همراه با اهالی هنر در غرفه آستان قدس در نمایشگاه قرآن مشهد
کد خبر: 3508844
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۳

همراه با اهالی هنر در غرفه آستان قدس در نمایشگاه قرآن مشهد

گروه هنر: آستان قدس رضوی همچون سال‌های گذشته در نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد حضور یافته و هنرمندان در این بخش به ارائه آثار خود پرداختند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، غرفه مربوط به آستان قدس رضوی همیشه جزو پربازدیدترین غرفه‌های نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد است.
این استقبال به دلیل حضور پررنگ مجموعه‌هایی همچون سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، مرکز چاپ و نشر قرآن کریم،‌ مهدالرضا(ع) و مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی است.
این بار هم شاهد حضور پر رنگ این مؤسسات با ارائه آثار متنوع سمعی و بصری در قالب نمایشگاهی و کارگاهی و ... با دو در ورودی هستیم.
گالری چند رسانه‌ای با پخش و تبلیغ آثار انیمیشن، ارائه آثار و مثنی‌سازی هنرمندان بر روی صفحات قرآن در قالب نمایشگاهی و کارگاهی زنده، برپایی نمایشگاه تابلوهای تذهیب، تشعیر و ...، همچنین ارائه آثار جشنواره دوسالانه تذهیب و تولیدات انیمیشن رضوی بخش‌هایی از این غرفه محسوب می‌شود.
همراه با اهالی هنر در غرفه آستان قدس در نمایشگاه قرآن مشهد
بخش مربوط به مؤسسه آفرینش‌های آستان قدس رضوی آثار متعددی در زمینه هنری به خصوص هنر دینی و قرآنی و آثار اصیل ایرانی ـ اسلامی دارد که نمی‌توان به راحتی از کنار آن‌ها گذشت.
دور تا دور دیوار غرفه پر شده از عکس‌های زیبا و متفاوت با موضوع رضوی که متعلق به بزرگ‌ترین جشنواره عکس خانه دوست است؛ همچنین قرار گرفتن دو پوستر بزرگ از قرآن ابراهیم سلطان و بایسنقری با توضیحاتی که در کنار هر کدام نصیب شده است زیبایی اثر را دو چندان می‎کند.
قرار گرفتن میزها در قالب کارگاهی کنار هم و اجرای زنده هنرمندان برجسته در رشته‌های مختلف هنری، رنگ زیبایی به دنیای افراد می‌زند.
در این کارگاه هنرمندان به طور منظم در ساعتی معین کنار هم نشسته و دست به قلم می‌شوند تا حتی برای ساعتی به معرفی اثری که ظرافت بسیاری نیاز دارد، بپردازند و اینگونه علاقه‌مندان هنر با لحظاتی که در این بخش حضور دارند، با قسمت کوچکی از سختی کار آن‌ها آشنا شده و قدر هنر و هنرمند را بیشتر ‌می‌دانند.
همراه با اهالی هنر در غرفه آستان قدس در نمایشگاه قرآن مشهد
صبر و حوصله هنرمندان در مواجه با سؤالات بسیار خبرنگاران و مردم و به هم ریختن تمرکزشان برای ارائه اثر ستودنی است؛ هنرمندانی که در صنف‌های مختلف هنری جایگاه بسیار والایی دارند اما با توجه به فروتنی که در وجودشان رخنه کرده، آماده پذیرایی مردم هستند و با زبان روزه با عمل معرف هنرشان می‌شوند.
پشت سر هر هنرمند، رزومه‌ای از هنر به همراه تابلویی از اثرش قرار دارد، این حرکت رغبت بسیاری برای مراجعه‌کنندگان ایجاد می‌کند تا سریع‌تر به علاقه‌مندی شان در یکی از آثر هنری پی ببرند.
کارگاه‌های تذهیب، تشعیر و گل و مرغ، خوشنویسی، نستعلیق، شکسته نستعلیق، خط ثلث، خط نسخ، نقاشی خط، قلم‌زنی، آیینه کاری، کاشی کاری و از همه مهتر هنر در حرم که شامل هنر چوب، معرق، گره چینی و .. می‎شود، هر کدام مخاطبان خاص خود را دارد.
همراه با اهالی هنر در غرفه آستان قدس در نمایشگاه قرآن مشهد
محمد ظریف، مسئول نگارخانه رضوان در گفت‌وگو با ایکنا تصریح کرد: برنامه‌های مختلفی برای نمایشگاه تدارک دیده‌ایم از برگزاری کارگاه‌های زنده در رشته‌های مختلف هنری تا نمایش آثار مؤسسه با موضوعات رضوی و دینی.
وی ادامه داد: قرار بود از دو اثر رونمایی کنیم، رونمایی از درب‌های حرمین کاظمین(ع) یکی از آن آثار بود اما به دلیل فضای کم و نامناسب، رونمایی از این آثار را به دهه کرامت موکول کردیم.
ظریف تصریح کرد: وقتی بحث از نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت می‌شود، باید این نمایشگاه با توجه به عنوان بین‌المللی و فعالیت در پایتخت معنوی ایران به بهترین شکل اجرا شود.
پرکردن بیلان کاری مدیران
همراه با اهالی هنر در غرفه آستان قدس در نمایشگاه قرآن مشهد
وی با بیان اینکه نمایشگاه قرآن و عترت مشهد چیزی جز پر کردن بیلان کاری محسوب نمی‌شود، عنوان کرد: هنر نقش اصیل و بازدارنده دارد؛ وقتی غرفه‌ای به کار هنری اختصاص پیدا می‌کند باید دارای نظم و زیبایی باشد اما متاسفانه هنوز پاکیزگی غرفه‌ها به خوبی رعایت نشده است.
مسئول نگارخانه رضوان، شعور تصویری نسل جدید را بالا دانست و ادامه داد: برگزاری نمایشگاه باید با کیفیت باشد همان طور که نسل امروز پای ثابت فضای مجازی است و در بحث نمایشگاه و تماشای بازی‌های زنده فوتبال و والیبال هم حضور فعال دارد، جای تاسف است که در زمینه هنر عقب مانده باشد.
همراه با اهالی هنر در غرفه آستان قدس در نمایشگاه قرآن مشهد
captcha