امر به معروف به معنای تقویت محبت میان مردم است نه مچ‌گیری
کد خبر: 3516816
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۶
مهدوی:

امر به معروف به معنای تقویت محبت میان مردم است نه مچ‌گیری

گروه اجتماعی: دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر فارس گفت: امر به معروف و نهی از منکر به معنای تقویت و تحکیم محبت میان آحاد جامعه و تلاش برای نجات خاطیان و گنه‌کاران است و بنابراین نباید از آن به منزله مچ‌گیری و یا یقه‌گیری یاد شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، سلیمان مهدوی، دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر فارس روز گذشته، 31 تیرماه در نشست شورای مدیران جمعیت هلال احمر این استان گفت: اهداف چهارگانه و مأموریت‌های سازمانی جمعیت هلال احمر همان معروفات موکد و متعالی دین مبین اسلام است.
وی با اشاره به سابقه شکل گیری شورای عالی امر به معروف و نهی از منکر در کشور و ستادهای استانی و شوراهای دستگاه های اجرایی این فریضتین الهی، افزود: مطابق با اصل هشتم قانون اساسی، مردم نسبت به دولت، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به یکدیگر وظیفه دارند امر به معروف و نهی از منکر کنند.
مهدوی با تبیین شیوه‌ها و رویکردهای جدید امر به معروف و نهی از منکر در مقایسه با گذشته، تصریح کرد: عامه مردم وظیفه اخلاقی، قانونی و شرعی دارند که امر به معروف و نهی از منکر را در مرحله تذکر لسانی انجام دهند و مراحل بالاتر آن بر عهده ضابطین و دستگاه‌های انتظامی و اجرایی مسئول است.
دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر وظیفه تذکر لسانی را متوجه ادارات، نهادها، سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی نیز دانست و افزود: با احیا، اجرا و ترویج تذکر لسانی، شاهد برچیده شدن بداخلاقی‌ها و رفتارهای نابهنجار مانند بدگویی، زیرآب زنی، غیبت، گزارش خلاف واقع و ... در ادارات و دستگاه‌های اجرایی خواهیم بود.
وی با بیان اینکه در تذکر لسانی باید کرامت انسانی افراد را مدنظر داشت، یادآور شد: در صورت اصرار مرتکب به انجام گناه، حراست‌ها، دفاتر بازرسی و کمیته‌های انضباطی در ادارات و نهادها موظف به برخورد با فرد خاطی هستند.
مهدوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهداف عمده و چهارگانه جمعیت هلال احمر و ماموریت‌ها و رسالت‌های سازمانی این جمعیت، تأکید کرد: تمامی این اهداف و ماموریت‌ها همان معروفات موکد و متعالی دین مبین اسلام است.
وی ادامه داد: فعالیت و همکاری 90 هزار عضو و داوطلب در جمعیت هلال احمر فارس، وظیفه مدیران و سیاست‌گذاران این جمعیت برای ترویج فرهنگ تذکر لسانی در میان آن‌ها و افزایش آستانه تحمل این اعضا، را سنگین‌تر و حساس‌تر می‌کند.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان فارس اضافه کرد: یکی از مأموریت‌های حمعیت هلال احمر تعاون و همکاری است و باید در تربیت و آموزش جوانان این همکاری را در جهت فرهنگ‌سازی تذکر لسانی تقویت کرد.
وی، خواستار استخراج منکرات رایج و معروفات متروکه ادارات و دستگاه‌های اجرایی توسط شوراهای امر به معروف و نهی از منکر دستگاه متبوع شد و بر تقویت و تعمیم معروفات ساری و جاری دستگاه‌ها و برنامه‌ریزی برای رفع منکرات رایج در آنها تاکید کرد.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان فارس اظهار کرد: این فریضتین الهی به معنای تقویت و تحکیم محبت میان آحاد جامعه و تلاش برای نجات خاطیان و گنه‌کاران است و بنابراین نباید از آن به منزله مچ‌گیری و یا یقه‌گیری یاد شود.
مهدوی با بیان اینکه مرحله تذکر لسانی بر همه آحاد جامعه واجب است، تاثیر تذکر را با استناد به فرمایشات مقام معظم رهبری قطعی و معجزه‌گر دانست.
وی در پایان با اشاره به هجمه فرهنگی دشمن و نیز تبیین فلسفه اصلی قیام اباعبدالهت الحسین(ع) گفت: متروک ماندن امر به معروف و نهی از منکر در جامعه نتیجه‌ای جز حرام شدن حلال خدا و حلال شدن محرمات الهی به دنبال نخواهد داشت.
یادآور می‌شود، در ابتدای این مراسم فیض‌الهح جعفری، مدیرعامل جمعیت هلال احمر فارس با قدردانی از نگاه مثبت دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان، خواستار نهادینه‌سازی فرهنگ تذکر لسانی در این جمعیت شد و گفت: امر به معروف و نهی از منکر را نباید صرفاً در قالب دستورالعمل‌ها و آئین‌نامه‌ها خلاصه و منحصر کرد، بلکه باید با عملیاتی کردن این فریضتین الهی، زمینه تعهد به اصول اخلاقی در دستگاه‌های اجرایی را بیش از پیش فراهم کنیم.
captcha