موضوعیت تلاوت در تأکیدات اخیر رهبری
کد خبر: 3505562
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۴
محمدزاده عنوان کرد:

موضوعیت تلاوت در تأکیدات اخیر رهبری

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیر رادیو قرآن با تأکید بر اینکه تلاوت قرآن خودش موضوعیت دارد افزود: استفاده از کلمه «یتلوا» در آیه دوم سوره مبارکه جمعه بیان‌کننده این است که یکی از کارهای مستمر پیامبر اکرم(ص)، تلاوت آیات قرآن برای مردم بوده است و لذا تلاوت قرآن خودش موضوعیت دارد و این موضوعیت در تأکیدات مقام معظم رهبری جلوه‌گر شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، محمدحسین محمدزاده، مدیر رادیو قرآن در برنامه زنده گفت‌وگوی جمعه اخبار قرآنی که از آنتن شبکه قرآن سیما امروز، 21 خردادماه پخش شد، در خصوص دیدار اخیر جامعه قرآنی با رهبر معظم انقلاب و مطالبه ایشان درباره برپایی جلسات تلاوت قرآن صرفا ویژه استماع کلام وحی، اظهار کرد: وجود مقام معظم رهبری، برترین عنصر قرآنی و احیاگر قرآن در عصر حاضر است، شاید بتوان گفت، مهمترین فضای فرهنگی کشور هنگامی است که ایشان در ابتدای ماه بهار قرآن، دیداری با جامعه قرآنی دارند و نقشه راهی را برای آن سال و یا سال‌های آینده کشور ترسیم می‌کنند.
وی ادامه داد: محور اصلی بیانات ایشان در جلسات سال‌های گذشته، راه‌های رسیدن به انس با قرآن کریم است که طبق فرمایش ایشان اگر راه‌های انس با قرآن کریم در بین آحاد جامعه فراگیر شود، آن هنگام است که شکوفایی قرآن رخ داده است. راه‌های رسیدن به انس با قرآن کریم زیاد است که یکی از راه‌های آن تلاوت این کتاب آسمانی است.
محمدزاده عنوان کرد: ریشه قرآنی تمام توصیه‌های مقام معظم رهبری، مستند به آیات قرآن و روایات اهل‌بیت(ع) است. بحث اهمیت تلاوت قرآن را در بسیاری از آیات قرآن مشاهده می‌کنیم که حتی در اولویت وظایف پیامبر گرامی اسلام(ص) نیز بیان شده است.
وی با استناد به آیه دوم سوره جمعه «هُوَ الَّذي بَعَثَ فِي الأُمِّيّينَ رَسولًا مِنهُم يَتلوا عَلَيهِم آياتِهِ وَيُزَكّيهِم وَيُعَلِّمُهُمُ الكِتابَ» بیان کرد: بر اساس این آیه سه وظیفه از وظایف پیامبر اکرم(ص) که در آیات مشابه نیز به همین اشاره شده است، شامل تلاوت آیات نورانی قرآن برای مردم، تزکیه و تعلیم است. خیلی از مفسران در بیان اینکه، چرا تلاوت قرآن بر تزکیه و تعلیم مقدم شده است گفته‌اند که تلاوت قرآن، خودش دارای موضوعیت است. معتقدیم براساس روایات معصومین که حرف، حرف قرآن نورانی هستند و ایجاد نورانیت در دل خواننده و شنونده می‌کند و آن هنگامی که فطرت نورانی شد و با کلامات نورانی صیقل پیدا کرد، زمینه‌ساز تزکیه و تعلیم نیز فراهم می‌شود.
تلاوت قرآن خودش موضوعیت دارد
مدیر رادیو قرآن با تأکید بر اینکه تلاوت قرآن خودش موضوعیت دارد و جزو وظایف پیامبر اسلام(ص) است، افزود: استفاده از کلمه «یتلوا» که فعل مضارع است و استمرار را می‌رساند، بیان کننده است که ایشان پیوسته یکی از کارهایشان تلاوت آیات قرآن برای مردم بوده است و لذا تلاوت قرآن، خودش موضوعیت دارد و این موضوعیت در تأکیدات مقام معظم رهبری جلوه‌گر شده است.
وی با اشاره به آیه 45 سوره مبارکه اسراء «وَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ جَعَلْنَا بَيْنَكَ وَبَيْنَ الَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ بِالآخِرَةِ حِجَابًا مَسْتُورًا»، گفت: در فضایی که قرائت قرآن انجام می‌شود، اتفاق عجیبی رخ می‌دهد به گونه‌ای که فضای نورانی به وجود می‌آید و بین خواننده قرآن و استفاده کننده از تلاوت قرآن و افرادی که به آخرت ایمان ندارند، خداوند حجاب و پوشش نامرئی قرار می‌دهد تا او از کفر و ضلالت و گمراهی حفظ کند. لذا این فضای نورانی موضوعیت دارد برای رشد و شکوفایی و ایجاد انس و راهی برای معرفت قرآن و اینجاست که مقام معظم رهبری می‌فرمایند؛ صرفا جلساتی برپا شود که ویژه تلاوت قرآن باشد.
محمدزاده عنوان کرد: هنگامی که تلاوت قرآن انجام می‌شود این فضای نورانی صورت می‌گیرد، چنانکه در روایات داریم که در فضایی که تلاوت قرآن می‌شود، آنچنان برای اهل آسمان درخشش دارد که ستارگان برای اهل زمین درخشش دارد. این نورانیت، نورانیتی ا‌ست که ایجاد انس در قلب مستعمین و قرائت‌کننده می‌کنند. چنانکه در روایتی داریم که مستمع قرآن در اجر و کسب نورانیت به مانند قاری قرآن است و به فرمایش مقام معظم رهبری شاید فردی که می‌شنود، بهره بیشتری از قاری قرآن داشته باشد به مانند اینکه راننده هنگامی که در فضای سرسبز رانندگی می‌کند شاید به دلیل تمرکز بر رانندگی از آن فضا کمتر بهره ببرد اما آن فردی که کنار او نشسته است بهره بیشتر از آن فضا و زیبایی‌های اطراف می‌برد.
مدیر رادیو قرآن در پاسخ به این سؤل که ورود مقام معظم رهبری طی دیدار جامعه قرآن به مسائل کلیدی، آیا نشان‌دهنده خلأ آن موضوع در سطح جامعه است؟ افزود: ایشان راه‌های رسیدن انس با قرآن کریم را مد نظر قرار می‌دهند، چنانکه یکی از راه‌های رسیدن به انس با قرآن کریم حفظ قرآن است که طی سال‌های گذشته بر آن تأکید کردند که یکی از راه‌های شکوفایی و ایجاد انس عمومی قرآن در جامعه انجام این راه‌ها است که آن برای ما هدف است و یکی دیگر از راه‌ها برپایی جلسات تلاوت قرآن است که البته با ضمیمه‌ای برپایی این جلسات از سوی مقام معظم رهبری بیان شد.
وی عنوان کرد: اول اینکه این جلسات معمول و روزمره اساتید قرآن و جلسات تعلیم قرآن کریم نیست، بلکه جلسات تلاوت قرآن مد نظر است که چند نفر از قراء برجسته به تلاوت آیات نورانی کلام وحی می‌پردازند.
محمدزاده با اشاره به قیودات مقام معظم رهبری بر مطالبه اخیرشان طی این دیدار، گفت: افرادی که استماع می‌کنند علاوه بر بهره‌مندی از هنر و زیبایی تلاوت، افرادی که اقدام به تلاوت می‌کنند حتما به صورت هنری و باارزش‌های هنری تلاوت، به قرائت آیات بپردازند تا آن اثرگذاری لازم را داشته باشد که این برگرفته از توصیه پیامبر اکرم(ص) است که «زينوا القرآن باصواتکم»، قرآن که خودش زینت است باید بر روی صوتش کار کنیم تا به صورت زیبا ارائه شود و یا در روایتی دیگر «لِكلِّ شيءٍ حِليَةٌ و حِليَةُ القرآنِ الصَّوتُ الحَسَنُ».
وی بیان کرد: علاوه بر انجام تلاوت زیبا و مؤثر، مستمعین نیز دو دسته هستند، افرادی‌اند که یا به زبان قرآن مسلط هستند که از آموزه‌های قرآن بهره‌هایی برای تدبر و ورود به جان و دلشان استفاده می‌کنند و یا اینکه از قرآن، دارای ترجمه‌های مناسب استفاده کنند به گونه‌ای که افرادی که مسلط نیستند هنگام تلاوت بتوانند با مراجعه به آن ترجمه‌ها از آن‌ها به نحو احسن استفاده کنند که به گفته ایشان توجه به این امور موجب توسعه معارف قرآن در کشور است.
اهمیت زبان قرآن
محمدزاده با اشاره به اهمیت توجه به زبان قرآن که زبان عربی است و برگرفته از اصل 16 قانون اساسی است، اضافه کرد: بر اساس این اصل از قانون آمده است از آنجا که زبان قرآن و علوم قرآن و معارف اسلامی زبان عربی است و آمیختگی زیادی با ادبیات فارسی دارد، لازم است در همه مقاطع بعد از مقطع دبستان مورد تدریس در تمامی رشته‌ها واقع شود که این برعهده آموزش و پرورش است که باید راهکارهای فراگیر شدن زبان عربی را از جهت ارائه شیرین آن مورد بررسی قرار گیرد و حتی پس از آن آموزش عالی باید این امر را انجام دهند.
وی عنوان کرد: در رابطه با آموزش زبان قرآن همه دستگاه‌ها مسئول هستند حتی رسانه ملی که یکی از کارکردهایش آموزش زبان است نیز مسئولیت دارد و دیگر نکته که مقام معظم رهبری تأکید کردند این است که افرادی که به زبان قرآن مسلط نیستند ترجمه قرآن را نگاه کنند که این تأکیدی است بر اینکه برپاکنندگان جلسات قرآن بر تهیه قرآن‌های دارای ترجمه روان برای مستمعین تلاش کنند.
محمدزاده با تأکید بر اینکه خیلی از راهکارهای اجرایی و مهم در بیانات مقام معظم رهبری اشاره شده است، اظهار کرد: که طی دیدار اخیر جامعه قرآنی بر مسلط بودن بر زبان قرآن و تهیه قرآن‌های دارای ترجمه روان برای جلسات تلاوت قرآن تأکید کردند.
مدیر رادیو قرآن عنوان کرد: مقام معظم رهبری به جامعیت قرآن اشاره کردند چنانکه آیات زیادی نیز بر این امر تأکید دارند «نَزَّلْنا عَلَيْكَ الْكِتابَ تِبْياناً لِكُلِّ شَيْ ءٍ» بنابر این بحث جامعیت قرآن که تمام نکات مربوط به هدایت بشر و انسان در آن است، براساس هم روایات و هم اندیشه و آموزه‌های قرآنی به آن معتقد هستیم که مقام معظم رهبری نیز بر این امر تأکید کردند که در این دنیای پر فراز و نشیب و پر از ضلالت‌ها و جهالت‌ها، قرآن کریم می‌تواند نقشش را در همه زمینه‌ها برای انسان ایفا کند.
وی با اشاره به دیگر بیانات مقام معظم رهبری بر جهانی بودن قرآن، اظهار کرد: آیا تصور می‌شود که قرآن تنها برای جهان اسلامی است و حال آنکه در قرآن آیات مشابهی است که بیان می‌کند «لِلْعَالَمِينَ نَذِيرًا» و «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذي أُنْزِلَ فيهِ الْقُرْآنُ هُديً لِلنَّاسِ وَ بَيِّناتٍ مِنَ الْهُدي» و حتی در برخی از موارد خطاب آیات قرآن عمومی است «يا بني آدم لا يفتننكم الشيطان»و «يَا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ» که اینها نشان‌ دهنده جهانی بودن قرآن است و حتی رسالت پیامبر اکرم(ص) نیز جهانی است «وَما اَرْسَلْناكَ اِلّا رَحْمَةً لِلعالَمينَ».
محمدزاه تصریح کرد: مقام معظم رهبری تأکید داشتند که زبان انتقال مفاهیم قرآن به جهان را باید بدانیم و مقدمه‌اش این است که ابتدا خودمان از مفاهیم قرآن سیراب شویم و بعد بتوانیم سایر ملل و جهان را از آن سیراب کنیم که در حال حاضر دچار بحران، خلأ ایمان و خلأ عاطفی است و دچار بسیاری از آسیب‌هایی هستند که از فقدان قرآن کریم نشأت گرفته است. لذا مسئولین باید در تدریس و آموزش‌های تبلیغی، حتما آموزش قرآن را به سایر زبان‌ها در دستور کار خود قرار دهند و دانشگاه‌ها و مؤسسات مرتبط راهکارهای اجرایی در این زمینه را مد نظر قرار دهند.
برنامه‌های رادیو قرآن حول مطالبات مقام معظم رهبری
وی در خصوص نقش رادیو قرآن در خصوص تدارک برنامه‌هایی برای اجرایی کردن مطالبات مقام معظم رهبری، اظهار کرد: یکی از برنامه‌ها افق است که شنبه‌ها از ساعت 14:30 پخش می‌شود که در آن به طرح مطالبات مقام معظم رهبری از مسئولان و همچنین مطالبات جامعه قرآنی از مسئولان پرداخته می‌شود.
محمدزاده با اشاره به دیگر برنامه‌های این رسانه شنیداری با توجه به موضوعاتی چون تربیت 10 میلیون حافظ قرآن و آموزش حفظ قرآن کریم، اهمیت روخوانی و درست خوانی قرآن و توجه به مباحث آموزش تجوید قرآن و برپایی کرسی‌های تلاوت، بیان کرد: ویژگی برنامه‌های ماه مبارک رمضان رادیو قرآن این است که امسال سعی کردیم که این برنامه‌ها طی 30 قسمت پخش شود تا افرادی که جدید به این برنامه‌ها می‌پیوندند و یا افرادی که تنها می‌توانند برنامه‌های قرآنی را در ماه مبارک رمضان پیگیری کنند بتوانند طی 30 جلسه آموزش‌های مختلف روخوانی، روان‌خوانی، حفظ و آموزش‌های احکام ماه مبارک رمضان را دریافت کنند.
وی عنوان کرد: جزئیات این برنامه‌ها در سایت رادیو قرآن قرار دارد. هنگامی که کرسی‌های تلاوت را مقام معظم رهبری تأکید کردند با همکاری شواری عالی قرآن کرسی‌های اذانگاهی را به صورت مستقیم پخش می‌کنیم و حتی سایر محافل قرآنی را که قابلیت پخش داشته باشد، نیز به سمع شنوندگان می‌رسانیم.
محمدزاده با اشاره به حضورش در جلسات استاد مولایی، اظهار کرد: یکی از روش‌های این استاد این بود که پس از جلسه آموزشی، حدود یک ساعت را به تلاوت قرآن با حضور قراء ممتاز و برتر اختصاص می‌دادند که واقعا انسان نتیجه استماع و حضور در این جلسه را می‌توانست درک کند لذا می‌توان با استفاده از ظرفیت جلسات آموزش قرآن و اختصاص زمانی برای برپایی جلسات تلاوت قرآن در عینیت بخشیدن به مطالبه مقام معظم رهبری گام‌های مؤثری را برداریم حتی قول ضبط این محافل را می‌دهیم و آنهایی که جنبه رسانه‌ای دارد، از رادیو قرآن پخش می‌کنیم.
مدیر رادیو قرآن در خصوص اجرایی کردن برنامه‌هایی درخصوص آموزش زبان قرآن، تصریح کرد: برنامه‌ای را با موضوع فهم زبان قرآن با حضور حجت‌الاسلام حمید محمدی پخش می‌کنیم که به صورت فنی‌تر و دقیق‌تر و با ملاحظه مخاطب عام در شش ماه اول در ساعت 16:30 تقدیم علاقه‌مندان می‌شود.
captcha