سنت‌های عام الهی، میان کافر و مومن مشترک است/ دنیاطلبی مذموم چیست؟
کد خبر: 3508290
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۱
آیت‌الله مصباح یزدی عنوان کرد:

سنت‌های عام الهی، میان کافر و مومن مشترک است/ دنیاطلبی مذموم چیست؟

گروه حوزه‌های علمیه: استاد برجسته حوزه علمیه ضمن تبیین دنیاطلبی مذموم و فرق آن با تلاش آبرومندانه در دنیا تاکید کرد: سنت‌های عام الهی، میان کافر و مومن مشترک است و اگر این قاعده نبود خداوند همه نعمت‌های مادی را به علت بی ارزش بودن به کفار می‌داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، شب گذشته 29 خرداد، در ادامه بحث تحلیل روان‌شناختی حوادث صدر اسلام در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم گفت: قرآن کریم برای اینکه انسان را هدایت کند که مسیر آن تامین آخرت در مقابل دنیاست راه‌هایی را روشن و مشخص کرده است البته فریب به معنای ترک لذت نیست بلکه منظور این است که این لذات را هدف قرار ندهند و در انتخاب میان دنیا و آخرت، سرای دیگر را ترجیح دهند وگرنه اگر این لذات برای مسیر آخرت باشد خودش مطلوب هم هست.
این استاد حوزه افزود:  تقدیر الهی طوری است که آفات دنیوی دفعتا باشد تا مردم دلبستگی زیادی به دنیا پیدا نکنند زیرا انسان با اینکه می‌داند آخرت سرای جاودانه است و ... ولی غالبا تحت تاثیر دنیا قرار می‌گیرد و دوست دارد بهره‌ای از دنیا داشته باشد که قرآن داستان‌های آموزنده‌ای در این زمینه نیز دارد که مشهور آن داستان قارون است.
وی اظهار کرد: قارون از ثروتمندان بنی اسرائیل بود که فقط برای حمل کلیدهای انبارهای او، چندین نفر لازم بودند و مردم هم وقتی این ثروت را می‌دیدند و عظمتی در جلوی چشمشان جلوه می کرد می‌گفتند ای کاش ما هم سهمی از این مال داشتیم.
آیت‌الله مصباح یزدی تصریح کرد: تصور کنید در فضایی که کسی مثل قارون آن همه ثروت اندوخته بود و خدمه و حشم برای خود داشت و در طرف دیگر نیز فقرایی بودند که چشم به این اموال داشتند و فردی از خانواده‌ای که جزء پولداران نیستند آمده و می‌خواهد با این گروه مبارزه کند و مردم را به مسیر درست هدایت کند و مامور است که مردم فقیر را رها نکند.
وی افزود: خداوند فرموده است که عده‌ای فقیر هستند و برخی ثروتمند و این دارای حکمتی است زیرا این امور وسیله ای برای آزمایش است؛ زیرا وقتی می‌بینند عده‌ای فقیر مشغول عبادت هستند آنان را تمسخر می‌کنند که اینها بهشتی هستند و خدا برای این افراد نعمت خاصی داده و حساب باز کرده و به ما نداده است؟ اما ادامه داده است که خداست که می‌داند کدام بنده شاکر است و کدام بنده دنبال هوای نفس.
آیت الله مصباح بیان کرد: فردی که مومن واقعی است هیچ وقت نمی‌گوید ما بهتر از دیگران هستیم ولو اینکه کسانی هستند فقیر و باید برای آنان احترام قایل باشیم و حق نداریم با چشم حقارت به آنان نگاه کنیم زیرا همین کسانی که عبادت خدا را می‌کنند اهل بهشت هستند و اینها در نزد خدا بهتر از کسانی هستند که ثروت دارند اما با تبختر و غرور در میان مردم زندگی می‌کنند.
این استاد حوزه عنوان کرد: خدا به انبیا فرموده خودتان را وقف همین افراد کنید و از اینها جدا نشوید همین افرادی که مشغول عبادت و به دنبال کسب رضایت الهی هستندو حتی چشم از اینها برندار و از کسانی که از ذکر خدا غافل هستند تبعیت نکن.
وی اظهار کرد:  بسیاری از آیات قرآن خطاب به پیامبر است برای اینکه به سایر مردم سخنی تفهیم شود وگرنه پیامبر مبتلا به این گونه مسایلی که مخاطب آیات است نیست.
آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه فقر و غنا امتحان است عنوان کرد: در فقر و غنا آزمون است و وظیفه‌ای وجود دارد و همین انسان فقیر باید تلاش خودش را برای تامین زندگی دنیایی زن و فرزندش را فراهم کند زیرا فرزندان ظرفیت افراد بزرگسال را ندارند و طوری رفتار کنند که از دین و روحانیت دلزده نشوند؛ این دنیاگرایی نیست زیرا هدف رضایت خداست و میان انجام وظیفه و دنیاطلبی فرق وجود دارد.
توصیه به طلاب در تامین دنیایی خانواده
وی اظهار کرد: اگر انسان برای دنیا با نیت اخروی کار کند دنیاگرایی نیست و عبادت محسوب می‌شود همین که انسان دنبال تامین زن و فرزند باشد خودش عبادت است و نباید طوری رفتار کنیم که حتی فرزندان یک خانواده روحانی تمایل نداشته باشند با یک خانواده روحانی دیگر ازدواج کنند و بگویند هر چه ما خودمان سختی کشیدیم بس است؛ منظور قرآن این است که دلبستگی به دنیا و به مال ثروتمندان نداشته باشید حتی ممکن است در جایی برای عزت اسلام کاخ ساختن هم لازم شود.  
وی افزود: اگر دنیاطلبی برای حسرت و برای هوس باشد این مورد پسند اسلام نیست زیرا مال و ثروت برای امتحان و ابتلاست. در سوره توبه لحن شدیدتری نسبت به این مسئله وجود دارد و فرموده اموال آنان تو را به تعجب واندارد و از ثروت کفار نگران نشو زیرا خداوند با همین ثروت آنان را عذاب می‌کند.
آیت‌الله مصباح یزدی تصریح کرد: بسیاری هستند که ثروت اندوخته‌اند ولی خواب راحت ندارند زیرا خدا هم در این دنیا آنان را با ثروتشان عذاب می‌کند و هم در آخرت مانند این داعشی‌ها که نه دنیا دارند و نه آخرت را؛ واقعا در این دنیا کسی دلسوزانه و خیرخواهانه به آنان کمک نمی‌کند و نفت عراق و سوریه را می‌دزدند و می برند و چند صباحی وسیله ای آزمایشی است ما باید وظیفه خود را بشناسیم و کارمان را درست انجام دهیم.
وی با بیان اینکه کفاری که کار خوب داشته باشند در همین دنیا خداوند پاداش آنان را به آنان می‌دهد تصریح کرد: قرآن فرموده که سنت الهی این است که هر فردی بتواند نتیجه کارهای خود را ببیند و این سنت عام الهی است  و اگر این قاعده وجود نداشت آن قدر نعمت به کفار می‌دادیم که سقف خانه‌هایشان هم از طلا باشد زیرا این نعمت‌ها در پیش نعمت‌های واقعی چیزی نیست  به خاطر بی ارزشی به کفار دادیم.
captcha