چرا امامزادگان به ایران آمدند؟/ مدال افتخار امام هادی(ع) به حضرت عبدالعظیم(ع)
کد خبر: 3516490
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۸
سلیمی تبیین کرد:

چرا امامزادگان به ایران آمدند؟/ مدال افتخار امام هادی(ع) به حضرت عبدالعظیم(ع)

گروه جامعه: مدیر امور فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی‌(ع) با اشاره به اینکه حضرت هادی(ع) به این امامزاده بزرگوار فرمودند«مَرحَباً بِكَ يا أبَا القاسِمِ! أنتَ وَلِيُّنا حَقّاً؛ آفرین بر تو ای ابالقاسم تو به حق دوست ما هستی» گفت: دریافت این مدال افتخار سبب شد که زیارت این وجود شریف را امام معصوم(ع) به مثابه زیارت حضرت سید‌الشهدا(ع) ارزیابی کنند.

عباس سلیمی، مدیر امور فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی‌(ع) در گفت‌‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، ضمن تسلیت فرا رسیدن سالروز وفات محدث والامقام، حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) عنوان کرد: نکته‌ای که باید در خصوص خاندان حضرت رسول(ص) مورد توجه قرار گیرد این است که اگر چه تمامی امامزادگان بزرگوار در کشورهای عربی به دنیا آمده‌اند، اما باید بیاندیشیم که چه شده است که مسکن و مضجع نورانی این عزیزان در ایران اسلامی قرار دارد.

وی دلیل این مسئله را اینگونه تبیین کرد که، مردم ایران اسلامی ملتی بودند که نسبت به اهل بیت(ع) عشق، علاقه و ارادت تام داشتند و این امامزادگان نزد مردم ایران احساس امنیت می‌کردند. به همین دلیل بوده که از جور حکومت‌های ظالم زمان خود به ایران اسلامی آمده، زندگی کردند و در همین دیار نیز به دیار باقی شتافتند.

این پیشکسوت قرآنی کشورمان حضور امامزادگان در ایران را برگ افتخاری بر زندگی ولایتمدارانه مردم ایران عنوان کرد و گفت: باید قدر این میراث فرهنگی را بدانیم و آن را به نسل جوانمان منتقل کنیم تا بدانند که پدران، مادران و نیاکان آنان به این خاندان عشق می‌ورزیده‌اند.

وی در خصوص شخصیت حضرت عبدالعظیم(ع) به عنوان یکی از بزرگان و محدثان جهان اسلام، گفت: ایشان یک دانشمند فرهیخته، یک محدث امین و یک مهاجر الی‌الله و مجاهد فی‌سبیل‌الله بود که دوران چند امام را درک کردند و به جایگاهی رسیدند که حضرت هادی(ع) به ایشان فرمودند «مَرحَباً بِكَ يا أبَا القاسِمِ! أنتَ وَلِيُّنا حَقّاً؛ آفرین بر تو ای ابالقاسم تو به حق دوست ما هستی». دریافت این مدال افتخار از سوی حضرت عبدالعظیم(ع) سبب شد که زیارت این وجود شریف را امام معصوم(ع) به مثابه زیارت حضرت سید‌الشهدا(ع) ارزیابی کند و در بیان مقام معظم رهبری شهر ری به برکت وجود حضرت عبدالعظیم(ع) به قبله تهران تعبیر شده است.

سلیمی ادامه داد: امروز در سالروز وفات آن حضرت با آن بزرگوار و آبا و اجداد و خاندان مکرم پیامبر(ص) تجدید بیعت می‌کنیم که در راه قرآن باوری و ولایت‌مداری تا سرحد شهادت و جان این مسیر را ادامه دادند.

خادم آستان حضرت عبدالعظیم(ع) که بیش از 25 سال افتخار خادمی این حرم را داشته است، در ادامه به خاطرات دوران کودکی خود از این آستان اشاره کرد و گفت: در دوران طفولیت وقتی به این آستان می‌آمدم صحنه عجیبی را می‌دیدم و آن هم این بود که این آستان مورد بی‌مهری قرار گرفته بود و رونق چندانی نداشت و ساختمان‌های آن فرسوده شده بود، اما در کنار این بارگاه مقدس یک بنای یادبودی مربوط به طاغوت بود که با گل‌آرایی، نگهبانی و مراقبت ویژه از آن نگهداری می‌شد.

تبعیض ظالمانه پهلوی

سلیمی ادامه داد: از همان دوران همواره این مسئله را در ذهن داشتم و از این تبعیض ظالمانه رنج می‌بردم و نمی‌دانستم که در آینده‌ای نه چندان دور با قیام مردم به رهبری امام راحل، انقلاب به پیروزی می‌رسد. امروز می‌بینیم که گنبد زرین حضرت عبدالعظیم(ع) در نهایت شکوه و تلألو خودنمایی می‌کند و در کنار آن مراکز علمی و دانشگاهی مشغول تربیت دانشجویان و طلاب علوم دینی هستند و در جوار آن بزرگ‌ترین مراکز خدمت‌رسانی به مردم از جمله دارالشفای کوثر، کتابخانه آستان، موزه تاریخی، آسمان‌نما و مرکز نجوم، تالار علم و ... در خدمت مردم قرار دارند.

وی عنوان کرد: در بین امامزادگانی که به آنها ارادت داریم فقط یک نفر را می‌شناسم که لقب «سیدالکریم» را دارا هستند. اگر مردم ما از حضرت عبدالعظیم(ع) کرامات و معجزات نمی‌دیدند امروزه اینگونه نبود که در طول سال بیش از 13 میلیون نفر زائر از اقصی نقاط ایران و خارج از کشور به زیارت بیایند.

دفتر ثبت کرامات حضرت عبدالعظیم(ع)

مدیر امور فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی‌(ع) با اشاره به راه‌اندازی «دفتر ثبت کرامات حضرت عبدالعظیم(ع)» در این آستان گفت: مردم ما به این آستان مراجعه و کراماتی که دیده‌اند را در این دفتر بازگو و کتبا می‌نویسند. افرادی نیز هستند که به ارزیابی این موارد و تعیین صحت آن می‌پردازند، حتی در مورد شفای بیماران از طریق مراکز درمانی و پزشکان متخصص مسئله را دنبال می‌کنند.

وی ادامه داد: از دوران طفولیت تا هم‌اکنون از این سید و عبد صالح خدا کرامات متعددی در زندگی خودم دیده‌ام و هرگاه با مشکلی مواجه می‌شوم به درگاه این مرد بزرگ پناه می‌آوردم. با این اعتقاد که این عزیزان آبرومند درگاه خدا هستند و خدا به ما دستور فرموده است که این بزرگان را به عنوان وسیله در درگاه خدا قرار دهیم تا خداوند، عنایت و مشکلات زندگی ما را رفع کند.

وی در پایان با بیان اینکه این آستان علاوه بر زیاتگاه، یک مأمن و مأوی برای افراد گرفتار، یک کانون فرهنگی و به تعبیر مقام معظم رهبری یک قطب فرهنگی ممتاز است، تصریح کرد: باید همواره درصدد این باشیم که از ظرفیت‌های ویژه و بالقوه این اماکن نهایت استفاده را در راه پاسداری از حریم قرآن و عترت، ارتقای معرفت دینی مردم و هدایت جوانان به عمل بیاوریم.

captcha