي حوزه هنري آذربايجان غربي گفت: محور اصلی موسیقی عاشیقی ترویج فرهنگ و ارزش‌‌‌های اسلامی بوده و بیان کننده هویت فرهنگی‌هنری خطه آذربایجان علی الخصوص شهر ارومیه است.


داریوش علیزاده، مسئول واحد موسيقي حوزه هنري استان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از آذربایجان‌غربی، گفت:موسیقی عاشیقی انتقال شفاهی فرهنگ و ترویج ارزش‌های اسلامی از جمله انسانیت، هم‌نوعی و هم‌زیستی است.
وی با اشاره به اینکه عاشیق باید شاعر، عارف و هنرمند باشد گفت: عاشیق هنرمندی است که در طول اجرا بتواند مناسب سیر آهنگ قطعه‌ای بنوازد و بخواند.
علیزاده با اشاره به اینکه لغت عاشیق جایگزین کلمه اوزان ترکی شده است، گفت: موسیقی عاشیقی در دوران صفویه و در حکومت شاه اسماعیل که خود یکی از هنرمندان عاشیق و شاعران برجسته آن دوران بود، رونق یافت.
وی به نقش عاشیق‌ها در جنگها در زمان صفوی اشاره کرد و گفت: هنرمندان عاشیق با ساز و سخن خود روحیه سربازان را جهت مقابله با دشمنان تقویت می‌کردند.
وی با اشاره به اینکه موسیقی عاشیقی از اصیل ترین شاخص‌های ملت‌های ترک زبان سراسر دنیاست گفت: با همکاری سازمان میراث فرهنگی مکتب موسیقی عاشیقی در سطح ملی به نام ارومیه به ثبت رسیده است.
 مسئول واحد موسيقي حوزه هنري استان گفت:در ارومیه 10 نفر عاشیق و در کل استان نزدیک 110 نفر عاشیق ثبت‌نام کردند که از این بین 15 نفر به‌طور جدی در این حرفه فعالیت می‌کنند.
وی گفت: جهت تشویق جوانان با این رشته باید استعداد یابی کرده و با همکاری دولت بستر لازم فراهم شده و با تبلیغ در رسانه‌ها و جشنواره‌ها این حرفه به عنوان شغل شریف شناخته شود.
captcha