نمایش نسخه‌های خطی کمیاب قرآن در دبی
کد خبر: 3507308
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۹

نمایش نسخه‌های خطی کمیاب قرآن در دبی

گروه بین الملل: نمایشگاه نسخه‌های خطی کمیاب و نادر قرآن، از دیروز، 25 خردادماه، در مرکز فرهنگی «جمعه الماجد» در شهر «دبی» امارات افتتاح شد.

نمایش نسخه‌های خطی کمیاب قرآن در دبی

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از پایگاه خبری «الامارات الیوم»، این نمایشگاه به مناسبت ماه مبارک رمضان و در سالن «المطالعة» مرکز فرهنگی و میراث «جمعه الماجد» در شهر دبی برپاشده و همه روزه از ساعت 9 صبح تا 12 ظهر به وقت محلی پذیرای بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان است.

هدف از برگزاری این نمایشگاه، تبیین شیوه کتابت مصحف‌ با خطوط متنوع در طول دوره‌های مختلف تاریخی در قالب ارائه تابلوها و نمونه‌هایی از نسخه‌های خطی قرآن است.

از جمله تابلوهای ارائه‌شده در این نمایشگاه، تصویری از یک قطعه مصحف است که بر روی یک تكه پوست و به خط حجازی(از خطوط رایج نگارش تا اوسط قرن چهارم هجری) کتابت شده است.

در اين نمايشگاه همچنین، تصویری از یکی از نسخه‌‌های خطی قرآن که جزو گنجینه‌‌های ارزشمند مرکز فرهنگی «جمعه الماجد» دبی به شمار می‌آید و در آن متن کامل سوره‌ «انعام» کتابت شده، به نمایش گذاشته شده که این نسخه قرآنی در سال 910 هجری قمری کتابت شده و ممهور به مهر «سلطان بایزید الثانی»، هشتمین پادشاه دولت عثمانی است.
در این نمایشگاه همچنین، مصحف مشهور به «فاضل پاشا»(از وزرای دربار عثمانی) که توسط فردی با نام «محمد فاضل مولوی» معروف به «فاضل پاشا شریفویچ»(متوفی سال 1300 هجری) به مسجد «غازی خسرو بک» شهر «سارایوو»(پایتخت بوسنی) و کتابخانه آن اهدا شده، در معرض دید عموم قرار گرفته است.
این مصحف توسط «محمد احمد»، یکی از مهاجران داغستانی در رجب سال 1265 میلادی کتابت شده و در سال 2002 میلادی توسط  چاپخانه «یلدز» شهر استانبول به زینت طبع آراسته شد.

در مرکز فرهنگی «جمعة‌ الماجد» شهر دبی، صدها نسخه خطی اصلی و تصویری نگهداری می‌شود که شکوه هنر و تزئینت اسلامی در طول تاریخ را بیان می‌کند.

captcha