یادی از آتش‌نشان در جلسه قرآن
کد خبر: 3515911
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۷
در جلسه قرآن احد محمدی صورت گرفت؛

یادی از آتش‌نشان در جلسه قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی: در جلسه قرآن «احد محمدی» که روز گذشته در دارالقرآن آتش‌نشانی برگزار شد از علی قانع، آتش‌نشان جوانی که به تازگی در یکی از عملیات‌های نجات جان خود را از دست داده بود، یاد شد.

یادی از آتش‌نشان جوان در جلسه قرآن/ هم‌نوایی استاد و شاگرد

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جلسه قرآن «احد محمدی» روز گذشته 27 تیرماه از ساعت 18:30 در دارالقرآن آتش‌نشانی واقع در میدان حسن‌آباد تهران برگزار شد.

در ابتدای جلسه، احد محمدی آیاتی از کلام الله مجید را تلاوت کرد. پس از تلاوت، یادی از شهید علی قانع، آتش‌نشان خدوم این واحد آتش‌نشانی کرد که در عملیات امداد و نجات به فیض شهادت نائل گشت.

یادی از آتش‌نشان جوان در جلسه قرآن/ هم‌نوایی استاد و شاگرد

در ادامه اعضای جلسه به تلاوت ادامه درس پرداختند و این استاد پیشکسوت، نکات تجویدی، صوت و لحنی آنها را متذکر شد. نکته جالب در تلاوت اعضای جلسه این بود که پیر و جوان با خود دفترچه‌ای همراه داشتند و قبل از تلاوت به این استاد پیشکسوت تحویل می‌دادند تا نکات قابل ملاحظه را در دفترچه مرقوم کند.

از برنامه‌های جالب این جلسه جمع‌خوانی فراز معروف سوره حشر «استاد منشاوی» بود که توسط احد محمدی و اعضای جلسه اجرا شد. این استاد پیشکسوت، در خلال تلاوت اعضاء جلسه، درباره تقلید و اهمیت آن در ارتقاء سطح تلاوت توضیحاتی را بیان کرد.

محمدی پس از تلاوت یکی از اعضای جوان جلسه، توضیحاتی درباره شکل‌گیری صوت و تارهای صوتی داد و گفت: باید در سن نوجوانی تارهای صوتی ساخته شود و مثل یک درخت شاخ و برگ بگیرد.

یادی از آتش‌نشان جوان در جلسه قرآن/ هم‌نوایی استاد و شاگرد

وی عنوان کرد: قشر کودک و نوجوان، تلاوت و الحان را بهتر از بزرگسالان فرامی‌گیرند و هرچه سن بالا رود، یادگیری بسیار سخت است و حوصله و تمرین بسیار می‌خواهد.

در ادامه این استاد پیشکسوت، به بیان نکته‌ای درباره تارهای صوتی پرداخت و گفت: اگر صوت در سنین پائین اصلاح شد بسیار خوب است.

وی در توضیح این مطلب مثال درخت نازکی را زد که می‌توان به آن حالت داد و بیان کرد که تار‌های صوتی نیز همچنین است، تا زمانی که نازک هستند می‌توان انعطاف لازم را به آنها داد ولی زمانی که ضخیم و کلفت شوند به سختی می‌توان آنها را ظریف و منعطف کرد.

یادی از آتش‌نشان جوان در جلسه قرآن/ هم‌نوایی استاد و شاگرد

در بخش دیگری از این جلسه، آیات 32 الی49 سوره مبارکه «طور» توسط احد محمدی و اعضای جلسه جمع‌خوانی شد. سپس، این استاد پیشکسوت، نکاتی درباره چیدمان ترتیل و سرعت ترتیل را به اعضای جلسه متذکر شد.

سپس اعضای جلسه به تلاوت ادامه درس پرداختند و محمدی، نکات تجویدی و صوت و لحنی را به آنها بیان کرد. همچنین این استاد پیشکسوت، در خلال تلاوت‌ها، اشاره‌ای به معانی آیات تلاوت شده کرد و توضیحاتی درباره شأن و جایگاه بالای پیامبر اسلام(ص) و جریان معراج آن حضرت(ص) داد.

یادی از آتش‌نشان جوان در جلسه قرآن/ هم‌نوایی استاد و شاگرد

درس تجوید، بخش پایانی این جلسه بود که توسط احد محمدی ارائه شد. این استاد پیشکسوت در این بخش به بیان انواع مد و سبب‌های مد و میزان کشش مدها پرداخت و گفت: حروف مدی عبارتند از(آ- ای- او) و اسباب مد(همزه و سکون) هستند.

وی در ادامه به انواع مد اشاره کرد و گفت: مد دو نوع است: طبیعی و غیر‌طبیعی و توضیح داد که مد طبیعی سبب ندارد و باید به اندازه طبیعی کشیده شود.

محمدی در ادامه درباره مد غیرطبیعی گفت: مد غیرطبیعی مدی است که سبب دارد که خود به دو دسته منفصل و متصل تقسیم می‌شود و اگر حرف مد و سببش در یک کلمه باشند، متصل و اگر حرف مد و سببش در دوکلمه بودند، منفصل خوانده می‌شوند.

وی میزان کشش مد متصل را 4 الی 6 حرکت و میزان کشش مد منفصل را 2 الی 4 حرکت عنوان کرد و متذکر شد که مسئله مهم در مدها، میزان کشش و توازن در مدها است.

این استاد پیشکسوت در انتهای درس تجوید، به بیان اختلافات روایات «شاطبیه و النشر» در زمینه کشش مدها پرداخت.

در پایان این جلسه، آیات 1 تا 26 سوره نجم به صورت تلاوت تحقیق جمع‌خوانی شد و پس از آن نماز جماعت مغرب و عشاء به امامت احد محمدی برگزار شد.

یادی از آتش‌نشان جوان در جلسه قرآن/ هم‌نوایی استاد و شاگرد

یادآور می‌شود، این جلسه از سال 1382 در دارالقرآن آتش‌نشانی واقع در میدان حسن‌آباد انتقال برگزار و قبل از آن به مدت 10 سال در دارتحفیظ القرآن الکریم واقع در خیابان ایران برگزار شده است.

گفتنی است؛ دومین جلسه قرآن احد محمدی، جمعه‌ها از ساعت 9 تا 11:30 در دارالقرآن ام‌الائمه(ع) واقع در نازی‌آباد، میدان بهمنیار، خیابان بهمنیار، اول خیابان فرشچیان برگزار می‌شود.

در ادامه جمع‌خوانی‌های این مراسم ارائه می‌شود.

جمع‌خوانی فراز (لو انزلنا)سوره حشر منشاوی

کد
دریافت

جمع‌خوانی ترتیل
کد
دریافت
جمع‌خوانی قرائت(صفحه اول سوره مبارکه نجم)
کد
دریافت
دعای ختم جلسه
کد
دریافت
مطالب مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۴/۲۸ - ۲۳:۳۲
0
0
با سلام حقیر چند سال محضر استاد محمدی شاگردی کردم جلسه بسیار معنوی دارن خدا اجرشان دهد
captcha