بررسی «استفاده از ابزارهای نوین در تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی» در ایکنا یزد
کد خبر: 3509429
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۶
طی میزگردی؛

بررسی «استفاده از ابزارهای نوین در تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی» در ایکنا یزد

گروه فضای مجازی: همزمان با اول تیرماه روز تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی میزگردی با موضوع «استفاده از ابزارهای نوین در تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی» با حضور نمایندگان محترم سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه علمیه استان و جهاددانشگاهی استان در محل خبرگزاری ایکنا یزد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآنی(ایکنا) از یزد، به مناسبت اول تیرماه روز اطلاع رسانی و تبلیغ دینی میزگردی با موضوع استفاده از ابزارهای نوین در تبلیغ و اطلاع رسانی دینی در خبرگزاری قرآنی ایکنا شعبه یزد برگزار شد.
ضرورت توجه به سلایق مختلف در فضاهای مجازی
محمدرضا دهقانی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی استان يزد در این نشست اظهار کرد: تغییراتی در دنیای پیرامون اتفاق می‌افتد و همه چیز را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد که باید این تغییرات درک و به آن پاسخ داده شود.
«استفاده از ابزارهای نوین در تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی» در ایکنا یزد بررسی شد
وی ادامه داد: یکی از دغدغه‌های جامعه مذهبی ما بحث دینی و اطلاع‌رسانی و ترویج شعائر دینی است تعریفی که نیازمند این است که ما پیام مناسب و ابزار مناسب داشته باشیم و باید از این ابزار متناسب با شرایط استفاده ببریم.
دهقانی افزود: تبلیغ در حوزه دینی نیاز به تخصص دارد که حوزه‌های علمیه تنها مرجع این زمینه هستند و قطعا استفاده از ابزارهای نوین فعالیت در این حوزه را بسیار اثرگذارتر می‌کند.
وی ادامه داد: در فضاهای مجازی اقشار مختلفی از جامعه با سلایق مختلف حضور دارند لذا این پیام‌ها باید متناسب با مخاطب باشد تا اثربخش بودن ارتباط ما را تضمین کند.
ضرورت برنامه‌ریزی با نگاه به سطح توقعات جامعه بویژه نسل جوان
معاون جهاددانشگاهی استان یزد تصریح کرد: متاسفانه در آمارهایی که به صورت غیررسمی گاها عنوان شده در حوزه‌های تبلیغ دینی در فضای مجازی کاستی‌های زیادی وجود دارد و شبهات زیادی که وارد شده بدون پاسخ می‌ماند و این نگرانی بیش از پیش وجود دارد که دشمنان با استفاده از فضای مجازی اهداف خود را دنبال کنند.
وی ادامه داد: قطعا سازمان تبلیغات و همچین حوزه‌ علمیه و دیگر ارگان‌های دینی برنامه‌های زیادی را برای تبلیغ دینی و اسلامی با استفاده از فضای مجازی داشته و دارند و درخواست و تقاضای کارشناسان و دلسوزان این است که با نگاه به سطح توقعات اقشار مختلف حاضر در فضای مجازی بویژه تمایل نسل جوان برنامه‌ریزی بیشتری صورت گیرد تا در آینده دچار خسران و مشکل نشویم.
فضای مجازی؛ آسان‌ترین و در دسترس‌ترین فضای موجود
حجت‌الاسلام سید محمدمحسن حسینی‌پور، معاون تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه علمیه استان یزد نیز در این نشست گفت: همواره و در چند سال اخیر در نشست‌های مختلفی که مقام معظم رهبری داشته‌اند تاکید ایشان در بخش فضای مجازی بوده و باید برای این زمینه برنامه‌ریزی شود.
«استفاده از ابزارهای نوین در تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی» در ایکنا یزد بررسی شد
وی ادامه داد: وقتی از ابزارهای نوین صحبت می‌شود ذهن انسان به سمت فضای مجازی می‌رود که در حال حاضر حتی کودکان هم درگیر آن هستند و همچنین اینترنت که اگر به صورت عام بررسی کنیم باید حتما علم استفاده از اینترنت و فضای مجازی هم بیاموزند.
معاون تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه علمیه استان یزد افزود: آسان‌ترین و در دسترس‌ترین فضای موجود، فضای مجازی است که می‌تواند کوچک‌ترین اخبار را در بزرگترین فضا و کمترین زمان منتشر کند.
حسینی‌پور افزود: در گذشته نزدیک همه این موارد مستلزم ابزار و وسایل متعدد بود که امروزه همه این ابزار حذف شده و در کمترین امکانات قابلیت اجرا دارد.
اگر اطلاع‌رسانی جهت‌دهی نشود دیگران خوب یا بد وارد می‌شوند
وی ادامه داد: امروز فضای مجازی در دسترس همه اقشار از جمله بزرگ و کوچک است و زن و مرد هم نمی‌شناسد و حتی کودکان هم در این فضا حاضر هستند و بسیار سریع و فراگیر شده و اگر در این زمینه برنامه‌ریزی نکنیم دیگران اقدام خواهند کرد و اگر اطلاع‌رسانی جهت‌دهی نشود دیگران خوب یا بد وارد می‌شوند لذا ورود در این عرصه لازم و حساسیت بسیار زیادی دارد.
معاون تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه علمیه استان یزد گفت: حوزه علمیه نیز در این زمینه وارد شده و مرکز تخصصی برای ترویج مبانی دینی راه‌اندازی شده که از تهیه نرم افزار تا برنامه‌ریزی و برنامه‌نویسی و دیگر موارد را شامل می‌شود.
حسینی پور افزود: در راستای تبلیغ دینی در تابستان سال جاری 80 نیروی مبلغ به مناطق مختلف استان اعزام شدند همچنین 40 مبلغ خواهر و برادر نیز در مدارس حضور یافته و به صورت تمام وقت نسبت به آموزش علوم اسلامی و مشاوره اقدام می‌کنند.
فعالیت در عرصه فضای مجازی مستلزم همکاری همه نهادهاست
وی ادامه داد: فعالیت در این عرصه مستلزم همکاری همه نهادها است اما متاسفانه در حال حاضر با خون دل خوردن‌های مکرر فعالیت‌های تبلیغی و دینی وجود دارد و متاسفانه برخی مسئولان در استان و حتی در کشور همراه نیستند و حتی گاها به صورت صریح مخالفت می‌کنند.
حسینی‌پور افزود: با دست خالی نمی‌توان بیشتر از این فعالیت کرد و هر چند ما به وظیفه خود علی رغم همه ناملایمات و کم لطفی‌ها ادامه می‌دهیم و در این راه از هیچ سختی و ناملایماتی هراس نداریم اما حوزه تبلیغ دینی یکی از مهم‌ترین مواردی است که بویژه در نسل جوان و دانش آموزان کمبود آن احساس می‌شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر میلیاردها تومان در جاهای دیگر خرج می‌شود ولی در این حوزه هزینه‌ای صورت نمی‌گیرد در حالی که حوزه دانش‌آموزی مهم‌ترین محل برای تبلیغ دینی است و در این عرصه فعالیت‌های بیشتری می‌توان انجام داد که لازمه آن حمایت بیشتر مسئولان و ارگان‌های دیگر است بویژه آن که دانش آموزان استقبال بسیار زیادی از این برنامه‌ها داشته و دارند.
ضرورت حمایت همه جانبه آحاد جامعه/یک دست صدا ندارد
معاون تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه علمیه استان یزد گفت: در حوزه علمیه قم نرم‌افزارهای متعددی تهیه شده و برای استفاده از آحاد جامعه عرضه شده همچنین مبلغان با کمترین مزایا  و دستمزد در اکثر مناطق کشور و حتی روستاها حضور می‌یابند و در این راستا و تبلیغ علوم دینی فعالیت می‌کنند.
وی ادامه داد: در استان یزد در همه روستاهای بالای هزار نفر جمعیت روحانی حضور دارد و جهت آماده بودن علمی آنها نیز دوره‌های آموزشی مختلفی در طول سال برای مبلغات برگزار می‌شود.
حسینی پور گفت: همه باید کمک کنند هم مسئولان هم مردم به قول معروف یک دست صدا ندارد و به عنوان مثال وقتی مردم برای امورخیر کمک می‌کنند که بسیار هم خوب است لذا در عرصه نرم افزار و فرهنگ نیز خواستار کمک مردم و مسئولان هستیم.
برنامه‌ریزی‌ها با توجه به مقتضیات زمان باشد
حجت‌الاسلام کارگر معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان یزد نیز در این نشست گفت: این سازمان ساماندهی امور تبلیغات دینی را برعهده دارد و با نگاه به مقتضیات زمان فعالیت‌های خود را انجام می‌دهد به گونه‌ای که در آن زمان برای ارسال یک پیام یا تبلیغ ابزار خاصی مورد نیاز بود و الان تقریبا بسیاری از آنها منسوخ شده است.
«استفاده از ابزارهای نوین در تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی» در ایکنا یزد بررسی شد
وی ادامه داد: هر زمان اقتضای حال خودش را دارد در حال حاضر نرم‌افزارهایی به وجود آمده که مثلا در یک هارددیسک یا فلش چندین جلد کتاب جای می‌گیرد و نیاز به حمل دیگر وسایل نیست.
کارگر افزود: درست است که هیچ چیز جای کتاب را نمی‌گیرد اما وجود این امکانات باعث شده علوم روز در دسترس همه قرار گیرد و در آسان‌ترین و کمترین زمان ممکن تعداد زیادی مخاطب داشته باشد.
جذب ده‌ها هزار مخاطب توسط مبلغ با فضای مجازی
معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان یزد اظهار کرد: یک خطیب توانا حداکثر 500 تا هزار نفر را می‌توانست قبلا و یا در حال حاضر به پای جلسات خطابه بکشاند اما با استفاده از فضای مجازی یک مبلغ می‌تواند در آن واحد ده‌ها هزار مخاطب داشته باشد لذا استفاده از این فضا بسیار حائر اهمیت است.
کارگر ادامه داد: محتوای تبلیغات همان قرآن، سنت و اهل بیت (ع) است و هیچ تغییری نکرده ولی روش و ابزار فرق کرده است و هرکس نتواند از این ابزار و علوم ابزار خوب استفاده کند عقب مانده و محکوم به شکست است.
فضای مجازی؛ فرصت یا تهدید
وی افزود: فضای مجازی هم فرصت است هم تهدید و اگر طریقه استفاده از آن را نشناسیم تهدید خواهد بود و اگر از فضای موجود در آن استفاده کنیم فرصتی است که زمینه استفاده جمع کثیری از آحاد جامعه را بوجود آورده و این فضا را هرگز نمی‌توان محدود کرد و بست لذا باید به آن جهت داده و از این فضا استفاده کرد.
معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان یزد گفت: در همین راستا دوره‌های آموزشی متعددی جهت آشنایی مبلغان با فضای مجازی فراهم شده و نیروهای هدف را در بر می‌گیرد تا در راه تبلیغات و اطلاع‌رسانی دینی از فضای مجازی بیشتر استفاده کنند.
حجت‌الاسلام کارگر تصریح کرد: در جنگ تحمیلی با اتحاد و یکپارچگی که وجود داشت در برابر همه دنیا پیروز شدیم لذا اکنون نیز در این جنگ فرهنگی باید متحد و با توسل فعالیت کنیم و توکل و توسل با تلاش و کوشش می‌تواند عامل موفقیت باشد.
وی گفت: ذر حدیث داریم که هر مبلغ باید به لسان قوم خود صحبت کند لذا باید ما هم با علم روز حرکت کنیم و الان لسان قوم ما ابزارها و شیوه‌های الکترونیکی است که باید از این فضا کمال استفاده را کرد.
کیفی‌سازی فعالیت‌های دینی با استفاده از فضای مجازی
اعظم مقیمی، رئیس مرکز مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی استان یزد نیز در این نشست گفت: شهید استاد مطهری فرمود: در هر زمان باید از وسایل تبلیغ همان زمان استفاده کرد و لذا در هر موقعیت زمانی بخش‌هایی وجود دارد که خوب است و بخش‌های که ضرر و مشکل برای جامعه ایجاد می‌کند لذا می‌توان با جهت دادن به این فضا بخش‌های خوب را تقویت کرده و همچنین نسبت به اصلاح و حذف قسمت‌های مضر اقدام کرد.
«استفاده از ابزارهای نوین در تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی» در ایکنا یزد بررسی شد
وی ادامه داد: کیفی سازی فعالیت‌های دینی با استفاده از فضای مجازی و علاقه‌ای که مردم نسبت به عرصه مجازی دارند بسیار حائر اهمیت است بویژه اینکه حضور مردم در مساجد و خصوصا در این ماه مهمانی خدا بسیار اثرگذار است و فرصتی بسیار خوب را برای استفاده از فضای نوین و تبلیغ دینی فراهم کرده است.
مقیمی افزود: هر چند هنوز به اذعان کارشناسان نشست‌های چهره به چهره و ارتباط مستقیم بسیار تاثیرگذار است اما باید از فضای مجازی هم غافل نشد بویژه آن‌ که بخش زیادی از جوانان، آینده‌سازان این مرز و بوم از این فضا استفاده می‌کنند.
وی ادامه داد: اگر محتوای برنامه‌ها با توجه به سلایق مختلف برنامه‌ریزی شود قطعا مورد استقبال زیادی قرار خواهد گرفت و باید برنامه‌ریزی‌های جدید بر اساس شناسایی مخاطب باشد.
اعظم السادات میرجلیلی، سرپرست خبرگزاری بین‌المللی قرآنی(ایکنا) شعبه یزد نیز در این نشست با اشاره به جایگاه خبرگزاری ایکنا گفت: ایکنا خبرگزاری تخصصی قرآن کریم و خبرگزاری بین‌المللی که اخبار اصلی آن به 16 زبان زنده دنیا ترجمه می‌شود و در استان یزد نیز فعالیت ‌هایی صورت گرفته و در سال جاری نیز برنامه‌هایی در دستور کار دارد.
وی اظهار کرد: از جمله برگزاری میزگردهایی که مباحث دینی و مذهبی ارائه و مورد بررسی قرار می‌گیرد و اولین میزگرد ایکنا با موضوع دغدغه‌های جوانان قرآنی و دومین میزگرد نیز که استفاده از ابزارهای نوین در اطلاع‌رسانی دینی همزمان با اول تیرماه امروز با حضور مهمانان ارجمند در محل خبرگزاری ایکنا یزد برگزار شد.
captcha