بازسازی مسجد «بیگم شاهی» در لاهور + عکس
کد خبر: 3518034
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۸

بازسازی مسجد «بیگم شاهی» در لاهور + عکس

گروه بین الملل: مقامات پاکستانی در لاهور از مرمت و بازسازی مسجد «بیگم شاهی» یا «مریم زمانی»، نخستین مسجد بزرگ ساخته شده در دوران استیلای مغولان بر هندوستان، خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از روزنامه «نیشن»، مقامات بخش قدیمی لاهور روز دوشنبه، 4 مرداد تصمیم گرفتند مسجد مریم زمانی را که یکی از کهن‌ترین مساجد پاکستان است، بازسازی و برای بازدید گردشگران افتتاح کنند.
مسجد مریم زمانی توسط جهانگیر،‌ پادشاه سلسله گورکانی برای اقامت مادرش بیگم مریم زمانی، همسر اکبرشاه، ساخته شد.
در زمان حکومت مهاراجه رانی جییت سینگ بر پنجاب، این مسجد تبدیل به کارخانه اسلحه‌سازی شد و در سال 1850 میلادی بار دیگر به دست مسلمانان افتاد.
این مسجد که یکی از مکان‌های مهم گردشگری در لاهور محسوب می‌شود، در داخل دروازه قدیمی «مستی» و مقابل دروازه «اکبری» در لاهور واقع شده است.
ناحیه اطراف مسجد در گذشته بخشی از منطقه دیوارکشی‌شده تحت حفاظت بوده که با گذشت زمان افراد سودجو اطراف مسجد را غصب کرده و منظره زیبای گردشگری آن را از بین برده‌اند.
نجم الثاقب، یکی از مسئولین شهری لاهور، در گفت‌وگو با روزنامه نیشن گفت: تخریب اماکن غیرقانونی اطراف مسجد و مرمت بخش‌های داخلی مسجد شامل حجره‌ها، طبقات، درها، دیوارها، نقاشی‌های دیوارها، سقف‌ها، گنبدها و محوطه بیرونی مسجد، از جمله اهداف اصلی طرح احیای مسجد است.

بازسازی مسجد «بیگم شاهی» در لاهور

بازسازی مسجد «بیگم شاهی» در لاهور

بازسازی مسجد «بیگم شاهی» در لاهور

بازسازی مسجد «بیگم شاهی» در لاهور
captcha