الگوی رفتاری انبیای الهی با والدین در قرآن کریم
کد خبر: 3511193
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۰
یک مدرس دانشگاه تشریح کرد:

الگوی رفتاری انبیای الهی با والدین در قرآن کریم

گروه جامعه: زهرا کتابی با اشاره به الگوی رفتاری انبیای الهی با والدین خود در قرآن، گفت: در قرآن کریم احترام به والدین حقی است که رعایت آن به شدت تاکید شده و حتی پدر و مادری که کافر است نیز باید توسط فرزندانش محترم شمرده شوند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) در آخرین روز بیست‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن نشستی در سالن نشست‌های تخصصی با محوریت «حقوق والدین از منظر قرآن» برگزار شد. در این جلسه زهرا کتابی مدرس دانشگاه به عنوان سخنران حضور داشت.

وی در ابتدای سخنانش گفت: حق در تعاریف اسلامی به معنای کاری است که انجامش واجب است. در این حوزه احترام به پدر و مادر از جمله اموری است که از آن به عنوان حق نام برده می‌شود. مسئله‌ای که به طور ویژه نشان می‌دهد در اسلام احترام به پدر و مادر جزء واجبات است. 

وی افزود: در قرآن کریم آیات بسیاری وجود دارد که در آنها تاکید شده نیکی به پدر و مادر جزء الزامات است، حتی این اهمیت تا به آنجا پیش رفته که خداوند فرموده اگر پدر و مادری کافر نیز بودند، نیاز است که حتما فرزندان احترام آنها را نگاه دارند. 

این مدرس دانشگاه ادامه داد:  برای درک بهتر موضوع باید به رفتاری که انبیای الهی با پدر و مادر خود دارند اشاره کنم. حضرت یحیی(ع) و حضرت عیسی(ع) گواه بارزی برای این گفته است که درباره رفتار نیک آنها با پدر و مادرشان در قرآن اظهار نظر شده است. پیامبر خاتم (ص) نیز با وجود اینکه پدر و مادرشان را در کودکی از دست دادند، اما همیشه به روی این امر تاکید ویژه داشتند. 

کتابی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: مهمترین رابطه‌ای که می‌توان برای رابطه دو انسان تعریف کرد، در قرآن رابطه فرزندان با والدین عنوان شده است. برای همین ضروریست فرزندان قدرشناس والدین خود باشند. البته باید به امر هم تاکید داشت که هر فرزندی ممکن است نسبت به پدر و مادر خود ذهنیتی داشته باشد، اما این امر بهانه‌ای برای بی احترامی نیست. 

وی درباره احترام والدین از دیدگاه قرآن چنین توضیح داد: قرآن کامل‌ترین منشور اخلاقی است. برای همین در این معجزه‌ای الهی روش‌های مختلف رفتار با والدین توصیف شده است که برای نمونه به برخی اشکال آن اشاره می‌کنم. ابتدا اینکه وظیفه ما نیکی کردن به پدر و مادر است، طریقه نیکی کردن نیز به رفتار ما بر می‌گردد که چگونه با والدین خود رفتار کنیم. 

این مدیر در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: احترام و تواضع دستور دیگری است که در قرآن کریم به رعایت آن تاکید شده است.  برای درک بهتر در روایات اسلامی آمده که نگاه خشم آلود به پدر و مادر باعث می‌شود نمازهای در روز جزا نادیده گرفته شوند.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
فاطمه کتابی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۴/۰۹ - ۱۹:۴۳
0
0
با سلام در این خبر خانم دکتر زهرا کتابی مدرس دانشگاه سخنرانی نمودند که خواهشمند است عبارت دکتر زهرا کتابی در خبر اصلاح شود
captcha