«یوم‌العذاب»؛ فیلمی در خدمت شیعه انگلیسی
کد خبر: 3513126
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۶

«یوم‌العذاب»؛ فیلمی در خدمت شیعه انگلیسی

گروه هنر: «یوم‌العذاب» عنوان یک فیلم است که به زودی تولید آن آغاز خواهد شد؛ اثری که بر اساس ادعای سازنده آن، درصدد گرفتن انتقام حضرت زهرا(س) است، ولی می‌توان از آن به عنوان کاری در خدمت شیعه انگلیسی نام برد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جنگ نرم تهدیدی است که مقام معظم رهبری طی چند سال گذشته بارها روی آن تاکید داشته‌اند. برای مثال می‌توان به هجمه‌های سینمایی رسانه‌های غربی اشاره کرد. در این میان کارهایی نیز از سوی برخی شبکه‌ها به اصطلاح مسلمان تولید می‌شود که بنگاه‌های استعماری در پشت پرده تولید آنها هستند. تولیدات این شبکه‌ها بیشتر در راستای تفرقه‌افکنی بین مسلمانان است تا به نوعی آنها را به جان یکدیگر بیندازد و در سایه چنین وضعیتی منافع برخی کشورهای غربی تامین شود.

در راستای توضیح فوق اخیراً فیلمی با نام «یوم العذاب» در دست ساخت است که از سوی یک شبکه کویتی که پایگاهش در انگلیس است حمایت می‌شود. کارگردان این کار یاسر حبیب خواهد بود. این فیلمساز ادعا کرده که در این فیلم انتقام حضرت زهرا (س) را خواهد گرفت. از این توضیح مختصر می‌توان این نتیجه را گرفت، فیلم کاری ضد اهل تسنن است که در آن به برخی مقدسات برادران دینی ما نیز اهانت خواهد شد.

برای ساخت این کار سینمایی قرار است از اهالی حرفه‌ای سینما استفاده شود که در آن از سینماگران ایرانی نیز دعوت به عمل آمده است! با این توضیح از چهار نفر از مراجع عظام تقلید، آیات عظام ناصر مکارم شیرازی، حسین نوری همدانی، جعفر سبحانی و لطف‌الله صافی گلپایگانی استفتائی به عمل آمده تا درباره همکاری با این پروژه سوال شود. جواب این مراجع نیز کاملاً مشخص بوده و به روی این نکته تاکید داشتند که این کار به هیچ وجه صحیح نیست و حتی آیت‌الله مکارم آن را گناه کبیره دانسته‌ا‌ند.

در ادامه این گزارش برای اینکه اظهار نظری هم از اهالی سینما داشته باشیم با یک کارگردان و یک کارشناس درباره این موضوع گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه با آن همراه می‌شویم.

حمید بهمنی، کارگردان سینما و تلویزیون درباره تولید فیلم‌هایی نظیر «یوم العذاب» چنین اظهار نظر کرد: جهان اسلام امروز در وضعیتی بسیار حساس است که هر لحظه این امکان می‌رود در آن اتفاقی رخ دهد. در چنین فضایی هر اقدامی که سبب نفاق شود نکوهیده بوده و باید جلوی تولید آن گرفته شود.

«یوم العذاب» ربطی به اسلام ندارد

وی افزود: این قبیل کارها به هیچ وجه با این هدف تولید نمی‌شوند که آموزه‌های شیعه را تبلیغ کنند، بلکه کارهایی هستند که در راستای تفرقه‌افکنی تولید می‌شوند. به نوعی می‌توان گفت در این فیلم شیعه انگلیسی تبلیغ می‌شود که هیچ چیز از داعش کم ندارد و تنها هدفش ضربه زدن به جهان اسلام است. این گفته نیز تنها ادعایی نیست که من بخواهم مدعی آن باشم، بلکه با کمی تحقیق می‌توان به این نتیجه دست یافت که تنها کسانی که از این قبیل تولیدات سود می‌برند قدرت‌های استعماری هستند.

بهمنی با بیان این‌که چنین افرادی ممکن است حتی علمای شیعه را هم مورد خطاب قرار دهند، گفت: آن گونه که شنیده‌ام چهار نفر از علما نیز همکاری با این پروژه را محکوم کرده‌اند، بنابراین به هیچ وجه عوامل سینمای ایران نباید با این پروژه همکاری داشته باشند. مطلب دیگری که می‌خواهم به عنوان توصیه مطرح کنم این است که این قبیل هجمه‌‌‌ها همچنان ادامه خواهد داشت، اما این ما هستیم که با تولید آثار فاخر در حوزه تاریخ اسلام باید معرف اسلام واقعی باشیم.

در ادامه این گزارش از نظرات یک روحانی آشنا با حوزه سینما نیز بهره بردیم که در ادامه آن را بیان می‌کنیم. حجت‌الاسلام والمسلمین علی آتش‌زر، کارشناس سیما و پژوهشگر هنر درباره موضوع مورد نظر تصریح کرد: به نظر می‌رسد آنچه امروز مد نظر برنامه‌ریزان جنگ نرم است برافروختن آتش جنگ فرقه‌ای است، برای همین آنها سعی می‌کنند با تولیدات سینمایی یا فرهنگی تمامیت اسلام را نشانه روند.

 شیعه انگلیسی ارتباطی با شیعه حقیقی ندارد

وی افزود: در این میان آنها از برخی حرکت‌های تفرقه‌انگیز نیز بهره می‌برند تا به هدف خود برسند. این رفتار نیز پیش‌تر از سوی امام شناخته شده بود و از آن با نام اسلام آمریکایی یاد کرده بود. مقام معظم رهبری نیز بارها در سخنان خود به روی این امر تاکید داشتند، حتی در بخش‌هایی از سخنان ایشان به روی شیعه انگلیسی تاکید شده است؛ گروه‌هایی که با شعار حمایت از تفکر شیعی وارد عمل شده‌اند، اما هدفی غیر از ضربه زدن به وحدت مسلمانان ندارند.

این پژوهشگر ادامه داد: فرقه‌های تندرو هیچ ربطی به شیعه یا سنی ندارد، چون در این ترازو هم داعش وجود دارد، هم کسانی که از آنها به عنوان شیعه انگلیسی نام برده می‌شود. این گروه‌ها سعی می‌کنند با انواع توهین‌های غیراخلاقی به اسلام ضربه بزنند. این هجمه‌های ناجوانمردانه به اسلام رحمانی در شرایطی است که قرآن از همه دعوت می‌کنند تا بر آنچه که بین ادیان مشترک است، مجتمع شوند.

وی با بیان اینکه رایج شدن این فرقه‌ها در راستای رسیدن به خاورمیانه جدید است، گفت: اینکه استعمارگران غربی حمایت کننده جنگ نرم هستند بر کسی پوشیده نیست، اما جدا از منافع مقطعی آنها یک هدف بزرگتر نیز دارند، آن هم رسیدن به طرح خاورمیانه جدید است که در آن حضور اسرائیل توجیه می‌شود. منظور از این توضیح این است که آمریکائیان دریافته‌اند که بهترین روش برای حفظ اسرائیل آن است که مسلمانان مشغول یکدیگر باشند، برای همین چنین اختلافاتی رواج داده می‌شود. گواه این ادعا را هم در چند سال اخیر می‌توان به عینه دید، چون با رواج اختلافات فرقه‌ای فشار از روی اسرائیل کاسته شده است، در صورتی که تا چند سال پیش کوچکترین حرکت اسرائیل با عکس‌العمل مسلمانان تمام جهان مواجه می‌شد.

این کارشناس سینما ادامه داد: درباره حرکت‌های فرقه‌ای باید نقل قولی از علی شریعتی را بیاورم. وی در بخشی از سخنرانی‌های خود به جنگ مذهب علیه مذهب اشاره داشته‌ است. این اتفاق در جهان اسلام به وضوح مشخص است که باعث عدم اعتماد در جهان اسلام شده است. نکته دیگر اینکه بحث جنگ نرم امروز دو بازو پیدا کرده است. ابتدا همان روشی که داعش در پیش گرفته و جز ددمنشی چیزی در آن وجود ندارد و حرکت دیگر اقدامات فرهنگی و سینمایی است که با کارهایی چون «یوم العذاب» در پی شعله‌ور کردن آتش فتنه هستند.

صنف‌های سینمایی کارهای ضداسلامی را محکوم کرد

آتش‌زر تاکید کرد: معمولاً تولید فیلم‌هایی چون «یوم العذاب» برای اینکه به خود مشروعیت ببخشند سعی می‌کنند از وجود عوامل حرفه‌ای سینما نیز بهره ببرند. برای همین وقتی کشوری چون کویت حامی این فیلم شود بهترین مسیر را برای کسب مشروعیت همکاری با سینماگران ایرانی و غربی می‌بیند. با این توضیح سفارش می‌کنم که هنرمندان ایرانی فریب‌ بازی شیعیان انگلیسی را نخورند و از هر گونه همکاری با این آثار ضد اسلامی پرهیز کنند، همچنین توصیه می‌کنم که صنف‌های مختلف سینمایی به ویژه خانه سینما چنین حرکتی را محکوم کرده تا حجت برای تمامی اهالی سینما تمام شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تحریم‌های اهالی سینما تنها به داخل کشور خلاصه نمی‌شود، بلکه می‌تواند کل جهان اسلام را در برگیرد، چون سینمای کشورمان در جهان اسلام به اندازه‌ای شناخته شده است که می‌تواند در بسیاری از کشورها تاثیرگذاری داشته باشد، پس ضروری است که با اندیشه، سیاستی برنامه‌ریزی شود که حتی دیگر کشورها نیز از همکاری با چنین تولیدات فتنه‌انگیزی پرهیز کنند.

این پژوهشگر رسانه در پاسخ به این سوال که در جواب کسانی که با این قبیل فیلم‌ها همکاری می‌کنند چه عکس‌العملی می‌توان نشان داد؟ تصریح کرد: ابتدا باید از طریق نهادهای مرتبط به ویژه وزارت ارشاد و سازمان سینمایی همکاری با چنین پروژه‌های ممنوع اعلام شود تا این مسئله به صورت قانون درآید. پس از مصوب شدن چنین قانونی اگر سینماگری به خود اجازه همکاری با این پروژه را داد، باید با وی رفتار قانونی صورت گیرد.

فیلم‌های ضد اسلامی عموماً کارهایی ضعیف هستند

با توجه به نظرات این دو صاحب نظر می‌توان نتیجه‌گیری دیگری نیز از این ماجرا داشت، آن‌هم به عکس‌العمل ما نسبت به این قبیل آثار بر می‌گردد. از زمان ساخت سریال «معاویه، حسن و حسین» و «عمر فاروق» ما هر از گاهی شاهد چنین تولیداتی در کشورهای اسلامی هستیم. کارهایی که عموماً آثار بسیار ضعیفی هستند، اما افسوس که معمولاً رفتار ما با این تولیدات تنها به محکومیت‌های لسانی خلاصه می‌شود؛ رویکردی که نمی‌تواند دستاورد چندانی برای جهان اسلام در پی داشته باشد. 

در کلامی دیگر اگر خواهان اتحاد بین کشورهای جهان اسلام هستیم باید با تولیدات خود نیز حامی این ادعا باشیم، یعنی در کارهایی که در قالب پروژه‌های «الف» در سیما تولید می‌کنیم از برخی موارد تفرقه‌انگیز پرهیز کنیم. اتفاقی که به صورت جزئی در سریال‌هایی نظیر «امام علی (ع)» و «مختارنامه» رخ داد. این توضیح را دادم تا به روی این نکته تاکید کنم که در موضوعات فرهنگی نباید همیشه حکم دفاع‌ کننده را داشته باشیم، بلکه خود باید صادر کننده باشیم، اتفاقی که در دهه 60 به مدد برخی تولیدات انقلابی در حال رخ دادن بود. متاسفانه با گذشت زمان، سینمای ما به جایی رسید که در آن «پنجاه کیلو آلبالو» به کارهای پرفروش تبدیل شده است. 

در انتهای این گزارش باید در نظر داشت که کینه‌توزی استعمار هیچ گاه نسبت به مسلمانان تمامی ندارد. برای همین روند تولید کارهایی چون «یوم العذاب» هیچ گاه متوقف نخواهد شد، بلکه همچنان ادامه خواهد داشت، پس بیاییم جنگ نرم را جدی بگیرم و از هر عمل فتنه‌آوری پرهیز کنیم.

captcha