آخرین گام‌های یونان برای ساخت مسجد رسمی
کد خبر: 3518236
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۸

آخرین گام‌های یونان برای ساخت مسجد رسمی

گروه بین‌الملل: پس از دهه‌ها اعتراض، یونان آخرین گام‌های خود را به سمت تصویب ساخت اولین مسجد رسمی در آتن برمی‌دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از روزنامه وال‌استریت ژورنال، دادگاه عالی یونان در ماه جاری با رد اعتراضات برخی ساکنان محلی نسبت به طرح ساخت اولین مسجد آتن، راه را برای صدور مجوز ساخت این مسجد هموار کرد.

در حال حاضر، رویه ساخت این مسجد باید به تصویب وزارت محیط‌ زیست و وزارت امور داخلی یونان برسد؛ فرآیندی که ممکن است به خاطر نظام پیچیده بروکراسی در یونان هفته‌ها و یا بیش از یک سال طول بکشد.

شرایط کنونی یونان

هجوم پناهجویان خاورمیانه به یونان سبب افزایش جمعیت مسلمانان در پایتخت این کشور شده این در حالی است که آتن بیش از یک دهه است که به دلیل مهاجرت مردم پاکستان، افغانستان و دیگر کشورهای آسیایی با افزایش جمعیت مسلمانان مواجه بوده است.

فضای سیاسی این کشور نیز پس از نخست‌وزیری «الکسیس سیپراس»، رهبر حزب چپ‌گرای «سیریزا» تغییر کرده و دولت سیپراس از ساخت این مسجد حمایت کرده و قصد دارد بودجه‌ای را نیز برای این کار اختصاص دهد.

جان دیماکیس، تحلیلگر سیاسی مرکز مشاوره ارتباطات در آتن می‌گوید: بحران مهاجران، فشارها را برای ساخت این مسجد بیشتر کرده است.

این مسجد در صورت تصویب یک زمین دولتی در غرب آتن در منطقه «الیوناس» ساخته خواهد شد اما ساختمان در نظر گرفته شده برای آن ساختمانی کوچک، بدون مناره با نمازخانه‌ای به گنجایش 350 نفر است.

 

انگلیسی/ یونان به تصویب ساخت اولین مسجد رسمی نزدیک می‌شود
طرح فرضی مسجد رسمی آتن

آتن یکی از معدود شهرهای اروپایی است که مسجد رسمی ندارد گرچه به گفته یک مقام ارشد دولتی 200 هزار مسلمان در این شهر زندگی می‌کنند.

مسلمانان یونان از اماکن غیر رسمی مانند خانه‌های شخصی، زیرزمین‌ها و انبارهای متروکه برای انجام اعمال عبادی خود استفاده می‌کنند.

مسئولان دولتی یونان تعداد این اماکن را که بدون مجوز به عنوان مسجد مورد استفاده قرار می‌گیرند، 70 تا 80 باب در آتن و مناطق اطراف آن تخمین می‌زنند. چهار باب از این اماکن مجوز دریافت کرده‌اند اما هیچ‌کدام مسجد نیستند. همه اماکن عبادی دینی در یونان نیاز به دریافت مجوز دارند.

شهروندان مسلمان آتن از حکم دیوان عالی در حمایت از مسجد استقبال کردند اما سؤالاتی مانند اینکه آیا ساختمان این مسجد جوابگوی جمعیت بزرگ و متنوع مسلمانان آتن خواهد بود، مطرح است. تصمیم دولت یونان بر این است که این مسجد به صورت مشترک از سوی اهل تسنن و شیعیان مورد استفاده قرار بگیرد.

 

انگلیسی/ یونان به تصویب ساخت اولین مسجد رسمی نزدیک می‌شود
مسلمانان یونان در حال اقامه نماز

طاهر علی‌زاده، سخنگوی جمعیت شیعیان یونان می‌گوید: این مسجد کوچک است و واقعاً جوابگوی همه نیازهای ما نخواهد بود. در مراسم‌های دینی تعداد شیعیانی که گردهم می‌آیند به 1500 نفر می‌رسد.

مقاومت طولانی مدت و سیاسی برای ساخت مسجد در آتن به تاریخ یونان و درگیری‌های این کشور با ترکیه و حاکم استعمارگر سابق ترکیه نیز برمی‌گردد.

از زمان استقلال یونان علیه امپراتوری عثمانی، هویت ملی یونان بر پایه مخالفت با اسلام بنا شد.

سال‌های متمادی، مردم یونان که اکثریت آن‌ها مسیحی ارتدکس هستند، ساخت مسجد را خطری برای فرهنگ یونانی و یک امتیاز سیاسی برای ترکیه تصور می‌کردند اما با افزایش تعداد جمعیت مسلمانان و پیروزی چپ‌گرایان بر راست‌گرایان افراطی مخالف مهاجرت، شرایط تغییر کرد.

گرچه بعد از سال‌ها، شرایط به گونه‌ای است که پروژه ساخت مسجد آتن هم به لحاظ سیاسی و هم قضایی مورد حمایت قرار گرفته است، بروکراسی دست‌وپاگیر یونان می‌تواند روند ساخت را کند کرده و با مشکل مواجه کند.

یکی از مسئولان ارشد دولتی یونان گفت: ساخت مسجد آتن می‌تواند ظرف شش ماه تا دو سال آینده آغاز شود و این بستگی به نحوه پیشرفت پرونده در نظام بروکراسی دارد.

وی افزود: متأسفانه بروکراسی اداری بزرگترین مانع برای اجرای این پروژه است.

captcha