حجاب تنها بخشی از عفاف است/ ریشه شناسی عفاف
کد خبر: 3510815
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۴
در نشست حجاب و عفاف از دیدگاه عقل و اخلاق عنوان شد:

حجاب تنها بخشی از عفاف است/ ریشه شناسی عفاف

گروه جامعه: عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق بر عفاف به عنوان مقوله‌ای روانی و نفسانی برای کنترل رفتار انسان تأکید کرد.

 به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، فائزه عظیم زاده، عضو گروه فقه و حقوق اسلامی دانشگاه امام صادق (ع)، در نشست عفاف و حجاب از دیدگاه عقل و اخلاق که عصر امروز در پانزدهمین روز از برپایی نمایشگاه قرآن برگزار شد، به تشریح مقوله عفاف از دو دیدگاه غربی و اسلامی پرداخت.

وی در ابتدا به ریشه‌شناسی «عفاف» پرداخت و اظهار کرد: عفاف یک کیفیت نفسانی و یک خصلت درونی است که به تعبیر همه اندیشمندان، حصار  و نیرویی است که انسان را محاصره کرده و قدرت کنترل انسان را در دست می‌گیرد.

عظیم زاده تأکید کرد: انسان عفیف از دیدگاه قرآن دارای قدرتی است که می‌تواند رفتار خود را کنترل کند، حال این رفتار ممکن است، نگاه، گفتار، کردار یا حجاب و عفاف باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق بیان کرد: حجاب همه عفاف نیست، بلکه تنها بخشی از آن است، اگر انسان تنها بخشی از عفاف را داشته باشد، عفاف او دچار نقصان است.

وی در ادامه با بیان اینکه در سال 1947 جنبش دفاع از زنان به فمینیسم شکل گرفت، عنوان کرد: یکی از رهبران این جنبش، آزادی کامل زن را در از دست دادن عفت و حس مادری دانست و می گفت تا زمانی که یک زن عفیف بوده و حس مادرانه داشته باشد نمی‌تواند عفیف باشد. این نوع نگاه زندگی پارتنری(ازدواج سفید) را برای آزادی زنان تبلیغ می‌کرد.

عظیم زاده ادامه داد: نیچه نیز زن را انسانی ناقض الخلقه می‌نامد و حتی حاضر نبود اورا حیوان بنامد او زنی را می‌خواهد که پاکدامن نباشد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق با بیان اینکه کانت زن را انسانی منفعل و شهروندی درجه دو ‌خواند تصریح کرد: از نظر کانت زمانی عقل یک زن رشد پیدا می‌کند که زن پوشیده و عفیف باشد، ارسطو و افلاطون هم چنین نظری در رابطه با زنان دارند و می‌گویند او جنس سافل بوده و عقل او در گروه پاکدامنی و عفت اوست.

وی اظهار کرد: در آموزه‌های دینی نیز امیر‌الموئمنین عاقل‌ترین انسان را عفیف‌ترین آن می‌خواند و می‌فرماید انسانی که عفیف شد عزت می‌یابد.

عظیم‌زاده یادآور شد: انسانی که عفیف نیست، اعتماد به نفس کمتری دارد و بسیاری از بیماری‌هایی که زنان امروزه به آن دچار هستند، ناشی از بی‌عفتی بوده و در واقع می‌توان گفت انسانی که عفت ندارد دچار انواع بیماری‌های اعصاب و روان است.

 

captcha