از حضور 20 میهمان خارجی تا نمایش کتیبه‌های مهاجر و مخطوطات قرآنی‌ کهن
کد خبر: 3507403
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۸
تشریح برنامه‌های بخش مکتوب نمایشگاه قرآن؛

از حضور 20 میهمان خارجی تا نمایش کتیبه‌های مهاجر و مخطوطات قرآنی‌ کهن

گروه ادب: علاوه بر دعوت از 20 میهمان خارجی از 15 کشور در بخش بین‌الملل، کتیبه‌های مهاجر و مخطوطات قرآن‌های کهن در جهان برای نخستین‌‎ بار در بخش مکتوب نمایشگاه قرآن به نمایش درخواهند آمد.

غلامرضا نوعی، مسئول بخش بین‌الملل و مکتوب بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: در این دوره از نمایشگاه از حضور 20 میهمان از 15 کشور جهان بهره‌مند خواهیم شد که در سه شاخه قرآن‌پژوه، مترجم و خوشنویس و کاتب قرآن حضور خواهند داشت.

وی ادامه داد: این میهمانان از سه حوزه جغرافیایی شامل کشورهای مغربی عربی(الجزایر و تونس)، اروپایی(ایتالیا، صربستان، روسیه و گرجستان)، جنوب شرق آسیا(مالزی و چین) و کشورهای اسلامی همسایه شامل سوریه، لبنان، ترکیه، افغانستان، عراق، بحرین و عمان دعوت شده‌اند.

نوعی همچنین گفت: بخش بین‌الملل بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با اولویت‌هایی چون بهره‌گیری بیشتر از حضور مهمانان نمایشگاه و مشارکت محققان و هنرمندان داخلی، گسترش نهادهای همکار، ارتباط با اندیشمندان قرآنی در اقصی‌نقاط جهان از طریق ویدئو کنفرانس و برگزاری سه نشست علمی به کار خواهد پرداخت که عناوین سه نشست علمی ذکر شده عبارت از «نشست مشترک خوشنویسان ایرانی و خارجی»، «نشست علمی درباره ترجمه‌های قرآن» و «نشست مشترک با قرآن‌پژوهان ایرانی» است.

این کارشناس قرآن‌پژوه تصریح کرد: برای نخستین‌بار در این دوره شاهد بخش نمایش «کتیبه‌های مهاجر» هستیم که در آن سنگ‌نگاشته‌های اسلامی ـ قرآنی در حوزه جهان اسلام از کشورهای ترکیه، آذربایجان، هندوستان، ارمنستان، پاکستان، ترکمنستان و روسیه در قالب یک تحقیق میدانی شش ساله جمع‌آوری شده و در معرض دید محققان قرار می‌گیرد و در مجموع باید به این نکته اشاره کنم که مساحت بخش بین‌الملل 300 مترمربع از فضای نمایشگاه را به خود اختصاص داده است.

نوعی ادامه داد: اما در بخش نمایش آثار مکتوب ضمن آنکه برای نخستین‌بار نمایشگاه مخطوطات قرآن‌های کهن در جهان (150 نمونه از کهن‌ترین آثار بر جا مانده از کتابت قرآن در قرون اول تا سوم هجري) عرضه می‌شود، مترجمان قرآن کریم به زبان فارسی به همراه ارائه نمونه سبک‌ها در ترجمه معرفی خواهند شد.

وی در پایان  تأکید کرد: از دیگر اقدامات صورت گرفته در این بخش می‌توان به بررسی گذر مفسران معاصر قرآن کریم با معرفی مفسران معاصر، معرفی محققان معاصر حوزه علوم و معارف قرآن، کارنامه نشر قرآنی در سال‌های 94 ـ 95 (شامل عرضه 435 عنوان کتاب چاپ اول) اشاره کرد که مساحت بخش مکتوب بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم نیز 600 مترمربع خواهد بود.

captcha