قرآنیان نقد کنند/ پروژه حامیم نیازمند حمایت
کد خبر: 3509668
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۷

قرآنیان نقد کنند/ پروژه حامیم نیازمند حمایت

گروه فضای مجازی: مدیر طرح آموزش قرآن در فضای مجازی با عنوان «حامیم» ضمن اشاره به امکانات این پروژه گفت: اگر سازمان‌های قرآنی و نهادهای فرهنگی از این کار حمایت کنند، می‌توانیم گستره مخاطب و فعالیت خود را افزایش دهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید حسینی، مجری و مدیر طرح آموزش قرآن در فضای مجازی با عنوان «حامیم»، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به جزئیات این طرح و نحوه ارزیابی تلاوت‌های ارسال شده به آن، اظهار کرد: ما بر اساس توصیه پیامبر اکرم(ص) که فرمودند: «بهترین شما کسی است که قرآن را یاد بگیرد و به دیگران آموزش دهد‌» تلاش می‌کنیم با استفاده از منابع معتبر و اساتید با تجربه، زمینه یادگیری بهتر و آسان‌تر قرآن و معارف آن را در بستر جدیدترین فناوری‌های آموزشی برای همگان فراهم کنیم.

وی در خصوص نحوه ارزیابی اصواتی که به این سامانه ارائه می‌شود، گفت: تمامی ارزیابی‌هایی که در پروژه حامیم انجام می‌شود توسط متخصصان قرآنی انجام می‌شود، چراکه ارزیابی‌های ماشینی و هوش مصنوعی هنوز در حدی نیست که بتواند خطاهای انسانی را تشخیص دهد، لذا درصد خطای بالایی دارد و نمی‌توان از آن استفاده کرد.

ارزیابی قرائت‌های ارسالی توسط کارشناسان خانم

حسینی افزود: ارزیابی‌ها‌ توسط اپراتورهای متخصص انجام می‌شود و در حال حاضر متخصصین دوره دیده قرائت و تجوید، صدا‌ها را دریافت و بعد از آن، صدا‌ها ارزیابی و در نهایت باز خورد می‌دهند. در ارزیابی قرائت‌های ارسالی به سامانه حامیم از کارشناسان خانم استفاده می‌شود تا بانوان گرامی بدون نگرانی تعیین سطح کنند.

مجری طرح حامیم ادامه داد: بازخوردهایی که برای افراد ارسال می‌شود به گونه‌ای است که به ازای هر خطا یک فیلم کوتاه آموزشی برای فرد ارسال می‌شود و اینگونه نیست که فقط خطا پیدا شود، بلکه در ازای هر خطا فیلم‌های آموزشی جداگانه‌ای ایجاد شده و کاربر می‌تواند به آنها از طریق تلفن همراه، و یا سایت اینترنتی دسترسی پیدا کند.

محدودیت موجود در پشتیبانی و امکانات مالی پروژه است

مدیر طرح حامیم با بیان اینکه پذیرش ما در این سایت نامحدود است، تصریح کرد: فضای مجازی محدودیتی ندارد؛ محدودیت موجود در پشتیبانی و امکانات مالی پروژه است. اگر ما امکانات لازم را داشته باشیم می‌توانیم بدون هیچ محدودیتی افزایش جمعیت داشته باشیم. با توجه به مراجعاتی که وجود دارد و استقبال خوب مردم از این طرح در چند روز اولیه افتتاح آن، نیروها‌یی آماده شده و درحال پاسخگویی به مراجعه‌کنندگان هستند.

وی گفت: امیدوارم بتوانیم این پروژه راه با تبلیغات مناسب رسانه‌ای و همکاری مردم به حدی برسانیم که تعداد و خدمات قابل قبولی را به مراجعه‌ کنندگان داشته باشیم. حامیم یک کار شخصی و مردمی است و هیچ بودجه‌ دولتی در این کار استفاده نشده و هیچ وابستگی‌ سازمانی ندارد و توسط افراد خیر این کار تاکنون به این مرحله رسیده است.

سازمان‌های قرآنی و نهادهای فرهنگی از این کار حمایت کنند

حسینی با درخواست از مسئولان و فعالان قرآنی، گفت: اگر سازمان‌های قرآنی و نهادهای فرهنگی از این کار حمایت کنند می‌توانیم گستره مخاطب و فعالیت خود را افزایش دهیم. دوره‌هایی را طراحی کرده‌ایم که در صورت تامین بودجه آنها را هم ارائه خواهیم کرد. از جمله این دوره‌ها می‌توان به دوره‌هایی برای کودکان و نوجوانان و دوره‌هایی با موضوعات قرآنی که تحلیل‌ها و کارهای آن انجام شده اشاره کرد. البته این بخش‌ها در صورت فراهم شدن امکانات و تامین منابع مالی ‌ به بخش حامیم اضافه خواهند شد.

تلاش می‌کنیم این کار گسترش پیدا کند

وی در مورد آینده سایت حامیم هم گفت: تلاش می‌کنیم به برکت خدا این کار گسترش پیدا کند و آن را به شرایطی برسانیم که همه افراد در هر سطح آشنایی با قرآن، بتوانند از طریق این سامانه آشنایی و انس خود را با قرآن بیشتر کنند و ما نیز بتوانیم این کار را به زبان‌های دیگر هم در سراسر جهان ارائه دهیم.

مدیر طرح حامیم با درخواست از اساتید و متخصان قرآنی و کسانی که در حوزه قرآن و آموزش آن فعالیت دارند، گفت: درخواست می‌کنم این کار را ببینند و انتقادات و نکته‌های تکمیلی خودشان را انتقال دهند. عموم علاقه‌مندان به قرآن هم می‌توانند با معرفی این پایگاه اینترنتی به دوستان، اقوام و آشنایانشان کاری کنند تا زمینه آشنایی افراد بیشتری به قرآن کریم فراهم شود.

بنا به گزارش ایکنا سامانه آموزش الکترونیکی حامیم علاوه بر ارائه دوره‌های قرآنی خود از طریق این وب‌سایت، برخی از این دوره‌ها را در قالب برنامه‌های قابل نصب در ابزارهای الکترونیکی اندرویدی نیز عرضه می‌کند. در این برنامه‌ها علاوه بر ارائه آسان دروس، تمرین‌ها و آزمون‌های جلسات آموزشی، امکان ضبط و ارسال صوت برای انجام مراحل تعیین سطح و دریافت آموزش‌های گام به گام با شرایطی مناسب‌تر فراهم شده است.

شما می‌توانید برای ثبت‌نام در کلاس‌های این سامانه و همچنین آشنایی بیشتر با آن از طریق پای گاه اینترنتی «حامیم» به نشانی haa-mim.ir و همچنین لینک‌های زیر به آن دسترسی داشته باشید.
captcha