نقش اثرگذار رسانه‌ها در ترویج محافل/ بیان تفسیر قبل از تلاوت جذابیت شنیداری ایجاد می‌کند
کد خبر: 3508801
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۵
لطفی‌نیا بیان کرد:

نقش اثرگذار رسانه‌ها در ترویج محافل/ بیان تفسیر قبل از تلاوت جذابیت شنیداری ایجاد می‌کند

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدرس و پیشکسوت قرآنی با تأکید بر اینکه بیان نکات تفسیری قبل از تلاوت جذابیت شنیداری ایجاد می‌کند، اظهار کرد: برپایی جلسات صرف قرائت قرآن نیازمند همتی است که باید از سوی مسئولان و رسانه‌های قرآنی وجود داشته باشد.

محمود لطفی‌نیا، داور و مدرس قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به بحث برپایی جلسات صرف قرائت قرآن که در فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب نیز وجود داشته است، گفت: طی سال‌های اخیر که مقام معظم رهبری به برپایی جلسات قرآن و استماع تلاوت تأکید داشته‌اند، تحرک خوبی در برپایی این جلسات رخ داده اما هنوز کامل نشده است.
لطفی‌نیا افزود: زمانی که می‌خواهیم فرهنگی را در جامعه ایجاد کنیم باید ابتدا بسترهای آن را مهیا کنیم؛ مردم ما علاقه‌مند به شنیدن تلاوت قرآن هستند، اما باید بتوانیم راهکارهایی را برای ایجاد جذابیت‌های بیشتر در این راستا ارائه کنیم.
وی ادامه داد: اگر به قدیم، زمانی که رهبر معظم انقلاب در مشهد بودند، برگردیم، براساس فرمایشات ایشان در زمان قبل از انقلاب که مقام معظم رهبری با حضور در جلسه قرآن ابتدا تفسیر آیات را بین می‌کردند و سپس قاری قرآن می‌نشست و به تلاوت می‌پرداخت؛ رهبر معظم انقلاب بارها تأکید داشتند که چنین روالی در جلسات قرآن امروز هم دنبال شود.
این مدرس قرآن عنوان کرد: اگر جذابیت‌های خاصی باشد یعنی یک مفسر خوب در ابتدای جلسه قرآن به بیان نکات تفسیری آیات بپردازند و بعد از آن قاری قرآن بخواند در این صورت مردم با دقت یبشتری آیات را در کنار فهم قرآن استماع می‌کنند و بحث فهم قرآن نیز در کنار تلاوت و استماع قرآن کم‌کم جا می‌افتد.
وی در این بخش از سخنان خود با یادآوری اینکه مردم علاقه‌مند به شنیدن تلاوت قرآن هستند، گفت: با همتی که مسئولان قرآنی و رسانه‌ها دارند باید گام‌هایی در جهت برپایی جلسات صرف قرآن و در کنار قرآن بیان تفسیر آیات همراه با جذابیت‌های خاص برپا شود و این کار از سوی دستگاه‌هایی مثل سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و رسانه‌هایی مانند شبکه قرآن سیما و رادیو قرآن پیگیری شود.
لطفی‌نیا یادآور شد: بیان نکات تفسیری قبل از تلاوت قرآن در جلسات قرآنی زمینه‌ای برای جذابیت شنیداری ایجاد می‌کند؛ چرا که اساس کار قرائت قرآن بر فهم است و قاری قرآن نیز باید فهم و آگاهی لازم به آیات قرآن داشته باشد تا بتواند تلاوت خود را با آهنگ‌های بهتر و مناسب‌تر انجام دهد و اگر این پیش‌زمینه در مستمعین نیز وجود داشته باشد به طور طبیعی لذت بیشتری از آن تلاوت می‌برند.
وی درباره فوایدی که برپایی جلسات صرف قرائت قرآن می‌تواند داشته باشد، گفت: بزرگترین دستاورد و فایده‌ای که برپایی این جلسات خواهد داشت، همنشینی با تلاوت قرآن و لذت بردن از آوای قرآن است که زمینه فهم و عمل به آیات قرآن را فراهم می‌کند؛ شاید در ظاهر خیلی ساده به نظر برسد، اما بیشترین چیزی که زمینه فهم و عمل به آیات قرآن را فراهم می‌کند، انس با قرآن است که انس با قرآن هم بهانه‌هایی از جمله صدای خوش تلاوت، تفسیر و فهم قرآن می‌خواهد.
این قاری بین‌المللی قرآن ادامه داد: به نظر می‌رسد بسترهای معنوی برای برپایی جلسات صرف قرائت قرآن در کشور فراهم است و باید زیرساخت‌های لازم فراهم شود. برپایی این جلسات یک فرهنگ سنتی است که باید دوباره جا بیفتد و البته تحقق آن نیازمند یک همت عالی است و ما متولیان امور قرآنی باید این داستان را باور کنیم و این باور را به بدنه جامعه منتقل کنیم.
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۴/۰۱ - ۱۰:۰۹
0
0
رسانه‌ها نقش تاثیر گذاری در گسترش محافل قرآنی دارند
یحیی پور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ - ۱۲:۲۲
0
0
زمانی که می‌خواهیم فرهنگی را در جامعه ایجاد کنیم باید ابتدا بسترهای آن را مهیا کنیم؛ مردم ما علاقه‌مند به شنیدن تلاوت قرآن هستند، اما باید بتوانیم راهکارهایی را برای ایجاد جذابیت‌های بیشتر در این راستا ارائه کنیم
ربیع
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ - ۱۲:۲۸
0
0
باید گام‌هایی در جهت برپایی جلسات صرف قرآن و در کنار قرآن بیان تفسیر آیات همراه با جذابیت‌های خاص برپا شود و این کار از سوی دستگاه‌هایی مثل سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و رسانه‌هایی مانند شبکه قرآن سیما و رادیو قرآن پیگیری شود.
یاسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ - ۱۲:۳۵
0
0
موافقم که بزرگترین دستاورد و فایده‌ای که برپایی این جلسات خواهد داشت، همنشینی با تلاوت قرآن و لذت بردن از آوای قرآن است که زمینه فهم و عمل به آیات قرآن را فراهم می‌کند
یاعلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ - ۱۴:۵۱
0
0
باید زیرساخت‌های لازم برای برپایی جلسات فراهم شود
mina
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ - ۱۵:۰۴
0
0
برپایی جلسات یک فرهنگ سنتی است که باید دوباره جا بیفتد و البته تحقق آن نیازمند یک همت عالی است
captcha