امید به آینده برای تأمین بودجه‌های قرآنی!
کد خبر: 3517488
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۵

امید به آینده برای تأمین بودجه‌های قرآنی!

گروه اجتماعی: معاون توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: امیدواریم سال جاری با افزایش درآمدهای نفتی و همچنین افزایش مشارکت‌ مردم در پرداخت به موقع مالیات، مشکلات بودجه‌ای در تمامی بخش‌ها به ویژه حوزه فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی کاهش یابد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، سال گذشته بودجه بسیاری از بخش‌های فرهنگی و قرآنی کشور، وضعیت مناسبی نداشت؛ این در حالی است که برخی از افراد، توجه خود را به سمت رکود اقتصادی برده و به وضعبت رکود فرهنگی جامعه توجه نکردند.
علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سال گذشته در مصاحبه‌ای که با ایکنا داشت، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا بودجه‌های قرآنی کم شده است، گفت: بودجه‌های قرآنی کم نشده بلکه کل بودجه کشور کم شده است زیرا در شرایطی قرار داریم که تحریم‌ها هنوز باقی است.
کاهش بودجه فقط مربوط به قرآن نیست
وی با بیان اینکه با این شرایط نمی‌توانیم جز برای کالاهای اساسی و نیازهای ضروری برداریم، عنوان کرد: دولت در حال حاضر با یک سری تنگناها روبرو است و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، بودجه همه دستگاه‌ها را یکنواخت کم کرده است در نتیجه این فقط مربوط به قرآن نیست.
همچنین حسین نوش‌آبادی، معاون حقوقی امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اسفند 94 بیان کرد: بودجه قرآن کریم به نسبت سایر بخش‌ها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قابل قبول و مناسب است و ما در تلاش هستیم تا این اعتبارات افزایش یابد.
وی اضافه کرد: بسیاری از نهادها، متولی امور قرآنی هستند و این امر تنها وظیفه وزارت ارشاد اسلامی نیست. 
در همین رابطه محمدرضا واعظ مهدوی، معاون توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره بودجه‌های قرآنی و فرهنگی کشور گفت: در سال گذشته، محدودیت‌های اعتباری داشتیم لذا تأکید و محور پرداخت‌های دولت بر تأمین اعتبارات حقوق و دستمزد متمرکز شده بود، از همین رو سایر فعالیت‌ها، تحت‌الشعاع قرار گرفت.
وی در ادامه بیان کرد: امیدواریم سال جاری با افزایش درآمدهای نفتی و همچنین افزایش مشارکت‌ مردم در پرداخت به موقع مالیات، مشکلات بودجه‌ای در تمامی بخش‌ها به ویژه حوزه فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی کاهش یابد.
گره خوردن تامین بودجه‌ فعالیت‌های قرآنی به پرداخت مالیات به‌موقع
معاون توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با اظهار اینکه پرداخت مالیات به موقع، یکی از وظایف شهروندی است، اظهار کرد: اگر فرهنگ پرداخت به موقع مالیات نهادینه نشود، عملا دست دولت در انجام وظایفی که دارد، محدود خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه مردم مناطق حاشیه‌ای شهرها، از بسیاری از مواهب برخوردار نبوده و حداقل‌ها را دارند، تأکید کرد: اعتبارات خاصی برای فضاهای فرهنگی، بخش آموزش و پرورش و ورزش این مناطق اختصاص یافته است.
اختصاص دو هزار میلیارد ریال برای حل مشکلات حاشیه شهرها
واعظ مهدوی به اختصاص اعتبار ویژه‌ای علاوه بر اعتبارات دستگاه‌های اجرایی برای مناطق حاشیه‌ای اشاره کرد و گفت: به منظور اجرای طرح‌های تفصیلی در این مناطق، دو هزار میلیارد ریال در بودجه امسال پیش‌بینی شده است.
وی در خصوص رقم بودجه‌های فرهنگی در سال جاری اضافه کرد: اعداد و ارقام بودجه را دقیقا به خاطر ندارم ولی بودجه‌های فرهنگی کشور نسبت به سال قبل رشد داشته است.
captcha