عرفا برای درک یک شب یکسال را شب‌زنده‌داری می‌کردند
کد خبر: 3511187
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۷
حجت الاسلام زائري:

عرفا برای درک یک شب یکسال را شب‌زنده‌داری می‌کردند

کانون خبرنگاران نبأ: حجت‌الاسلام زائری گفت: آن‌قدر این شب اهمیت دارد و افراد به درک این شب و عظمت این شب اشتیاق نشان داده‌اند که نقل است از برخی عرفا و علما که یکسال را هرشب بیدار می‌ماندند به امید اینکه آن شب را درک کرده باشند.

تمام سال را منتظر می‌مانی تا برسد آن شبی که از هزار ماه برتر است؛ همان که قلب رمضان است؛ همان که دعا در آن مساوی است با اجابت؛ همان شبی که در آن رحمت دوست جاری‌ست مثل رود، مثل باران. نباید از دست داد این لحظات ناب را که در آن تقدیر یک‌ساله رقم می‌خورد. پس باید در آغوش کشید این شب را با آن دعاهای نیمه شب و تضرع و زاریش. بک یا الله...

سی‌هزار شب و یک شب

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، به مناسبت آخرین شب از لیالی قدر با حجت‌الاسلام محمدرضا زائری پیرامون این شب به گفت‌وگو پرداختیم. وی در این رابطه که چرا این ماه برتر از هزار شب که نه؛ هزار ماه است این‌طور گفت: این آیه شریفه را ببینید: «لیله القدر خیر من الف شهر»: شب قدر از هزار ماه برتر دانسته شده، یعنی برای اینکه خداوند به جهت کمی و مقداری ارزش و منزلت شب قدر را به ما تفهیم کند، وقتی این شب را با ماه‌های دیگر مقایسه کرده، نفرموده از هزار شب بهتر است. بلکه می‌فرماید از سی برابر این؛ یعنی یک شب برابر با سی هزار شب ارزش دارد و نه تنها برابر، بلکه بالاتر است. معنای این آیه شریفه در سوره مبارکه قدر، این است که گاهی اوقات می‌شود در شب قدر کاری کرد که شاید یک فرد در عمر طولانی زندگی خود نتواند موفق به انجام آن شود.

وی افزود: آن کاری که خداوند در شب قدر از ما می‌خواهد و ممکن است در کل عمر هم انسان به آن توفیق پیدا نکند؛ ارتباط معنوی با خداوند است. هدف اصلی شب قدر این است که انسان در مقابل خداوند بندگی ، خضوع و اطاعت کند و آن رابطه معنوی، صمیمانه و متواضعانه بنده و خداوند تحقق پیدا کند.

زائری از اعمال وارده این شب این‌چنین یاد کرد و گفت: آیین‌هایی که برای شب‌های قدر در فرهنگ دینی ما وجود دارد. یکی از مهمترین ویژگی‌های این آیین‌ها این هست که جمعی است. مردم معمولا در شب قدر به مسجد، حسینیه و محل تجمعی می‌روند که مومنین و مسلمانان دیگر هم حضور دارند. عباداتی در این شب برگزار می‌شود؛ از جمله ادای نمازهای قضا، تلاوت قرآن که این شب شب قرآن است و اهمیت زیادی دارد، دعا که بسیار توصیه شده؛ دعاهایی مثل جوشن‌کبیر، دعای ابوحمزه و دعای افتتاح، هرکدام جایگاه خودشان را دارند. بسیاری هم سعی می‌کنند در این شب‌ها تلاش کنند برای انجام وظایف دینی و شرعی مانند خدمت به پدرومادر و صله رحم، رسیدگی به نیازمندان، عیادت از بیماران و امثال این‌ها. طبیعتا ثواب هر عمل خیری در این شب‌ها بسیار بیشتر از شب‌های دیگر سال هست.

قرآن نسخه درمان و رفع همه نیازهاست

حجت‌الاسلام زائری قرآن را نسخه شفا و رفع هر نوع نیازی خواند و اظهار کرد: من فکر می‌کنم اگر انسان نسبت خودش را با این کتاب آسمانی و مقدس تعریف کند و به شکل شفاف و روشن جایگاه قرآن در زندگی خودش را بشناسد، بهتر می‌تواند با قرآن انس و ارتباط بگیرد. قرآن کریم می‌تواند نسخه درمان باشد برای کسی که دنبال شفاست. پس اگر من بیماری‌های خودم را مرور کنم. ناراحتی‌های روحی و روانی خودم را بشناسم و از حوزه یک بیمار قرآن را به عنوان یک نسخه درمان به دست بگیرم. این قرآن می‌تواند برای شفای من کارآمد باشد. اگر هم رفع نیاز عاطفی و روحی خودم را در انس و رابطه محبت‌آمیز با خداوند در نظر بگیرم، قرآن می‌تواند نامه‌ای باشد از طرف معشوق و محبوب که من به عنوان عاشق و محب، نامه معشوقم را دریافت می‌کنم. قرآن می‌تواند به من پیامی از محبت، انس ، الفت و رابطه عاشقانه منتقل کند.
وی ادامه داد: اگر قرآن را به عنوان یک کتاب معرفتی و آموزنده در دست بگیرم، می‌تواند پرسش‌های علمی و نیازهای شخصی من را به یادگیری، فراگیری و آموختن پاسخ دهد. هرکس از هر زاویه‌ای با قرآن روبه‌رو شود می‌تواند پاسخ نیاز خود را در قرآن کریم پیدا کند.

عرفا برای درک یک شب یکسال را شب‌زنده‌داری می‌کردند

زائری شب قدر را فرصتی برای انس بیشتر با قرآن خواند و گفت: شب قدر فرصتی است که هرکس بتواند انس و ارتباط بیشتری با قرآن پیدا کند. چرا که خداوند در این شب که احتمال می‌دهیم یکی از سه شب لیالی قدر ماه مبارک رمضان باشد و مردم این شب‌ها را به احیا می‌پردازند، این فرصت را برای ما فراهم کرده است.
آن‌قدر این شب اهمیت دارد و افراد به درک این شب و عظمت این شب اشتیاق نشان داده‌اند که نقل است از برخی عرفا و علما که یکسال را هرشب بیدار می‌ماندند به امید اینکه آن شب را درک کرده باشند.

باطن شب قدر؛ وجود مبارک حضرت حجت (عج) است

وی در پایان از حقیقت شب قدر یاد کرد: در حقیقت می‌توان گفت باطن شب قدر امام معصوم(ع) و مقام ولایت هست. امام زمان(عج) در این شب برای ما دعا می‌کنند. وجود نورانی حضرت در کانون عنایات کائنات و فرشتگان است. فرشتگان در این شب بر وجود مقدس امام عصر(عج) نازل می‌شوند و اگر ماهم یک قدم جلو بیاییم و به سمت این حقیقت حرکت کنیم، دعای امام زمان(عج) می‌تواند شامل حال ما شود و امداد و عنایات ایشان می‌تواند برای قدم برداشتن ما در مسیر رشد، هدایت و خیر کمک بسیار بزرگی باشد.

مریم روزبهانی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
mina
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۴/۰۹ - ۱۰:۵۸
0
0
قرآن کریم می‌تواند نسخه درمان باشد برای کسی که دنبال شفاست
captcha