ورزش؛ وسیله‌ای برای پهلوانی یا قهرمانی!
کد خبر: 3516792
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۷

ورزش؛ وسیله‌ای برای پهلوانی یا قهرمانی!

کانون خبرنگاران نبأ: کارشناس مطرح داوری عنوان کرد: قبلاً ورزش مادی نبود و افراد برای تفریح و یا سلامت ورزش می‌کردند، اما امروزه ورزش کاملاً جنبه مادی پیدا کرده‌ است و با هر برد به شما سکه یا پاداش‌های بیشماری می‌دهند.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، ورزش وسیله‌ای برای جلوگیری از اتلاف وقت، مبارزه با رکود، سستی و سکون، سلامت جسم و روح و افزایش شجاعت است، اما آفاتی مانند بی‌اخلاقی باعث می‌شود که ورزشکاران نه تنها نتوانند به رشد و تعالی مورد نظربرسند بلکه موجب زمین‌خوردن و از دست دادن وجه پهلوانی‌شان می‌شود.
از آنجا که دین مبین اسلام دینی است کامل و در بر‌گیرنده همه ابعاد زندگی دنیوی و اخروی انتظار می‌رود که در این ارتباط نیز احادیث و روایات گوناگونی داشته باشیم چرا که دستیابی به سعادت اخروی بدون سلامت جسم و هم چنین سلامت روح و روان امکان پذیر نیست.
رسول اکرم(ص) فرمود: «نیرومند و قهرمان کسى نیست که در کُشتى، رقیب خود را بر زمین زند، بلکه نیرومند کسى است که در موقع خشم، مالک نفس خود باشد» هم چنین ایشان در روایات متعددی به ورزش‌های گوناگونی نظیر تیر‌اندازی، شنا و سوارکاری سفارش کرده‌اند.
ورزش زور‌خانه‌ای با نام امام علی(ع) آغاز می‌شود و ورزشکاران این امام بزرگوار را الگو و سر‌منشأ رفتار‌های خود قرار می‌دهند؛ ورود به عرصه پهلوانی مستلزم رفتار‌های متفاوتی نظیر مبارزه با هوا‌های نفسانی، گرفتن حق مظلوم از ظالم، بخشش و جوان‌مردی، جلوگیری از غرور و تکبر، امین بودن و هم‌چنین با غیرت و شجاع بودن است.
با توجه به این که امروز 17 شوال، روز ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای است و مهمترین شاخصه این ورزش اخلاق مداری و اسلامی بودن آن است، کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، بر آن شد تا با اخلاق‌مداران حرفه‌ای ورزش گفت‌و‌گویی داشته باشد.
هوشنگ نصیرزاده، داور سابق، کارشناس داوری و مدرس دوره‌های مدیریت فوتبال در ارتباط با ارتباط اخلاق ورزشی و اخلاق حرفه ای توضیح داد: این دو امری کاملا جدا از هم هستند، اخلاقی که در ورزش وجود دارد اخلاق حرفه‌ای است و با اخلاق ذاتی انسان متفاوت است اخلاق حرفه‌ای شامل جلوگیری از تبانی، زد و بند، نفوذ غیر قانونی در نتایج مسابقات، دوپینگ، احترام به حریف و مسائلی از این قبیل است ولی اخلاق ذاتی انسان مربوط به احوال شخصیه است؛ در ورزش به احوال شخصیه کمتر کار دارند ولی در حوزه اخلاق دینی اجتماعی، اخلاق ذاتی انسان معطوف به کارهای شخصی و عبادت و... است اما نکته مهم این است که اگر فردی اخلاق ذاتی را نداشته باشد نمی‌تواند اخلاق حرفه‌ای و قراردادی را داشته باشد.


وی در پاسخ به این سوال که آیا برای رفع بی اخلاقی ورزشی توجه مسئولین و قانون‌گذاری لازم است یا این موضوع امری فردی است، گفت: مسائل فردی به باشگاه‌ها مرتبط نیست مواردی که مربوط به حوزه اخلاق ورزشی است به فدراسیون‌ها مربوط است و آئین‌نامه اخلاقی کارش این است که با بد‌رفتاری‌ها مقابله کند ولی مسائل شخصی مثل اصلاح مو، ساعت خواب و رعایت نظافت و ... به باشگاه‌ها مرتبط است که می‌خواهند با بازیکن قرار‌داد ببند.
وی در خصوص از بین رفتن روحیه پهلوانی و جوانمردی توضیح داد: قبلاً ورزش مادی نبود و افراد برای تفریح و یا سلامت ورزش می‌کردند اما امروزه ورزش کاملاً جنبه مادی پیدا کرده‌ است و با هر برد به شما سکه یا پاداش‌های بیشماری می‌دهند.
وی در رابطه با این سوال که با توجه به این که یکی از اهداف ورزش سلامت روح است، بی‌اخلاقی تا چه حد می‌تواند در رشد و تعالی روح اثر‌گذار باشد توضیح داد: اخلاق نشأت گرفته از روح است و رفتار‌ها کاملاً بر اساس تربیت انسان‌هاست چون روح متعلق به پروردگار است و باید به آن احترام گذاشت من فکر می‌کنم که این‌ها مربوط به نوع تربیت انسان‌ها است چون روح همیشه قابل احترام است ولی تربیت امری است که در جامعه به انسان آموزش داده می‌شود و او رفتارش را با آن تطبیق می‌دهد.
هم‌چنین در همین خصوص کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، نظر مسعود مرادی، داور بین المللی و با اخلاق فوتبال را نیز پرسیده است؛ وی در خصوص رابطه اخلاق حرفه‌ای و فردی و هم‌چنین المان‌های اخلاق حرفه‌ای بیان کرد: اخلاق حرفه‌ای و فردی افراد کاملاً با یکدیگر در ارتباط‌اند و رفتار افراد در میادین ورزشی نشأت گرفته از رفتارهای اجتماعی‌ است؛ رفتارهای شخصیتی نظیر دارا بودن روحیه پهلوانی و جوانمردی، احترام به حریف، پذیرش روحیه شکست مسائلی هستند که علاوه بر رفتارهایی که در جامعه مدنی و عرف کشور مورد پذیرش و احترام عامه مردم است، ورزشکاران باید  با توجه به این که در دید بیشتری هستند با رعایت همه جانبه آن‌ها الگویی برای جوانان و نوجوانان باشند.
هم چنین از نظر وی اخلاق حرفه‌ای امری فردیست که قوانین می‌تواند مکمل و تکمیل کننده آن باشد.


مرادی در خصوص از بین رفتن روحیه پهلونی و ورزشکاری نظری مشابه نصیرزاده داشت و در این خصوص بیان کرد: حداقل در زمینه فوتبال که من فعالیت می‌کنم از زمانی که پول وارد ورزش شد و ورزش به بنگاه اقتصادی تبدیل شد، به تبع بسیاری از موارد دیگر را نیز تحت شعاع قرار داد، در حال حاضر افراد بیشتر به فکر قهرمانی هستند تا پهلوانی البته که باید به قهرمانی نیز توجه شود اما نه به این صورت که پهلوانی را فدای قهرمانی کنیم، به هر حال ما الگوهای خوب و ماندگاری نظیر تختی و پوریای ولی داشته‌ایم که الآن دیگر نظیر آن‌ها را نداریم.
وی در خصوص تأثیر بی‌اخلاقی در رشد و تعالی روح بیان کرد: وقتی مسائل اخلاقی درست اجرا نشود تمام کسانی که با ورزش مرتبط‌اند نظیر ورزشکاران، مسئولین و حتی هوادارن نمی‌توانند از ورزش لذت ببرند و نتیجه آن همین پرخاشگری ‌هاییست که این روز‌ها می‌بینیم.
اگر چه قانون‌گذاری و کارهایی نظیر جریمه کردن بی‌اخلاقی‌ها می‌تواند مانع برخی مشکلات شود اما موضوعی که واضح و مبرهن است و بر هیچ کسی پوشیده نیست این است که داشتن اخلاق حرفه‌ای مستلزم دارا بودن اخلاق شخصی و ذاتی است و اهمیت این موضوع تا جائیست که امام علی(ع) می‌فرمایند: هر كس خوش اخلاق باشد، زندگى اش پاكيزه و گوارا می‌شود.
یادآور می‌شود، هفده شوال روزی است که حضرت علی(ع) با عمرو بن عبدود پهلوان معروف عرب مبارزه کرد و او را شکست داد و پرچم اسلام را سر بلند و پرچم کفر را واژگون ساخت، به همین دلیل این روز را به عنوان روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای گرامی می‌داریم.
معصومه رستمی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۵/۰۱ - ۱۱:۳۴
0
0
ما آخرش نفهمیدیم نصیرزاده دقیقا چه کاره هست؟
captcha