برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در سبزوار
کد خبر: 3517105
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۴

برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در سبزوار

گروه اندیشه: معاون توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: باید با برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و نیز انجام تحقیقات و پژوهش‌هایی درباره شخصیت‌های مهم سبزوار از جمله علما به جایگاهی برسیم که از دیگر نقاط کشور و حتی جهان به این منابع و مأخذ مراجعه کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، محمدرضا واعظ‌مهدوی، معاون توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، امروز، دوم مردادماه در جمع رؤسای دانشگاه‌های سبزوار در دانشگاه حکیم سبزواری گفت: هویت‌بخشی و احیای مفاهیم دینی در سبزوار با وجود علمای بزرگی مانند حاج ملاهادی سبزواری امری مهم به شمار می‌رود.
واعظ‌مهدوی عنوان کرد: برنامه‌ریزی و شناسایی مزیت‌ها و پتانسیل‌های هر منطقه برای برنامه‌ریزی و نظام بودجه‌ریزی کشور دارای اهمیت فراوان است که انتظار داریم همه نهادها بر روی این موضوع تمرکز کنند.
وی، پیشرفت و توسعه را مقدمه‌ای برای حرکت به سمت کمال عنوان کرد و ادامه داد: آنچه از مفاهیم اسلامی و نظام برنامه‌ریزی استباط می‌شود، این است که باید برای رسیدن به یک هدف بزرگ، ظرفیت‌ها از کودکی ایجاد شود.
تربیت صحیح کودکان پیشرفت آینده کشور را تضمین می‌کند
معاون توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با اشاره به اینکه مطالعات متعدد نشان داده است، دوران نخست زندگی شخصیت انسان را می‌سازد، بر اهمیت وظیفه آموزش و پرورش در نظارت، هدایت و برنامه‌ریزی درست برای مدارس پیش دبستانی و ابتدایی تأکید کرد.
وی، یکی از علل افت تحصیلی را ضعف آموزش در دوران کودکی عنوان کرد و گفت: تربیت درست کودکان، پیشرفت آینده را می‌سازد لذا برای رسیدن به این امر باید به کانوهای فکری و پرورشی برای تربیت و تغذیه فکری بها داده شود.
وی اظهار کرد: اکثر مسئولان به دنبال انجام کارهای مشهود هستند اما باید به این نکته توجه کرد که کودکان آینده‌سازان این کشور هستند و تربیت درست آنان، بسیاری از مشکلات کشور را حل خواهد کرد.
معاون توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با تأکید بر اینکه 1800 دانشجوی دوره‌های تحصیلات تکمیلی و دکتری در دانشگاه حکیم سبزواری تحصیل می‌کنند، ابراز کرد: انتظار داریم حداقل نصف این دانشجویان، پایان‌نامه‌ها و پروژه‌های خودشان را به سمت تحقیق و پژوهش درباره مشکلات شهرستان از جمله طلاق سوق دهند.
وی ادامه داد: همچنین باید با برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و نیز انجام تحقیقات و پژوهش‌هایی درباره شخصیت‌های مهم این شهرستان از جمله علما به جایگاهی برسیم که از دیگر نقاط کشور و حتی جهان به این منابع مأخذ مراجعه کنند.
وی با بیان اینکه باید نظام آموزشی کشور منطبق با نیازهای صنعت و جامعه باشد، اظهار کرد: 45 درصد ظرفیت دانشگاه‌های علمی و کاربردی کشور برای سال جاری خالی مانده و هرم جمعیتی به گونه‌ای در کشور رخ داده که با کاهش دانشجو روبرو هستیم ولی در سال‌های بعد با رشد جمعیت در مقطع ابتدایی روبرو هستیم لذا باید آموزش و پرورش پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده و از هم اکنون برای چند سال بعد برنامه‌ریزی کند.
واعظ‌مهدوی با اشاره به اینکه در حال حاضر باید با توجه به کاهش جمعیت دانشجویی به سمت بالا بردن کیفیت حرکت کنیم، بیان کرد: باید آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و آموزشکده‌ها برای تربیت نیروهای ماهر و تربیت کارگران ماهر در صنعت اقدام کنند تا بهره‌وری در کشور بالا برود.
نبود نمازخانه در دانشکده‌های فنی سبزوار
بر اساس این گزارش، در این جلسه رؤسای دانشکده‌های فنی، دخترانه و پسرانه، به نبود کتابخانه و نمازخانه برای دانشجویان این آموزشکده‌ها اشاره کرده و از معاون توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تقاضا کردند با اختصاص بودجه لازم این مشکل حل شود.
همچنین، حجت‌الاسلام سیدجواد خاتمی، مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه حکیم سبزواری با بیان اینکه شهرستان سبزوار یکی از شهرستان‌های مهم و مذهبی کشور است، گفت: با ورود دانشجویان از شهرستان‌های مختلف کشور و نیز کشورهای دیگر مانند افغانستان و تاجیکستان توازن مذهبی شهر تغییر کرده است.
اختصاص بودجه برای فعالیت‌های فرهنگی ـ دینی
وی از معاون توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور درخواست کرد تا بودجه‌ای را برای فعالیت‌های فرهنگی و دینی به این دانشگاه اختصاص یابد.
captcha