عرضه تفسیر «مطلع‌الانوار» در نمایشگاه قرآن
کد خبر: 3508180
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۱

عرضه تفسیر «مطلع‌الانوار» در نمایشگاه قرآن

گروه دانشگاه: تفسیر مطلع‌الانوار ( تفسیر روایی اهل بیت (ع)) نوشته‌ سیدعادل نادرعلی، در بیست‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن در غرفه انتشارات اسوه عرضه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، تفسیر مطلع‌الانوار، تفسیر روایی اهل بیت(ع) با رویکرد تاویلی، نوشته‌ سیدعادل نادرعلی، در بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن در غرفه انتشارات اسوه عرضه میشود.

این اثر در بخش میراث مکتوب که مهمترین تفاسیر شیعی را صرفا برای نمایش و معرفی به مردم در بیست و دومین نمایشگاه قرآن گردآوری کرده بود نیز به نمایش گذاشته شده است.

بنا به گفته نویسنده‌، این تفسیر که یک تفسیر عرفانیست، در پنج جلد به یمن پنج تن آل‌عبا تدوین شده و دارای پنج مقدمه به همان نیت است که با مقدمههای دیگر تفاسیر تفاوت دارد. غالبا مقدمه تفاسیر مطالبی در علوم قرآن است. در مطلعالانوار از باب پرهیز از تکرار مکرر پنج مقدمه در علوم معرفتی آورده شده است که عبارتند از: «علم و جهل»، «شرافت علم و ملازمت علم با عمل»، «فضیلت قرائت قرآن و مراتب قاری قرآن»، «ظهر و بطن و تنزیل و تاویل» و «تفسیر به رای ممدوح و مذموم». همچنین به نیت پنج تن آل عبا هر جلد از این دوره تفسیر به نام یکی از پنج تن نامگذاری شده است که جلد نخست به نام خاتمالانبیا و جلد پنجم به نام اباعبدالله‌الحسین مزین شده است.

ویژگی‌های تفسیر «مطلع‌الانوار»

به گفته نادرعلی نویسنده اثر، مطلع‌‎الانوار، یک تفسیر عرفانی از کل قرآن است؛ بر خلاف دیگر تفاسیر عرفانی شیعی که تنها بخشی از قرآن را پوشش دادهاند، این اثر تنها تفسیر عرفانی کامل قرآن است. مطلعالانوار به عنوان نخستین تفسیر عرفانی-شیعی کامل قرآن به شایستگی این کمبود را برطرف کرده است. تفسیرهای عرفانی از آیات بر خلاف دیگر متون عرفانی تفاسیر ذوقی نیستند، بلکه مستند به روایات اهل بیت(ع) یا عقل هستند. از این منظر میتوان تفاوت بزرگی با متون عرفانی دیگر دید که جای واکاوی و پژوهش بسیار دارد. روش تفسیری در کتاب مطلعالانوار همانگونه که از نامش بر میآید ترکیبی از روش تفسیری روایی و روش تفسیری تاویلی است؛ توضیح آنکه نه مانند کتب روایی صرفا به ذکر تعدادی روایت بسنده کرده و نه مانند کتب عرفانی دیگر، مملو از تاویلهای ذوقی است؛ بلکه هر تاویل باطنی از آیات قرآن به کمک روایاتی از اهل بیت(ع) اثبات و بیان شده است. روایات ذکر شده در این تفسیر روایات اهل بیت(ع) هستند و روایات عامه در آن استفاده نشده است.

انتشارات جوانان، تفسیر مطلع‌الانوار را در 400 دوره پنج جلدی به چاپ رسانده است. علاقمندان می‌توانند در ایام برپایی بیست و چهارمین دوره نماشگاه بین‌المللی قرآن کریم این تفسیر را از غرفه انتشارات اسوه تهیه کنند.

captcha