دست خالی بخش عفاف و حجاب نمایشگاه قرآن در ارائه طرح‌های اسلامی جدید
کد خبر: 3508626
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۸

دست خالی بخش عفاف و حجاب نمایشگاه قرآن در ارائه طرح‌های اسلامی جدید

گروه اجتماعی: بخش عفاف و حجاب یازدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد به رغم رفع برخی نقایص سال گذشته، در حوزه طرح‌های اسلامی ـ ایرانی تقریبا هیچ تولید جدیدی برای عرضه نداشته است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، بخش عفاف و حجاب نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های فروش نمایشگاه، همواره مورد توجه مخاطبان زیادی است.
مخاطبانی که نمایشگاه قرآن را فرصت مناسبی برای آشنایی با طرح‌های جدید  ایرانی ـ اسلامی لباس و بهره‌مندی از تخفیفات ویژه آن می‌دانند اما اینکه این نمایشگاه تاکنون به چه میزان توانسته پاسخگوی ذائقه و نیاز مخاطبان خود بوده و رضایت‌مندی آنان را در پی داشته باشد، جای تأمل دارد.
گزارش عفاف و حجاب// در حال تکمیل
کتب مرتبط با عفاف و حجاب، نوشت‌افزار، تخته‌شاسی، بازی‌ و پوشاک اسلامی آقایان با طرح‌های مذهبی از دیگر محصولاتی است که در غرفه‌های عفاف و حجاب بانوان و آقایان ارائه شده است.
در این بخش، علاوه بر ارائه محصولات مرتبط با عفاف و حجاب، با رویکرد دعوت به خوبی‌ها، از سه گروه از بازدیدکنندگان نیز از سوی کمیته عفاف و حجاب نمایشگاه تقدیر می‌شود. افرادی که از حجاب برتر برخوردارند، خانواده‌های شهدای مدافع حرم و روزه‌اولی‌ها از جمله افرادی هستند که با اهدای شاخه‌گل و بسته‌های فرهنگی مورد تقدیر قرار می‌گیرند.
گزارش عفاف و حجاب// در حال تکمیل
دوخت چادر رایگان
همچنین ارائه دوخت چادر رایگان به همه بانوان در راستای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، ارائه مشاوره حجاب، تذکر لسانی به بانوانی که از پوشش کامل برخوردار نیستند و عضوگیری طرح همیار حجاب از سوی مجمع رهروان امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی از جمله اقداماتی است که در این بخش از آغاز به کار نمایشگاه تاکنون در حال انجام است.
گزارش عفاف و حجاب// در حال تکمیل
بر اساس این گزارش، بخش عفاف و حجاب نمایشگاه امسال با در اختیار داشتن بیش از 40 غرفه به یازدهمین نمایشگاه قرآن مشهد قدم گذارده است. این بخش که در سال گذشته به جهت ارائه اقلام بعضا غیرمرتبط با مقوله عفاف و حجاب و مدهای مغایر با فرهنگ ایرانی ـ اسلامی با حواشی زیادی همراه بود امسال موفق به پوشش بخشی از این نقایص شده است.
البته اگر بگوییم این بخش، رفع برخی از این اشکالات را در گرو پاک کردن صورت‌مسئله جستجو کرده است، گزاف نگفته‌ایم، گرچه عدم ارائه تولیدات اسلامی و به روز از ارائه تولیدات نامناسب به مراتب بهتر است اما باز هم نمی‌توان این خلأ را در نمایشگاه امسال توجیه کرد.
در حال تکمیل
طراحی المان حجاب در یکی از غرفه‌های این بخش نیز یکی دیگر از مواردی است که توجه بسیاری از بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند و انتقال‌دهنده این پیام است که عزت، شرافت، حریت، امنیت و هویت تنها در پرتو حجاب حاصل می‌شود. همچنین یادآوری تذکرات ائمه معصومین(ع) در ارتباط با رعایت حریم عفاف و حجاب در برخی از این غرفه از دیگر اقداماتی است که در یکی از غرفه‌ها مشاهده می‌شود.
گزارش عفاف و حجاب// در حال تکمیل
این در حالی است که در برخی غرفه‌ها مانکن‌های تعبیه شده برای نمایش مقنعه و حجاب‌های اسلامی با پوششی نامتعارف در معرض دید مخاطبان قرار گرفته بود؛ پوششی که در روایتی مذموم شده است. هر چند که در خارج از فضای نمایشگاه قرآن و فروشگاه‌های شهر نیز شاهد این مانکن‌ها با چنین پوششی هستیم اما نمود آن در نمایشگاه قرآن، اقدامی متناقض با ماهیت نمایشگاه و به نوعی مروج این مسئله به نظر می‌رسد.
گزارش عفاف و حجاب// در حال تکمیل
علاوه بر این، استفاده از مانکن‌های دارای آرایش‌دار نیز ناخودآگاه این پیام را به مخاطب منتقل می‌کند که این مدل‌ها با چهره‌های آرایش‌کرده، جلوه بیشتری دارند! امری که باز هم نمی‌توان رابطه‌ای بین آن و ماهیت نمایشگاه قرآن یافت!
جای خالی طرح‌های ایرانی ـ اسلامی جدید در بخش عفاف و حجاب
یکی دیگر از مواردی که جای خالی آن به وضوح در نمایشگاه قرآن امسال مشهود است، عدم ارائه طرح‌های ایرانی ـ اسلامی جدید در بخش عفاف و حجاب است که این امر را می‌توان ضعف عمده نمایشگاه قرآن امسال قلمداد کرد به گونه‌ای که در میان بیش از 40 غرفه این بخش، تعداد غرفه‌هایی که اختصاصا اقدام به ارائه و فروش چادر و مانتو کرده‌اند، از سه تا چهار غرفه فراتر نمی‌رود. متأسفانه در میان همین تعداد محدود نیز هیچ‌گونه طرح جدید و تنوعی که بتواند مخاطب را جذب و اغنا کند به چشم نمی‌خورد.
گزارش عفاف و حجاب// در حال تکمیل
غرفه‌های ارائه‌دهنده چادر نمایشگاه نیز وضعیت مشابهی دارند به نحوی که این غرفه‌ها هم مبادرت به نمایش همان طرح‌های ساده و تکراری کرده‌اند که در هر نقطه از شهر به راحتی قابل دسترس‌ بوده و نیازی نیست برای خرید آنان رنج طی کردن مسافت طولانی نمایشگاه آن هم در ماه مبارک رمضان و زبان روزه را بر خود هموار کرد. همچنین باید اذعان کرد دست نمایشگاه امسال در نمایش طرح‌های جدید ایرانی ـ اسلامی در حوزه مانتو و چادر کاملا خالی است.
گزارش عفاف و حجاب// در حال تکمیل
این در حالی است که بسیاری از بانوان محجبه هرساله به امید یافتن طرح‌های اسلامی که در کنار نوآوری و زیبایی، با فرهنگ ایرانی ـ اسلامی نیز انطباق لازم را داشته باشد به نمایشگاه قدم می‌گذارند اما می‌توان گفت طی این 11 دوره، هیچکدام تا به امروز نتوانسته توقعات این قشر را برآورده ساخته و بانوان هر بار یا با پوشاک مغایر با فرهنگ اسلامی که متأسفانه در فروشگاه‌های شهر نیز به راحتی قابل عرضه است، مواجه می‌شوند یا مانند این دوره، طرح جدیدی برای ارائه وجود نداشته و این خلأ همچنان به قوت خود باقی‌است!
همینطور وجود هد توری! و جوراب بچگانه با طرح باب اسفنجی در برخی غرفه‌ها نیز چندان مرتبط با فرهنگ ایرانی ـ اسلامی به نظر نمی‌رسد؛ به علاوه اینکه امسال نیز همچون سال گذشته در یکی از غرفه‌ها با عرضه ساپورت مواجه بودیم که گویا در پی تذکرات داده شده جمع‌آوری شد.
چندی پیش از آغاز به کار نمایشگاه وعده رونمایی از یک چادر جدید با عنوان «چادر عروس» نیز به مخاطبان داده شد اما حال که به پایان نمایشگاه نزدیک می‌شویم هنوز خبری از رونمایی همین یک طرح جدید در نمایشگاه نیز نشده است.
در حال تکمیل
ارائه برخی اقلام غیرمرتبط
علاوه بر این، در بحث فروش غرفه عفاف و حجاب اقلام غیرمرتبط و بازی‌هایی که ارتباطی با بخش عفاف و حجاب نداشتند، ارائه می‌شدند؛ این در حالی است که متأسفانه تولیدات اسلامی ما در حوزه کودک غالبا به طراحی لوازم‌التحریر، نرم‌افزار و پازل محدود می‌شود و کمتر در این بخش شاهد تنوع، تکثر و محصولات به روز که قابلیت رقابت با جبهه مهاجم را داشته باشد، هستیم.
همچنین، برخی غرفه‌ها در این بخش ارائه‌دهنده انواع لوح‌‌های فشرده و مستندهای فرهنگی هستند که غالبا هیچ ارتباط مشخصی با بخش عفاف و حجاب نداشته و تنها کارایی‌شان پر کردن و افزایش آمار غرفه‌های عفاف و حجاب است از دیگر انتقادات این بخش وارد مطروح می‌شود.
در حال تکمیل
اما برخلاف بانوان، بخش عفاف و حجاب نمایشگاه امسال در حوزه آقایان با ارائه پوشش‌های اسلامی با طرح‌های مذهبی و الیاف نخی نسبت به بانوان قویتر ظاهر شده و تاکنون با استقبال خوبی از سوی این قشر مواجه بوده است.
بخش عفاف و حجاب یازدهمین دوره نمایشگاه قرآن مشهد گرچه به نسبت سال قبل در برخی موارد رشد داشته اما همچنان با نقطه مطلوب که همانا ارائه طرح‌ها و مدهای ایرانی ـ اسلامی جدید با قیمت‌های مناسب که نیاز روز جامعه ما محسوب می‌شود و نمایشگاه قرآن بستر بسیار مناسبی برای نمایش و عرضه آن به شمار می‌رود، فاصله دارد.
هجوم همه‌جانبه جبهه معارض و انفعال ما
این در حالی است که ما با هجوم لحظه به لحظه مدهای بیگانه از طریق رسانه، ماهواره و فضای مجازی مواجهیم و اگر در تولید پوشاک ایرانی ـ اسلامی همچنان انفعال و اهمال به خرج دهیم، در آینده با تبدیل وضعیت نابسامان فعلی در حوزه حجاب در جامعه به بحران، دیگر راهی برای جبران نخواهد بود...
captcha