تکرار 46 بار «سلام» در قرآن بیانگر اهمیت فوق‌العاده آن است
کد خبر: 3511480
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۹
رفیعی عنوان کرد:

تکرار 46 بار «سلام» در قرآن بیانگر اهمیت فوق‌العاده آن است

گروه حوزه‌های علمیه: عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی با اشاره به اهمیت فوق‌العاده سلام در اسلام گفت: سلام 46 مرتبه در قرآن آمده است و 300 حدیث درباره سلام داریم و قرآن فرموده حتی در برخورد با افراد جاهل سلام کنید.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی امروز، 9 تیرماه در ادامه تفسیر سوره نور به آیه 61 این سوره پرداخت و گفت: پیامبر فرمود در بهشت مقام و درجه و جایگاهی است که کسی به آن نمی‌رسد، مگر سه گروه؛ یکی امام عادل، کسانی که صله رحم می‌کنند و انسان عیال‌واری که صبور است و با صبر با فرزندانش کنار می‌آیند.
وی افزود: صله رحم منصرف به فامیل نسبی است، اگرچه باید فامیل سببی را هم احترام کنیم و تحویل بگیریم. در فتاوا صله رحم لازم برای فامیل نسبی است، وگرنه از لحاظ اخلاقی خوب است انسان با افراد فامیل دور هم مرتبط باشد.
این استاد حوزه بیان کرد: صله رحم فقط رفت و آمد و میهمانی نیست، زیرا ممکن است کسی نتواند پذیرایی کند و یا فردی نتواند رفت و آمد حضوری داشته باشد، بلکه بحث مهم، رابطه داشتن است که ممکن است با پیامک و یا روش دیگری انجام شود و یا با شرکت در مجالس عزا و جشن آنان محقق می‌شود.
رفیعی بیان کرد: ارتباط با برخی از رحم در اسلام منع شده است از جمله حضرات ابراهیم و پیامبر از عمویشان برائت جستند، زیرا بت‌پرست و مشرک بودند. در آیه 22 مجادله آمده است که اگر کسی منکر دین و کافر باشد صله رحم نیاز نیست و باید قطع ارتباط بشود یا ممکن است فردی اهل شراب و اعتقادات باطل و قمار و ... باشد که خانواده شما را به فساد بکشاند بنابراین از آنان باید دوری کرد.
این استاد حوزه تصریح کرد: امام رضا(ع) برادرش زید را به خاطر تندروی طرد کرد. الان هم کسانی هستند که ولایت بر فقیه دارند و به جای تبعیت از ولایت فقیه، از ولی خود جلوتر می‌افتند.
وی با تاکید مجدد بر صله رحم افزود: در میان افراد مذهبی‌ هم گاهی قهر و اختلاف و سر زدن وجود ندارد و در قبرستان و هنگام مرگ یکی از بستگان به یکدیگر سر می‌زنند.
وی افزود: اگر کسی به انسان نارو و خدعه بزند مرتکب گناه بزرگی شده است، ولی اگر فامیل به فامیلش ظلم کند عواقبش زودتر دامنگیر او خواهد شد.
اهمیت سلام در اسلام
رفیعی با اشاره به اهمیت دادن اسلام به آداب اجتماعی عنوان کرد: اسلام می‌گوید وقتی وارد خانه خودتان می‌شوید سلام کنید، البته سلام در همه جا لازم است، ولی کسی که راه می‌رود به نشسته و کسی که وارد خانه می‌شود به کسی که داخل خانه است اولویت دارد.
وی تاکید کرد: اسلام برای اینکه سلام فرهنگ شود، فرموده وقتی وارد خانه و مغازه خود می‌شوی و کسی نیست هم به خودت سلام کن، زیرا سلام تحیت خداست و فرشتگان جواب فرد را می‌دهند.
این استاد حوزه تصریح کرد: قرآن فرموده مومن وقتی جان می‌دهد فرشتگان بر او سلام می‌دهند، بهشتیان در بهشت به یکدیگر تحیت و سلام می‌دهند، سلام 46 مرتبه در قرآن آمده و 300 حدیث درباره سلام داریم و قرآن فرموده حتی در برخورد با افراد جاهل سلام کنید.
captcha