دلایل جدایی بهداشت از بخش دانشگاهی/ حضور در بخش دانشگاهی آرمان ماست
کد خبر: 3508756
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵
مظاهری تشریح کرد؛

دلایل جدایی بهداشت از بخش دانشگاهی/ حضور در بخش دانشگاهی آرمان ماست

گروه سلامت: مسئول بخش بهداشت بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن با اشاره به حضور مستقل این بخش در نمایشگاه قرآن گفت: با توجه به ظرفیت‌هایی که در وزارت بهداشت وجود دارد، به نظر می‌رسید این بخش می‌تواند به صورت مستقل در نمایشگاه حضور یابد.

بیژن مظاهری، مسئول بخش بهداشت بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به تفکیک بخش بهداشت از بخش دانشگاهی در نمایشگاه بیست‌وچهارم اظهار کرد: از سال 85 که بخش دانشگاهی در نمایشگاه قرآن تشکیل شد، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز حضور فعالی در این بخش داشت.

وی افزود: بخش دانشگاهی طی سال‌های 85 تا 91 رشد خوبی داشت و با توجه به تنوع و کثرت این بخش توانسته بود هویتی پیدا کند اما متاسفانه بعد از این سال‌ها علی‌رغم تجریباتی که از سال‌های گذشته کسب کرده بود، بخش دانشگاهی هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی رو به افول رفت.

مظاهری در مورد دلایل این ضعف گفت: از یک سو برنامه‌ریزی متولیان نمایشگاه باعث این امر شد چرا که مسئولان نمایشگاه شأنی که در سال‌های گذشته برای بخش دانشگاهی قائل بودند را رعایت نکردند؛ از سوی دیگر خود دستگاه‌ها مطالبه‌گر نبودند و در بخش دانشگاهی حضوری حداقلی داشتند و با توجه به این عوامل بخش دانشگاهی مخاطب خود را به عنوان محور نمایشگاه از دست داد و این بزرگ‌ترین آفتی برای بخش دانشگاهی بود.

وی اظهار کرد: در بررسی‌هایی که کردیم به این نتیجه رسیدیم که وزارت بهداشت قابلیت‌هایی برای جذب آحاد مردم دارد چرا که می‌توانستیم با تلفیق فعالیت‌های دانشگاهی و فعالیت‌های بهداشتی خدمات و محصولات قابل توجهی به مخاطبان نمایشگاه ارائه بدهیم و در این بخش از نمایشگاه پویایی ایجاد کنیم.

مظاهری با بیان اینکه در سال‌های گذشته قابلیت بروز و ظهور چنین خدماتی در نمایشگاه قرآن وجود نداشت، گفت: ما برای حضور در نمایشگاه فضای 500 متری درخواست داده بودیم که نهایتاً حدود 200 متر به این بخش اختصاص دادند؛ البته در سال‌‌های گذشته حدود 45 متر فضا در اختیار داشتیم.

وی اظهار کرد: فضایی در اختیار وزارت بهداشت قرار دارد نسبت به سال گذشته رشد بسیار بالایی داشته است؛ از لحاظ اعتبارات و ورود بقیه دستگاه‌ها و معاونت‌های وزارت بهداشت نیز شاهد رشد چند برابری بوده‌ایم که به ارتقای سطح فعالیت‌ها و خدمات بخش بهداشت به بازدیدکنندگان نمایشگاه کمک کرده است.

مظاهری به درخواست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حضور مستقل وزارت بهداشت در نمایشگاه قرآن نیز اشاره کرد و گفت: درخواست برای حضور مستقل وزارت بهداشت در نمایشگاه فرایندی بود که طی سال‌های گذشته آغاز شد و رایزنی‌هایی در این رابطه انجام گرفت.

وی افزود: با این حال امسال وزارت ارشاد نیز ما را به عنوان دستگاه مستقل دعوت کرد و ما توضیحاتی از حضور وزارت بهداشت در سال‌های گذشته ارائه کردیم که در قالب بخش دانشگاهی حضور می‌یافت؛ مسئولان وزارت ارشاد نیز استنباطشان این بود که وزارت بهداشت می‌تواند به عنوان یک دستگاه مستقل در نمایشگاه حضور یابد و ما نیز این خواسته را اجابت کردیم.

مظاهری با بیان اینکه روح کار دانشگاهی در بخش بهداشت حفظ شده است، گفت: آرمان و آمال ما این است که در بخش دانشگاهی که بخش فاخری است و انتظار می‌رود باقدرت ظاهر شود، حضور پیدا کنیم و بالی از این بخش باشیم اما احساس کردیم که چنین فضایی مهیا نیست و با نهایت احترامی که به مسئولان این بخش داریم، به عنوان بخش مستقل در نمایشگاه حضور پیدا کردیم.

وی در مورد غرفه‌های حاضر در بخش بهداشت اظهار کرد: قسمتی از بخش بهداشت را دانشگا‌ه‌ها و فعالیت‌های دانشجویی ما تشکیل می‌دهند که در این بخش دانشگاه‌های برتر علوم پزشکی حضور یافتند.

مظاهری ادامه داد: سطح کیفی و کمی فعالیت‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی به یک شکل نیست و با توجه به اینکه بخش بهداشت محدودیت‌ها مکانی دارد دانشگاه‌هایی برای حضور در نمایشگاه فراخوانده شدند که علاقه‌مند بودند و نیز سوابق خوبی در زمینه فعالیت‌های قرآنی داشتند.

وی گفت: بر این اساس دانشگاه‌های علوم پزشکی شیراز، ارتش، بقیه‌الله(عج)، شهید بهشتی و بخشی از دانشگاه تهران به صورت مستقل در بخش بهداشت حضور یافتند و سایر دانشگاه‌ها مکتوبات و مستنداتشان را در اختیار بخش بهداشت قرار دادند تا از طریق غرفه مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت به مخاطبان ارائه شود.

مظاهری در مورد خدماتی که در این بخش ارائه می‌شود نیز اظهار کرد: وزارت بهداشت خدمات زیادی به مخاطبان خود ارائه می‌کند اما برای نمایشگاه قرآن تلاش کردیم خدماتی را عرضه کنیم که برای بازدیدکنندگان نمایشگاه قرآن به ویژه در ایام ماه مبارک رمضان کاربردی‌تر باشد.

وی ادامه داد: یکی از خدماتی که در این بخش ارائه می‌شود مشاوره طب سنتی به بازدیدکنندگان است؛ در این غرفه همچنین مجموعه مجلات و مقالات و بروشورهایی طراحی شده و مسابقاتی با رویکرد طب سنتی اجرا می‌شود که در این ایام مورد اقبال مردم قرار گرفته است.

مظاهری گفت: دانشکده تغذیه دانشگاه تهران نیز همچون سال گذشته به مباحث مربوط به تغذیه به ویژه در ایام ماه مبارک رمضان پرداخته است و در این رابطه به مراجعان مشاوره رایگان ارائه می‌کنند.

وی افزود: غرفه کودک و سلامت نیز فضایی برای حضور کودکان فراهم کرده است؛ در این فضا کودکان با کشیدن نقاشی با پیام‌های بهداشتی آشنا می‌شوند؛ همچنین پدران و مادران در صورتی‌که نیاز به مشاوره در رابطه با کودکان خود داشته باشند، می‌توانند با مشاوران حاضر در این غرفه در ارتباط باشند.

مظاهری با اشاره به حضور غرفه دیابت در بخش بهداشت گفت: طبق آمار رسمی حدود 5 میلیون دیابتی در کشور داریم که این رقم طبق آمار غیر رسمی بین 5 تا 8 میلیون نفر می‌رسد؛ عموم این افراد سؤالات و ابهاماتی در رابطه با مسئله روزه‌داری دارند برای همین در بخش بهداشت کلینیک دیابت راه‌‌اندازی کردیم که علاوه بر ارائه مشاوره به افراد دیابتی، تست قند خون رایگان از مراجعان گرفته می‌شود.

وی گفت: همچنین به خاطر اهمیتی که مجموعه قرآن و عترت وزارت بهداشت دارد، این مرکز به طور مستقل در بخش بهداشت حضور یافته و فعالیت‌هایی که داشته و آثاری که تألیف کرده را به بازدیدکنندگان معرفی می‌کند.

به گفته مظاهری، نشست‌های علمی، معرفی چهره‌های قرآنی دانشگاه‌های علوم پزشکی و یادمان شهدای قرآنی جامعه پزشکی از جمله برنامه‌های بخش بهداشت است که طی روزهای آینده در نمایشگاه بیست‌وچهارم برگزار خواهد شد.

بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از 24 خردادماه در مصلای امام خمینی(ره) آغاز شده و تا 8 تیرماه ادامه خواهد داشت.

captcha