وجود هدایت تکاملی مؤمنان در بهشت
کد خبر: 3508188
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۴
آیت‌الله هادوی تهرانی عنوان کرد:

وجود هدایت تکاملی مؤمنان در بهشت

گروه حوزه‌های علمیه: استاد حوزه علمیه گفت: آیات متعددی در قرآن وجود دارد که دال بر وجود تکامل افاضه‌ای الهی در بهشت است؛ اگرچه در واقع در دنیا نیز همین تکامل مؤمن، افاضه‌ای است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی امروز، 29 خرداد در ادامه تفسیر سوره حج گفت: در سوره حج هم مانند بسیاری از سور، تقابل میان حق و باطل مطرح شده و به لحاظ عقیده مردم به سه گروه مسلمین، غیرمسلمین و مشرکان تقسیم شده‌اند. در آیه 18 نیر خداوند به سجده تکوینی موجودات عالم در محضر خدا اشاره دارد.
وی افزود: در آیه فرموده است کسانی که سجده تشریعی ندارند مستحق عذاب الهی هستند. در این آیه تصریح دارد که کفر با همه صور آن و تعددی که دارند در مقابل گروه حق قرار دارند و با هم دشمن هستند و این دشمنی بر سر «رب» است.
هادوی تهرانی تصریح کرد: دو گروه حق و باطل که درباره رب با هم دشمنی دارند؛ برخی مانند شیخ طوسی این مسئله را بر مصادیقی تطبیق کرده است مثلا امام علی(ع) در جنگ بدر در مقابل دشمنانش خصمان معرفی شده، برخی مومنین در برابر گروه کفار و ... را مصادیق آن شمرده‌اند و صحنه دنیا صحنه دنیای دائمی میان مومنین به حق و اهل باطل است و هیچگاه صلحی میان این دو وجود ندارد.
این استاد حوزه عنوان کرد: در ادامه قرآن وضعیت این دو گروه را مطرح کرده و فرموده لباسی از آتش بر تن کفار دوخته و آبی داغ از بالای سرشان ریخته می‌شود و به قدری داغ است که آنچه در درون بدنشان آب می‌شود؛ گرزهایی از آهن است که وقتی می‌خواهند از آن آتش خارج شوند مجددا آنان را به آن بر می‌گردانند.
وی افزود: این تعابیر در ادیان دیگر و حتی بعضا ادیان غیرالهی هم وجود داشته است؛ این تعابیر گاهی اغراق‌آمیز به نظر می‌رسد که باید گفت اولا این عذاب در حد تشبیه است و ما شکل دنیایی آن را تصور می‌کنیم.
این نویسنده و محقق حوزه تصریح کرد: یک جرقه آتش آن عالم از یک کوه سوزان در دنیا بدتر است و ما نمی‌توانیم تصور واقعی از عذاب آخرت داشته باشیم. درست مانند بچه‌ای که در شکم مادر بخواهد تصوری از دنیایی داشته باشد که ما در آن زندگی می‌کنیم بنابراین همه درد و رنج دنیا با یک لحظه رنج قیامت قابل قیاس نیست.
وی افزود: این سؤال وجود دارد که چرا کسی که یک لحظه گناه کرده است باید تا ابد در عذاب جاودانه باشد؟؛ اولا اینکه خداوند به انسان عقل داده و فطرت و انبیاء را برای آنان فرستاده و فرصت‌های متعددی در اختیار انسان قرار داده است، شرایط توبه و ممکن است شفاعت ولی اگر در این فرصت‌های متعدد انسان لیاقت نجات نیافت مستحق عذاب خواهد شد و براساس قانون طبیعی الهی در عذاب جاودانه خواهد بود.
هادوی تهرانی با بیان اینکه خود وجود انسان جهنمی، عامل عذاب جهنم است، اظهار کرد: وجود فرد گمراه آتشی است زیرا در همین دنیا نیز وجودشان آتشی بوده  زیرا عقاید و رفتارهای صحیح را از بین می‌بردند و دیدن آنان انسان را از خدا دور می‌کرده است و همین وجود جهنمی در دنیا در آخرت ظهور و بروز می‌یابد.
وجود اولیاء الله، نور است
وی افزود: اولیاء الله وجودشان وجود نور و هدایت است و حتی نیازی نیست چیزی بگویند همین که در کنار آنان می‌نشینی آرامش می‌یابی؛ آیت الله بهاء الدینی، در حسینیه محلشان می‌نشست و کسانی که به دیدار وی می‌رفتند اصلا با دیدن وی به آرامش می‌رسیدند.
این استاد حوزه عنوان کرد: در مقابل فرموده اهل ایمان و عمل صالح در باغ‌هایی می‌روند که از زیر آن نهرهایی جاری است و به آنان «اساور» یعنی دستبندهایی از طلا و لؤلؤ زده می‌شود و لباسشان در آنجا حریر است که البته ایمان به شرط عمل صالح مشمول این نعمت‌هاست.
وی افزود: درست است که برای اعراب زمان پیامبر(ص) که آب کم بوده داشتن باغی که آب از زیر آن جاری است خیلی جذاب بوده ولی امروز هم این مسئله موضوعیت دارد و تمامی این نعمت ها از روی تشبیه و تقریب است وگرنه این لذات با هم قابل مقایسه نیستند.
هادوی تهرانی بیان کرد: خداوند دو راه فراروی ما قرار داده یکی راه درست و دیگری راه باطل که اگر هر کدام را انتخاب کنیم به نتیجه مترتب بر آن می‌رسیم و آیه ادامه داده که این افراد به سخنان پاکیزه هدایت می‌شوند سخنانی که ذکر و یاد خداست و دل انسان با آن نورانی می‌شود.
وی عنوان کرد: متأسفانه بیشتر مجالس ما طوری است که پر از غیبت و حرف‌های بیجا و تهمت است و وقتی در آن می‌نشینیم دلمان تیره می‌شود و احساس کدورت و سنگینی می‌کنیم در مقابل اولیاء الله ممکن است همین حرف‌های معمولی را بزنند ولی در آن یاد خدا مطرح است و حرف‌هایشان باعث سبکی انسان می‌شود و ذکر خدا است.
هادوی تهرانی تصریح کرد: هدایت و نور، نور می‌آورد همان طور که گمراهی، گمراهی می‌آورد به همین دلیل باید از هر نوع گمراهی اجتناب کرد و از هر فرصتی برای کسب نور بهره برد.
وی با طرح این سؤال که آیا در بهشت تکاملی وجود دارد، افزود: این آیه می‌تواند دال بر وجود تکامل افاضه‌ای الهی در بهشت باشد اگرچه در واقع در دنیا نیز همین تکامل افاضه‌ای است. ای کاش در این ماه راه حق را نزدیک ببینیم و از این فرصت استفاده کنیم.
captcha