اقدامات دولت برای عملیاتی‌شدن اقتصاد مقاومتی در دو ماه نخست امسال
کد خبر: 3506712
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۳

اقدامات دولت برای عملیاتی‌شدن اقتصاد مقاومتی در دو ماه نخست امسال

گروه اقتصاد: ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در نخستین جلسه خود در سال جاری در راستای اقدام برای عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی، تشکیل کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید را با مسئولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت و با هدف تسهیل در امور واحدهای تولیدی مشکل‌دار، تصویب کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در نخستین جلسه خود در سال جاری در راستای اقدام برای عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی و با عنایت به فرمایشات مقام معظم رهبری در ابتدای سال 1395، تشکیل کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید را با مسئولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت و با هدف تسهیل در امور واحدهای تولیدی  مشکل‌دار، تصویب کرد.

برای عملیاتی شدن این تصمیمات، تاکنون اقدامات زیر انجام شده است:
1. ابلاغ دستورالعمل تأمین مالی بنگاه های کوچک و متوسط(متوقف و فعال زیر ظرفیت اسمی) توسط بانک مرکزی که مبتنی بر آن تسهیلاتی در اختیار واحدهای تولیدی کوچک و متوسط(زیر صد نفر کارکن) قرار گرفته و وجود چک برگشتی و تسهیلات معوق، محدودیتی برای اعطای این تسهیلات ایجاد نمی نماید: لازم به اشاره است اولویت پرداخت تسهیلات مزبور، بنگاه‌هایی هستند که تسهیلات قبلی را در محل موضوع قرارداد تسهیلات اعطایی صرف کرده‌اند، از بازار فروش مناسب برخوردار هستند و به دلیل عدم وصول مطالبات خود از دولت و شرکت‌های دولتی در ایفای تعهدات خود به شبکه بانکی یا کمبود نقدینگی با مشکل مواجه شده‌اند.
2. ابلاغ بخشنامه صدور گواهی موضوع تبصره یک ماده 186 قانون مالیاتهای مستقیم برای واحدهای تولیدی کوچک و متوسط توسط سازمان امور مالیاتی کشور: در این بخشنامه ادارات کل امور مالیاتی موظف شده اند بدهی مالیاتی قطعی شده آن دسته از واحدهای تولیدی کوچک و متوسط که از طریق کارگروه‌های تسهیل و رفع موانع تولید استان‌ها برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری معرفی می‌شوند را به صورت پلکانی در حداکثر زمان ممکن قانونی تقسیط و ظرف یک هفته نسبت به صدور گواهی مزبور اقدام نمایند.
3. ابلاغ مصوبه شماره 18549/ ت 53097 ه مورخ 19 اردیبهشت 94 هیأت وزیران که در آن شرکت‌ها و واحدهای کوچک و متوسط تولیدی صنعتی، کشاورزی و خدماتی به منظور بهره‌مندی از تسهیلات و تعهدات از شمول تصویب نامه شماره 211849/ ت 39399 ه مورخ 26 اسفند 86، بندهای 3 و 4 جزء ج تصمیم نامه شماره 50582/84570 مورخ 26 مهر 93 و نیز شرط عدم بدهی جاری و چک برگشتی مستثنی شده‌اند.
4. ابلاغ بخشنامه سازمان تأمین اجتماعی مبنی بر توقف اجرائیات مربوط به بدهی‌های معوق تأمین اجتماعی و عدم وصول مطالبات مذکور از محل تسهیلات دریافتی بنگاه‌های تولیدی کوچک و متوسط از بانک‌ها: تمهیدات مزبور در راستای جامه عمل پوشاندن به بند نخست محورهای مطرح شده در سخنان مقام معظم رهبری در روز نخست سال، مبنی بر احیاء و به حرکت درآوردن تولید داخلی بوده و با توجه به تمرکز آن بر بنگاه‌های کوچک و متوسط و نیز اولویت‌های اشاره شده برای واحدهای دریافت‌کننده تسهیلات، انتظار می‌رود با تزریق نقدینگی به طور مستقیم به تولید، مشکلات ناشی از کمبود سرمایه در گردش بنگاه‌های کوچک و متوسط حل شود.

captcha