بررسی چرایی هزره‌ نگاری در فضای مجازی
کد خبر: 3514371
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۸

بررسی چرایی هزره‌ نگاری در فضای مجازی

گروه اجتماعی: وقتی نقص در ساماندهی فضای مجازی وجود داشته باشد و افراد احساس نکنند که با عدم رعایت مسائل اخلاقی در فضای مجازی منفعتی را از دست می‌دهند شاهد کاهش ادب و افزایش هرزه نگاری اخلاقی در این فضا می‌شویم.

امروزه اکثر ایرانیان در فضای مجازی فعال هستند و ساعاتی از شبانه روز را در این محیط یا با دوستان و آشنایانشان در ارتباط هستند و یا عکس و نوشته و فیلم به اشتراک می‌گذارند. اما متأسفانه برخی از کاربران مراعات برخی بایدها و نیایدهای اخلاقی در این فضا را نمی‌کنند.

هنگامی که در میان گفت‌وگوهای اینترنتی از موضوعی ناراحت شده و به خشم می‌آیند از الفاظ نامناسب با شأن یک ایرانی مسلمان استفاده می‌کنند و یا در نوشتار نیزبه این نکته نمی‌اندیشند که ضرورت دارد به برخی از مسائل پایبند باشند.

حجت‌الاسلام جواد اکبری‌مطلق، مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی درباره چرایی این پدیده در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، گفت: با بررسی زوایای مختلف انسان در می‌یابیم که او دوست دارد آزاد باشد و هر چیزی که مانعی بر سرراه آزادی او باشد برایش ناپسند است.

وی اظهار کرد: اما همین انسان وقتی وارد جامعه می‌شود در گفتار، رفتار و نوشتار خود قیودی را می‌پذیرد چرا که این قیود برای نفع و مقبولیت اجتماعی به همراه دارد و یا حدأقل مانع ضررهایی در زندگی اجتماعی او می‌شود.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی بیان کرد: اما در فضای مجازی شرایط به گونه دیگری رقم می‌خورد چرا که در کشورمان در زمینه ساماندهی فضای مجازی نقص داریم.

اکبری‌مطلق ادامه داد: این در حالی است که سایر کشورها قیودی را برای فعالیت افراد در فضای مجازی دارند، البته هر چند مسائل اخلاقی را با اجبار و... نمی‌توان ترویج داد ولی با استفاده از لطایف و ظرایفی می‌توان افراد را به سمت رعایت قیود اخلاقی سوق داد.

وی گفت: وقتی این نقص در ساماندهی وجود داشته باشد و افراد احساس نکنند که با عدم رعایت مسائل اخلاقی در فضای مجازی منفعتی را از دست می‌دهند شاهد کاهش ادب و افزایش هرزه‌نگاری اخلاقی در این فضا می شویم.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار کرد: باید به این نکته نیز اشاره کرد که با توصیه نیز نمی‌توان در این زمینه کاری انجام داد بلکه اخلاق کابردی نیازمند وضع قیود و قوانینی است که افراد را به سمت رعایت پاره‌ای موارد جلب کند.

اکبری‌مطلق بیان کرد: البته معتقد نیستم اکثر کاربران ایرانی در فضای مجازی افرادی هستند که مراعات اخلاق را در این محیط نمی‌کنند و هرزه زبانی در آنان وجود دارد، بلکه نظرم این است افراد محدودی اینگونه‌اند اما چون فعالیتشان زیاد است جلب توجه می‌کنند.

وی یادآور شد: در فضای حقیقی می دانیم که با چه کسی رو به رو هستیم و او در چه سطح سنی و یا سواد است، ما در فضای مجازی این‌گونه نیست و از این منظر باید مراعات نوع کلماتی که در فضای مجازی به کار می‌بریم باشیم.

captcha