اقدامات سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان در کشور بی‌بدیل است/ مسئولان حمایت کنند
کد خبر: 3518162
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵
نصرالله پژمانفر:

اقدامات سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان در کشور بی‌بدیل است/ مسئولان حمایت کنند

گروه سیاسی: رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به فعالیت‌های متنوع سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور گفت: معادلی برای فعالیت‌های این سازمان در کشور وجود ندارد و این مطلب را باید مسئولان حوزه قرآنی کشور بدانند و سهم شما را در توسعه فعالیت‌های قرآنی مورد توجه قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر، رئیس کمیسیون فرهنگی و رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی در پایان بازدید از سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور و این خبرگزاری، با حمید صابرفرزام، رئیس این سازمان نشست مشترکی برگزار کرد.

رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس در این نشست ضمن تجلیل از فعالیت‌ها و اقدامات شایسته سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور و ایکنا اظهار کرد: مهم‌ترین مسئله‌ای که امروز باید بر آن تأکید کرد، این است که جامعه را که با چالش‌ها و بحران‌های شدیدی روبروست، به منابع قابل اعتماد قرص و محکمی وصل کنیم که در این رابطه منابع محکمی جز قرآن و سنت نداریم.

وی گفت: لازم است در کنار توجه به فعالیت‌های قرآنی، رویکرد اهل بیتی را نیز در جامعه تقویت کنیم؛ لذا این مجموعه عظیم و توانمند که سنگ بنای برخی از بخش‌های آن از جمله مرکز رشد و مرکز مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم، در حال شکل‌گیری است می‌تواند در بحث امامت، ولایت و عترت که نیاز روز جامعه است، کارهای زیادی انجام دهد.

منتخب مردم مشهد در مجلس اظهار کرد: یکی دیگر از ظرفیت‌هایی که می‌تواند مورد توجه قرار گیرد، ارتباط قوی با سایر دستگاه‌هاست؛ این سازمان توانمندی‌ها و امکاناتی دارد که در سایر بخش‌ها نیست لذا می‌تواند توانمندی‌های خود را در سازمان‌ها و دستگاه‌های دیگر قرار دهد و در قالب تفاهم‌‌نامه‌هایی به آن‌ها خدمات مورد نیاز را ارائه کند.

وی گفت: برخی از فعالیت‌های این سازمان و خبرگزاری را هیچ سازمان و دستگاهی نمی‌تواند انجام دهد و یا در کنار شما قرار گیرد؛ می‌توان گفت برای برخی کارهای شما در کشور معادلی وجود ندارد و این مطلب را باید مسئولان حوزه قرآنی کشور بدانند و سهم شما را در توسعه فعالیت‌های قرآنی مورد توجه قرار دهند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه اقدامات این سازمان فاخر، قابل تقدیر و ماندگار است، افزود: از میزان بازدید تولیدات ایکنا و بسیاری از تولیدات سازمان را مرور کم نمی‌شود؛ برخی تولیدات مربوط به زمان خاصی است ولو اینکه قابل دسترس باشند و به مرور زمان کسی به آنها مراجعه نمی‌کند، اما ویژگی کار شما این است که یک انباشت به‌روزی از مطالب دارید و هیچ مجموعه‌ای نمی‌تواند به این مقدار مطلب آماده در اختیار داشته باشد.

بنابراین گزارش، صابرفرزام، رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور گزارشی از شکل‌گیری این سازمان ارائه کرد و گفت: از سال 62 جهاد دانشگاهی اقدام به برگزاری مسابقات قرآن ویژه دانشجویان دانشگاه تهران کرد؛ از سال 63، 7 دانشگاه به این مسابقات پیوستند که این امر منجر به تشکیل دبیرخانه‌ای در جهاد دانشگاهی به عنوان دبیرخانه فعالیت‌ها و مسابقات قرآنی در همین سال شد که مسئولیت برگزاری مسابقات قرآن دانشجویان را بر عهده داشت.

وی با بیان اینکه این مسابقات تا سال 87 ادامه داشت، گفت: با شکل‌گیری شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، این مسابقات به این شورا تفویض شد، با این حال جهاد دانشگاهی مسابقات بین‌المللی دانشجویان را پایه‌گذاری کرد.

وی افزود: در سال 80 دبیرخانه فعالیت‌های قرآنی جهاد دانشگاهی تبدیل به مرکزی به عنوان مرکز فعالیت‌های قرآنی دانشجویان شد؛ سال 82 نیز خبرگزاری ایکنا به عنوان تنها خبرگزاری فعال در حوزه قرآنی و دینی راه‌انداری شد.

صابرفرزام به معرفی مراکز وابسته به سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور پرداخت و گفت: یکی از مراکز این سازمان، مرکز فعالیت‌های دانشجویی است که از جمله اقدامات این مرکز برگزاری مسابقات بین‌المللی دانشجویان است که به صورت دوسالانه برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه پنجمین دوره این مسابقات با حضور رئیس‌جمهور و رئیس مجلس در سال 93 برگزار شد، گفت: ششمین دوره این مسابقات قرار است به مناسبت انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 در این شهر و در جوار بارگاه رضوی برگزار شود.

صابرفرزام در تشریح عملکرد ایکنا تصریح کرد: خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) بر اساس رده‌بندی معاونت مطبوعاتی ارشاد 2 سال پیاپی به عنوان برترین خبرگزاری تخصصی کشور انتخاب شده است.

رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور اظهار کرد: مرکز دیگری که در این سازمان در حال شکل‌گیری است مرکز مطالعات میان‌رشته‌ای قرآنی است که قرار است تا یک سال آینده تبدیل به پژوهشکده‌ای مستقل شود.

وی همچنین در مورد مرکز رشد فناوری‌‌ها و هنر قرآنی نیز گفت: این مرکز به منظور حمایت از فناوری‌ها و تولید محصولات دینی و قرآنی راه‌اندازی شده که طی هفته‌های گذشته اساس‌نامه آن تصویب و قرار است طی ماه جاری با حضور معاون اول رئیس‌جمهور افتتاح شود؛ این مرکز اولین و تنها مرکزی است که قرار است از کارآفرینی در حوزه قرآنی و دینی حمایت کند.

صابرفرزام در پایان تصریح کرد: مرکز دیگری نیز در این سازمان شکل گرفته که آموزش‌‌های تخصصی علوم و فنون قرآنی را به مخاطبان خود ارائه می‌کند.

captcha