واکنش آیات عظام صافی و سبحانی به سلب تابعیت از شیخ عیسی قاسم
کد خبر: 3509758
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۱

واکنش آیات عظام صافی و سبحانی به سلب تابعیت از شیخ عیسی قاسم

گروه حوزه‌های علمیه: آیات عظام سبحانی و صافی گلپایگانی با صدور بیانیه‌ای جداگانه نسبت به سلب تابعیت از شیخ عیسی قاسم از سوی آل خلیفه واکنش نشان دادند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، بیانیه آیت‌الله العظمی سبحانی در محکومیت سلب تابعیت از شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین توسط رژیم آل خلیفه بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
ملّت مظلوم بحرین سالیان درازی است، مورد حملات خشونت آمیز و اقدامات سرکوب گرایانه رژیم "آل خلیفه" قرار گرفته است و روز به روز با پشتیبانی  دولت آل سعود دائره آزادی‌ها را محدود ساخته تا آنجا که تصور می‌کنند، مالک سرزمین بحرین و ملّت سرافراز آن می‌باشند. و به خود اجازه می دهند که  به اجانب تابعیت بخشیده و از ملت اصیل، لغو تابعیت کنند.
لغو تابعیت آیت الله آقای شیخ عیسی قاسم توسط آل خلیفه نه باقواعد بین المللی توجیه است و نه با موازین شرعی. جمعیّتی که صدها سال، نسل در نسل در این خاک زندگی کرده اند، متعلق به آن سرزمین بوده و هیچ‌کس نمی‌تواند این حق طبیعی را از آنان سلب کند. نظام آل خلیفه به جای این که با تکیه بر عقل و شرع و قوانین بین‌المللی، به حقوق ملت خود ارج نهند ، با کشتار و حبس و سلب تابعیت، می‌خواهند ندای حق طلبانه را خاموش کنند؛ هیهات!
به قول شاعر عرب
إذا الشعب أراد الحیاة  فلابد آن یستجیر القدر
بیاد روزی که ملت سر افراز، حق خود را از این ستمگران بازستانند و ظالمان را به جای خود بنشانند.
قم – جعفر سبحانی
پیام آیت الله صافی
همچنین متن بیانیه آیت الله صافی گلپایگانی به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم

سلب تابعیت یکی از رهبران مجاهد و عالم بزرگ بحرین توسط نظام حاکم بر آن کشور که مخالف تمام قوانین مدنی، انسانی و شرعی می‌باشد، موج تعجب، تأثر و تأسف فراوان گردید.
در زمانی که مسلمانان و کشورهای اسلامی در مقابل دشمنان و مستکبرین شدیداً نیازمند یکپارچگی و اتحاد می باشند، متأسفانه بعضی از سران دول اسلامی به جای اینکه ندای مظلومیت ملت خود را بشنوند و به آنان پاسخ مثبت دهند و خواسته های قانونی آنان را برآورده نمایند، در مقابل ملّت آزاده‌ی خود ایستاده و برای رضایت اربابان خود، هرکار خلاف قانون و ظلم و ستمی را انجام می دهند.
اینجانب سلب تابعیت عالم بزرگ دینی حضرت شیخ عیسی قاسم را محکوم نموده و از علمای بزرگ اسلام و سازمان های بین المللی مدافع حقوق بشر می خواهم که نسبت به این عمل زشت و خلاف انسانیت سکوت ننموده و برای رفع این تصمیم نابخردانه که عواقب وخیمی را در برخواهد داشت، اقدام سریع بنمایند.
16 رمضان المبارک 1437
لطف الله صافی

captcha