بهترین اوقات حجامت از منظر روایات/ باید و نبایدها در ماه رمضان
کد خبر: 3508850
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۷

بهترین اوقات حجامت از منظر روایات/ باید و نبایدها در ماه رمضان

گروه سلامت: همزمان با مبارک رمضان و تلاقی آن با حزیران توصیه‌های زیادی به انجام حجامت شده است برخی از جنبه علمی به آن می‌نگرند و برخی دیگر جنبه روایی آن را در نظر می‌گیرند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، همزمان با روز پایانی خرداد‌ماه بسیاری بر انجام حجامت در این روز تأکید کردند چرا که این روز را 7 حزیران رومی، روزی دانستند که در آن روایات بر انجام حجامت توصیه کرده‌ بودند و در واقع بهترین روز برای انجام حجامت است چنانکه به گفته برخی در طب اسلامی به آن روز «حزیران» می‌گویند.

یوسف صیادی محقق طب سنتی در این راستا می‌گوید: بهترین زمان برای حجامت بر اساس گفته دانشمندان و روایات اهل بیت(ع) همین ماه رومی حزیران است؛ بر طبق محاسبه سالنامه نجومی، روزهای ۷ و ۱۴ حزیران که بنابر روایت وارده از امام رضا (ع) از بهترین ایّام حجامت هستند.

در این راستا برخی از پزشکان طب سنتی نیز به این روایت از امام صادق(ع) استناد کرده که می‌فرمایند: حجامت‏ را در هفتم‏ حزيران‏ ترك نكن و اگر نتوانستى در چهاردهم انجام ده.

از دو منظر می‌توان به مسئله حجامت در ماه حزیران نگریست نخست جنبه روایی و مذهبی آن و دوم جنبه علمی آن است از سوی دیگر هم‌زمانی ماه حزیران در تقویم رومی در سال 95 با ماه مبارک رمضان است که انجام حجامت در آن با توجه به روزه‌داری افرادی است که برای این کار به مراکز حجامت مراجعه می‌کنند.

از منظر اسلامی در همه زمان‌ها حجامت مجاز نیست و زمان‌های خاصی برای مؤثر بودن آن توصیه شده است و چنانکه اشاره شد هفتم حزیران آخرین روز خردادماه‌ بهترین روز و در غیر این صورت 14 آن برابر با 6 تیرماه دیگر روز مناسب آن است.

همچنین از امام رضا(ع) منقول است حجامت در روزهای 12 تا 15 ماه قمری تأثیر بیشتری دارد. این مسئله به کامل بودن ماه قمری مربوط است و شبیه اثر کرۀ ماه بر جذر و مد آب دریا و رودخانه‌ است. در مرتبۀ بعدی می‌توان روزهای 10 تا 23 ماه قمری را لحاظ کرد.

از سوی دیگر در روزهایی که هوا اعتدال دارد مانند 40 روز نخست فصل بهار و 40 روز نخست فصل پاییز روزهای مناسبی برای حجامت توصیه شده است.

اما چرا حزیران به عنوان بهترین روز برای انجام حجامت انتخاب شده است؟ جواب این سؤال در طب الرضا این گونه بیان شده است؛ حزيران سى و يك روز است، در اين ماه غلبه بلغم و خون از ميان مي‌رود و دوره استيلاى مره صفرا روى مى‏‌آورد در اين ماه نيز از رنج و زحمت بسيار نهى شده و از خوردن گوشت‌هاى چرب و زياده‏‌روى در مصرف گوشت و بوئيدن مشك و عنبر منع كرده‏‌اند.

در ایامی که حجامت در آنها توصیه شده تأثیر ماه بر خون انسان به گونه‌ای است که ترکیبات مضر خون در بالاترین سطح یعنی نزدیک به پوست قرار می‌گیرد، به همین دلیل با چند خراش سطحی سموم بدن به این روش دفع می‌شود.

این در حالیست محققانی که به صورت علمی طب اسلامی و طب سنتی را پیگیری می‌کنند نظر متفاوتی در این رابطه دارند.

فغفور مغربی از محققان و اساتید طب اسلامی معتقد است در صحت و سقم روایاتی‌ که در این رابطه وجود دارد شک وجود دارد که در این راستا باید اساتید و علمای حوزه که بر علم رجال و حدیث مسلط هستند صحت و سقم آن و اینکه از امام صادق(ع) یا امام رضا(ع) روایت شده است را مشخص کنند. از سوی دیگر در حال حاضر حزیران با با ماه رمضان تلاقی پیدا کرده است که باید حتما پزشک متخصص برای فرد حجامت را توصیه کند نه شخص دیگر.

مغربی ادامه داد: من در ماه رمضان کسی را ندیده‌ام که حجامت کند؛ فردی که می‌خواهد در ماه رمضان خونی از بدن خود دفع کند نخست باید آب بدنش کفایت لازم را داشته باشد و با توجه به روزه‌داری این امر در ماه رمضان کمتر است لذا کسی که در این ماه حجامت می‌کند ممکن است خطراتی او را تهدید کند.

محمد انصاری پور، رئیس انجمن تحقیقات طب سنتی ایران نیز در این راستا به ایکنا می‌گوید: نخست باید دانست که طب سنتی برای همه مجاز نیست چرا که عده‌ای کم خونی و ضعف داشته این افراد تحت هیچ عنوانی نباید حجامت انجام دهند.

وی ادامه داد: در حجامت خون گرفتن زیاد لازم نیست خون زیاد گرفتن از مراجعه کننده صحیح نیست، در ماه مبارک رمضان نیز با توجه به اینکه معده افراد خالی بوده و حجامت با معده خالی هم خطرناک است است لذا نباید در ایام روزه‌داری حجامت کرد.

انصاری پور در رابطه با انجام حجامت در ماه حزیران نیز اظهار کرد: این مسئله بر اساس احادیث و روایات نقل شده است که اساتید حوزه و حدیث شناسان باید در این رابطه نظر دهند اما از منظر علمی حجامت در حزیران در کتب طبی ما نیامده است.

وی یادآور شد: از سوی دیگر طب سنتی و طب اسلامی حجامت را برای فصل بهار توصیه می‌کنند، در فصل بهار ما با هیجان خون روبه‌رو می‌شویم و اگر شخصی بخواهد سموم را از بدن خود دفع کند می‌تواند حجامت کند.  

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۵ - ۰۷:۴۱
2
2
ایاراسته که میگندحجامت درماه رمضان خطرناک است
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۸ - ۱۰:۳۸
5
6
با سلام و عرض ادب
من به نظرم این مطالبی که گذاشتین اشتباه هست چون طبق احادیث از اول تا اخر ماه 15 قمری حجامت خوب نیست مطلبتون رو دوباره تصحیح بفرمایید ممنونم
captcha