بالاترین درجه معنوی ریشه در اعمال انسان دارد
کد خبر: 3507830
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۳

بالاترین درجه معنوی ریشه در اعمال انسان دارد

گروه اندیشه: نماینده مردم البرز در مجلس خبرگان رهبری، با بیان اینکه عبادات ما باید حبی باشد به این معنا که در بالاترین درجه سیر توحید به مقام محبت می‌رسیم که انسان فقط خدا را دوست داشته باشد افزود: لذا ما معتقدیم که محبت انسان را بیدار می‌کند و فقط محبان هستند که بیدارند اگر کسی در مقام محبت قرار گرفت بالاترین درجه معنوی یعنی ریشه محبت در همه اعمالش هم آشکار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از سمنان، آیت‌الله سید مهدی میرباقری شاهرودی، نماینده مردم البرز در مجلس خبرگان رهبری روز گذشته، 28 خرداد در نشست بیان اخلاق در قرآن به میزبانی حسینه اعظم مدرسه قلعه شاهرود، با اشاره به تفسیر کلمه محبت در قرآن، اظهار کرد: یکی از مقام‌هایی که در کلام خدا مکرر به آن توصیه و سفارش شده مقام محبت خدای متعال است لذا انسان باید خدای متعال را دوست داشته باشد و اگر حب دیگری را بر پرودگارش ارجحیت بخشد، مورد توبیخ واقع می‌شود.

وی درباره کلمه محبت در سوره شریف «توبه» افزود: این سوره بسم الله ندارد و آغاز سوره با صف بندی آشکار به حضرت و مشرکان اشاره می‌کند لذا بسیاری از نکاتی که در ارتباط با منافقان و جبهه نفاق مطرح است، در این سوره بیان شده و تلاوت آن کمک می‌کند که رمزهای این صف بندی را بیشتر بشناسیم از سوی دیگر لازمه همراهی با حضرت حق که در این سوره بیان شده تا عصر ظهور و صحنه قیامت با جدا شدن صف حق و باطل خاتمه پیدا کرده و پیروی از دستورات و رهنمودهای پیامبر(ص)، جداکننده این صف ها از یکدیگر محسوب می‌شود.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم  ادامه داد: اگر می‌خواهیم موفق باشیم و در مقام محبت خدای متعال و رسول قرار بگیریم نباید پدران، فرزندان، اموال و تجارت ما محبوب تر از مقام حب پروردگار و پیامبر باشد و دوست داشتن او باید به گونه‌ای شکل بگیرد که جهاد در این راه را بر امور شخصی خود والاتر بداند.

میرباقری شاهرودی درباره همراهان محبت خدا، یاداور شد: پروردگار برای کسانی که مطیع خدا و رسول اکرم هستند بشارت می‌دهد و این افراد همراهان شهدا، انبیا، صالحان و صدیقان قرار گرفته که خدا به آنها نعمت داده و در مسیر صراط مستقیم مورد غضب، گمراهی و ظلمت نیستند. اگر انسان مطیع خدا شد، در مسیر بندگی،این همراهان خوب به انسان کمک می‌کنند.

 به گفته وی؛ مقام طاعت در آن خشوع و تواضع و دلدادگی است و در ادعیه متبرکه گفته شده که اگر کسی خدا و رسول او را اطاعت کند، آنها منعم علیه هستند و خدا در این باره فرمود «هیچ کسی مومن نمی‌شود تا من در نزد او از همه چیز محبوب تر شوم» لذا باید توجه داشت که ما دستور داریم که به مقام محبت برسیم و لازمه آن ایمان به نزدیک بودن وقوع و قطعی بودن قیامت است اما درک قرب قیامت احتیاج به تحول معرفتی دارد مثل حضرت حق که به ما نزدیک است ما هر کجا باشیم خدا هم همان جا است.

نماینده مردم البرز در خبرگان رهبری اظهار کرد: اگر ما از خودمان و اعمال خودمان به سوی خدای متعال، کوچ کردیم نام این فاصله «راحله» است لذا اگر انسان ظهور و قیامت را دور ببیند قساوت قلب پیدا کرده و مهلت‌ها در نگاه آنها طولانی خواهد شد و ما باید به جایی برسیم که بهشت و جهنم را حاضر و مزد خدا را از همه سودها نزدیک تر ببینیم و کسی که دنیا را نقد و آخرت را نسیه ببیند نمی تواند دورها را نزدیک دیده و برای ظهور و قیامت فعالیت کند.

 میرباقری شاهرودی درباره انتظار و محبت افزود: کسی که منتظر است مانند فردی محسوب می‌شود که در راه حق جهاد می‌کند و لزوما برای چیزی که امید دسترسی دارد، انتظار می‌کشد و این پایداری و صبر از صفات بارز منتظران است لیکن باید گفت انسانی می‌تواند در مقام محبت خدا واقع شود که در درگیری بین امام زمان(عج) و جبهه مقابل، مشارکت کرده و در صف آن حضرت قرار گیرد که این نیازمند «تحول معنوی» است.

وی با بیان اینکه انسان اگر کسی را دوست داشته باشد همراه اوست و انسان موکلف است که خدای متعال و نبی اکرم(ص) را دوست داشته باشد، یاداور شد: عبادات ما باید حبی باشد به این معنا که در بالاترین درجه سیر توحید به مقام محبت می‌رسیم پس مقامی بالاتر از مقام اخلاص در محبت نداریم که انسان فقط خدا را دوست داشته باشد خدا نیز در فطرت ما این حب را نهاده و هم راه را به ما نشان داده است لذا ما معتقدیم که محبت انسان را بیدار می‌کند و فقط محبان هستند که بیدارند اگر کسی در مقام محبت قرار گرفت بالاترین درجه معنوی یعنی ریشه محبت در همه اعمالش هم آشکار می‌شود.  

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: ما باید به شفاعت حضرت حق وبه وادی اخلاص برسیم و آن چیزی که بار همراهی با نبی اکرم(ص) را هموار می‌کند آن است که انسان برای  محبت خدا  شب بیدار بماند، احسان و دستگیری و تلاش کند که به این محق یعنی حب خدا و اولیای خدا دست یابد. 

captcha