قنات تاریخی ابراهیم آباد اراک در فهرست آثار جهانی ثبت شد
کد خبر: 3515280
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۸

قنات تاریخی ابراهیم آباد اراک در فهرست آثار جهانی ثبت شد

گروه اجتماعی: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: قنات ابراهیم آباد اراک به عنوان نخستین میراث فرهنگی استان، در فهرست آثار جهانی به ثبت رسید.

سید محمد حسینی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، گفت: قنات ابراهیم آباد اراک به عنوان نخستین میراث فرهنگی استان، در فهرست آثار جهانی به ثبت رسید.
وی ادامه داد: پرونده زنجیره‌ای یازده قنات ایرانی به عنوان بیستمین میراث فرهنگی ایران در چهلمین اجلاس میراث جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسید، پرونده 11 قنات ایرانی با داشتن تکنولوژی متفاوت و با قدمت بیش از ۲۵۰۰ تا ۲۰۰ سال در ۶ استان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، کرمان، مرکزی و اصفهان در قالب پرونده قنات ایران درحالی به یونسکو جهت ثبت جهانی ارائه شد که پس از بررسی و تأیید کارشناسان یونسکو این پرونده ثبت و در فهرست آثار جهانی قرار گرفت.
حسینی تصریح کرد: 11 قناتی که برای ثبت جهانی انتخاب و در این پرونده گنجانده شده‌اند، هرکدام به لحاظ قدمت، نوع معماری، عمق، طول و مشخصاتی از این دست، منحصر به فرد و بی‌نظیر هستند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی اظهار کرد: با ثبت قنات ابراهیم‌آباد در سازمان یونسکو، اولین میراث فرهنگی استان مرکزی و بیستمین میراث فرهنگی ایران در فهرست آثار تاریخی جهانی جای گرفته است.
این مقام مسئول گفت: کار پیگیری ثبت جهانی قنات روستای ابراهیم آباد اراک از دو سال پیش آغاز شد و در سال گذشته نیز با حضور بازرس و نماینده سازمان یونسکو در استان اقدام‌های اولیه انجام گرفت.
حسینی تأکید کرد: این اثر بر اساس دو معیاراز 6 معیار فرهنگی  کمیته میراث جهانی شامل گواهی بی‌همتا یا دست‌کم استثنایی بر یک سنت فرهنگی و  نمونه‌ای برجسته در معماری یا تکنولوژی که مرحله مهمی از تاریخ بشر را نشان دهد در فهرست میراث جهانی قرار گرفت.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی افزود: پرونده قنات‌های ایران برای ثبت جهانی سه سال قبل به یونسکو ارسال شد که بر این اساس 11 رشته از میان 32 هزار رشته قنات ایران به عنوان قدیمی‌ترین قنوات شناسایی شدند.
حسینی گفت:قنات ابراهیم آباد اراک جزو قدیمی‌ترین قنات‌های کشور است که تاریخچه آن به قرون اولیه اسلامی برمی‌گردد، از آنجایی که مدیریت سنتی قنات‌ها مربوط به مردم می‌شود و قنات‌ها در طول تاریخ توسط مردم ایران به وجود آمده‌اند و این دانش مدیریت و بهره‌گیری از آب از پیشینه کهنی برخوردار است برای ایران بسیار مهم بود که در فهرست آثار جهانی قرار گیرد.
وی ادامه داد: آماده‌سازی و اقدامات اولیه ثبت جهانی سه اثر تاریخی استان شامل بازار تاریخی اراک، مسجد جامع ساوه و خانه تاریخی امام خمینی(ره) در خمین نیز در دستور کار این اداره‌کل قرار دارد.
یادآور می‌شود: قنات ابراهیم آباد به طول یازده کیلومتر از کوه‌های هفتاد قله اراک سرچشمه گرفته و تا روستای ابراهیم آباد ادامه می‌یابد و تفاوت آن از سایر قنات‌ها پیشینه و قدمت تاریخی بالای آن است، این قنات در سال 1393 به عنوان اثر تاریخی ملی به ثبت رسیده است.
captcha