آیا تبلیغ دین برای بانوان و آقایان تفاوت دارد؟ فعالیت 90 هزار بانوی مبلغه
کد خبر: 3511158
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹
دارابی تشریح کرد:

آیا تبلیغ دین برای بانوان و آقایان تفاوت دارد؟ فعالیت 90 هزار بانوی مبلغه

گروه جامعه: مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش‌های تخصصی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به فعالیت 90 هزار بانوی مبلغ و تفاوت ماهوی آموزش‌های آنها، گفت: تبیین عالمانه اصول دینی برای بانوان و آقایان تفاوتی ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی دارابی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش‌های تخصصی سازمان تبلیغات اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در پاسخ به این سؤال که آیا اصول تبلیغ دین برای بانوان و آقایان تفاوتی دارد یا خیر؟ گفت: تبیین معارف دینی تفاوتی ندارد.

وی اضافه کرد: تبیین عالمانه اصول دینی چه برای خانم‌ها چه برای آقایان از اصولی تبعیت می‌کند که بر اساس آموزه‌های قرآنی و تعالیم پیامبر و ائمه(ع) در حوزه دانشی، بینشی و مهارتی تهیه شده و مبلغان آنها را ارائه می‌کنند.

حجت‌الاسلام دارابی با تأکید بر اینکه ایجاد روشن بینی ایمانی، آگاهی دینی و حفظ مسئولیت پذیری مؤمنانه از یک منبع الهام گرفته شده و محتوای دینی هم همان معارف الهی است، گفت: فقط نکته‌ای که وجود دارد در شیوه انتقال و تبیین معارف الهی است که در آن می‌توان از شیوه‌های نوآورانه و ابتکارات استفاده و ضریب نفوذ تبلیغی را افزایش داد.

باید به سراغ روح مخاطب برویم

وی تصریح کرد: وقتی مبلغ جنس مخاطب خود را بشناسد و با نیازهای مخاطبان آشنا باشد تبلیغ وی می‌تواند شکل بهتری به خود بگیرد به عنوان مثال وقتی بدانیم قشر جوان مخاطب ما است طبیعتاً شیوه تبلیغ باید با سایر زمان‌ها تفاوت کند. ما باید به سراغ روح مخاطبان برویم و اگر فقط با زبان عمومی با آنها صحبت کنیم تأثیرگذاری کمتر می‌شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش‌های تخصصی سازمان تبلیغات اسلامی با تأکید بر اینکه ضرورتاً باید نسبت به شناخت مخاطبان خودمان مواجهه علمی و اصولی داشته باشیم و بدانیم که مخاطبان ما و طرف سخن و پیام تبلیغی ما رو به چه کسی است، اظهار کرد: تشخیص این مسئله و بازشناسی مخاطب یک اصل مهم در امر تبلیغ است.

حجت‌الاسلام دارابی به حکم مقام معظم رهبری به رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نیز اشاره کرد و گفت: در این حکم آمده است که یکی از مخاطبان اصلی این سازمان جوانان هستند که طبیعتاً بخش اصلی مباحث و دوره‌های آموزشی ما  مربوط به عرصه نوجوانان و جوانان است و باید به شکل پرجاذبه‌ای این موضوع‌های آموزشی را عرضه کنیم تا مفید و مؤثر باشد.

دارابی یکی از گروه‌های هدف آموزشی سازمان تبلیغات را بانوان مبلغه عنوان کرد و گفت: بیش از 90 هزار بانوی مبلغه در کشور فعال هستند و خدمات با ارزش تبلیغی به بانوان ارائه می‌کنند. دوره‌های آموزشی، متون آموزشی و شیوه آموزشی ما در خصوص بانوان مبلغه تفاوت ماهویی دارد به عنوان مثال در ماه رمضان بیان احکان تخصصی بانوان را در دستور کار بانوان مبلغ قرار دادیم و شیوه‌های بیان احکام تخصصی را قبل از ماه رمضان به آنها آموزش دادیم.

captcha