آخرین شب قدرمان را چگونه قدر بدانیم؟/ همه دو کار را انجام دهیم
کد خبر: 3511064
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۱
دلشاد تشریح کرد:

آخرین شب قدرمان را چگونه قدر بدانیم؟/ همه دو کار را انجام دهیم

گروه جامعه: عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث به تشریح دو امر مهمی که باید در شب قدر انجام شود پرداخت و تصریح کرد: در این شب انسان می‌تواند زندگی خود را از نو نگارش کند.

مصطفی دلشاد تهرانی، عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با محوریت سخنان حضرت علی(ع) به این سؤال پاسخ داد که چگونه آخرین شب قدر امسالمان را قدر بدانیم و گفت: امیرالمومنین(ع) در خطبه 103 نهج‌البلاغه پیامی دارند که توجه به این پیام می‌تواند کمک کند که ما شب قدر را درست دریافت کنیم. در این پیام حضرت می‌فرماید «عالم کسی است که قدر خود را بشناسد و در جهل انسان همین بس که قدر خود را نشناسد».

تا انسان نخواهد اتفاقی نمی‌افتد

مدیر گروه نهج‌البلاغه دانشگاه قرآن و حدیث تصریح کرد: انسان باید مرتبه، اندازه، ضعف، قدرت، استعداد، توان و ... خود را بشناسد و بداند که چگونه موجودی است؟ برای چه در این مرتبه از وجود قرار گرفته است و کجا و چگونه باید برود؟ اگر انسان به همین امر توجه کند بسیاری از راه‌ها برای وی گشوده می‌شود چرا که شب قدر شب خود انسان است و تا انسان نخواهد و تلاش نکند و مسیر خود را ترسیم نکند اتفاقی نمی‌افتد.

در شب قدر خود را آزاد کنید

دلشاد تهرانی تصریح کرد: شب قدر شب نگارش خود انسان بر اساس پاک کردن اشتباهات گذشته و تلاش برای بازسازی آینده است. در حکمت 149 نهج‌البلاغه نیز حضرت فرموده است: «انسانی که قدر خود را نشناسد هلاک می‌شود». همچنین در حکمت 56 نهج‌البلاغه حضرت از مردم سؤال می‌کند «آیا آزاده‌ای نیست که این پستی‌ها و این دنیای نکوهیده و وابستگی‌های پست را برای اهلش باقی گذارد و خود را آزاد کند» یعنی حضرت مردم را دعوت می‌کنند که خود را آزاد کنند از پستی‌ها و وابستگی‌های نادرست، خلاف‌ها، گناه‌ها و ... .

وی توصیه کرد که مردم این سؤال حضرت علی(ع) را در شب قدر از خود بپرسند و ادامه داد: شب قدر شب آزاد کردن خود از وابستگی‌های نادرست و بستن خود به آنچیزی است که انسان باید به آن وابسته باشد. به قول حافظ «خلاف حافظ از آن زلف تاب‌دار مباد که بستگان کمند تو رستگارانند».

عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث عنوان کرد: به نظر می‌رسد شب قدر شبی است که دو اتفاق باید در آن رخ دهد اول اینکه انسان خود را از وابستگی‌های نادرست آزاد کند و دوم اینکه خود را به حق پیوند بزند آنوقت است که قیمت پیدا می‌کند. در حکمت 56 نهج‌البلاغه حضرت علی(ع) فرمودند که «برای وجود شما انسان‌ها بهایی به جز بهشت نیست پس خود را به کمتر از آن نفروشید». متأسفانه ممکن است انسان خیلی چیزها بداند و دانش‌های فراوانی کسب کرده باشد اما خودش را نشناسد و قدر و اندازه خود را نداند.

آیا در معامله خودمان قیمت خودمان را می‌دانیم؟

وی با اشاره به شعری از مولوی گفت: ما در مورد قیمت کالاهای مختلف می‌دانیم و در معاملات دقت می‌کنیم که کلاه سر ما نرود اما در معامله خودمان قدر خودمان را نمی‌دانیم. در بیانی از امام صادق(ع) آمده است که «عاقل کسی است که فانی را بدهد و باقی را بگیرد، جاهل کسی است که فانی را بدهد و فانی بگیرد». یعنی جاهل کسی است که عمر فانی را برای محصولات فانی هدر دهد و عاقل کسی است که عمر فانی را می‌دهد و بهشت را می‌خرد.

همه در شب قدر دو کار به صورت اساسی انجام دهیم

دلشاد تهرانی ادامه داد: همه در شب قدر دو کار به صورت اساسی انجام دهیم اول پالایش وجودمان و پاک کردن هر آنچه اشتباه در زندگیمان است و دوم نگاشتن نسخه درست زندگیمان؛ خدا در شب قدر این فرصت را داده که انسان گناهانش را از کتاب زندگیش پاک کند و به درستی نسخه زندگی خود را نگارش و تصویرگری کند.

وی افزود: حتی خوب است که انسان آنچه که باید پالایش کند را یاداشت کند این فرصت فقط برای انسان است و هیچ موجودی به جز انسان چنین فرصتی و شب قدری ندارد که بتواند خود را بازنگری و بازسازی کند. البته هر شبی که انسان بتواند چنین کند شب قدر است.

captcha