آنچه دیشب از خدا خواسته‌اید مستجاب می‌شود؟ علی(ع) پاسخ می‌گوید
کد خبر: 3510748
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۵

آنچه دیشب از خدا خواسته‌اید مستجاب می‌شود؟ علی(ع) پاسخ می‌گوید

گروه جامعه: چرا دعاهای ما مستجاب نمی‌شود؟ چه از خدا بخواهیم؟ چگونه دعا کنیم و ... را حضرت علی(ع) در نامه‌ای به امام حسن(ع) پاسخ داده است. پاسخ‌هایی روشن برای همه آنهایی که در جست‌و‌جوی کلید گنج‌های الهی هستند.

آنچه دیشت از خدا خواسته‌اید مستجاب می‌شود؟ علی(ع) پاسخ می‌گوید
حضرت علی(ع) زمانی که از جنگ صفین باز می‌گشتند نامه‌ای به امام حسن(ع) می‌نویسند. این نامه به عنوان نامه 31 در نهج‌البلاغه ذکر شده و حاوی مفاهیم بلندی در 17 موضوع است.

«نشانه‌های رحمت الهی» و «اجابت دعا» بخش‌های دهم و یازدهم این نامه را تشکیل می‌دهند که در آن حضرت از رحمت بی‌انتهای الهی و شرایط اجابت دعا سخن به میان آورده است.

در این نامه حضرت خطاب به امام حسن(ع) می‌نویسند: «بدان، خدايى كه گنج‏‌هاى آسمان و زمين در دست اوست، به تو اجازه درخواست داده و اجابت آن را به عهده گرفته است. تو را فرمان داده كه از او بخواهى تا عطا كند، درخواست رحمت كنى تا ببخشايد، و خداوند بين تو و خودش كسى را قرار نداده تا حجاب و فاصله ايجاد كند و تو را مجبور نساخته كه به شفيع و واسطه‏‌اى پناه ببرى و در صورت ارتكاب گناه در توبه را مسدود نكرده است.

در كيفر تو شتاب نداشته و در توبه و بازگشت بر تو عيب نگرفته است، در آنجا كه رسوايى سزاوار توست، رسوا نساخته و براى بازگشت به خويش شرائط سنگينى مطرح نكرده است، در گناهان تو را به محاكمه نكشيده و از رحمت خويش نا اميدت نكرده، بلكه بازگشت تو را از گناهان نيكى شمرده است.

هر گناه تو را يكى و هر نيكى تو را ده به حساب آورده و راه بازگشت و توبه را به روى تو گشوده است. هر گاه او را بخوانى، ندايت را مى‏‌شنود، و چون با او راز دل گويى راز تو را مى‌‏داند، پس حاجت خود را با او بگوى و آنچه در دل دارى نزد او باز گوى، غم و اندوه خود را در پيشگاه او مطرح كن تا غم‌هاى تو را بر طرف كند و در مشكلات تو را يارى رساند.

شرائط اجابت دعا

«و از گنجينه‌هاى رحمت او چيزهايى را درخواست كن كه جز او كسى نمى‏‌تواند عطا كند، مانند عمر بيشتر، تندرستى بدن، و گشايش در روزى.

سپس خداوند كليدهاى گنجينه‏‌هاى خود را در دست تو قرار داده كه به تو اجازه دعا كردن داد، پس هر گاه اراده كردى مى‏‌توانى با دعا، درهاى نعمت خدا را بگشايى، تا باران رحمت الهى بر تو ببارد. هرگز از تأخير اجابت دعا نا اميد مباش، زيرا بخشش الهى باندازه نيّت است، گاه، در اجابت دعا تأخير مى‏‌شود تا پاداش درخواست كننده بيشتر و جزاى آرزومند كامل‏تر شود، گاهى درخواست مى‏‌كنى اما پاسخ داده نمى‏‌شود، زيرا بهتر از آنچه خواستى به‌زودى يا در وقت مشخص، به تو خواهد بخشيد، يا به جهت اعطای بهتر از آنچه خواستى، دعا به اجابت نمى‌‏رسد، زيرا چه بسا خواسته‌‏هايى دارى كه اگر داده شود مايه هلاكت دين تو خواهد بود، پس خواسته‏‌هاى تو به گونه‏‌اى باشد كه جمال و زيبايى تو را تأمين و رنج و سختى را از تو دور كند، پس نه مال دنيا براى تو پايدار و نه تو براى مال دنيا باقى خواهى ماند.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۴/۰۷ - ۱۰:۴۹
0
0
دیشت چی از خدا خواستیم
captcha