مشارکت واقعی مردم؛ پایه اصلی اقتصاد مقاومتی
کد خبر: 3518529
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۸
رحمانی‌فضلی مطرح کرد:

مشارکت واقعی مردم؛ پایه اصلی اقتصاد مقاومتی

گروه اجتماعی: وزیر کشور پایه اصلی اقتصاد مقاومتی را مشارکت واقعی مردم دانست و افزود: روند اجرای اقتصاد مقاومتی حرکت و سرعت پیدا کرده ولی کافی نیست و باید بیشتر شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور امروز پنج‌شنبه، هفتم مردادماه در بازدید از مجتمع کشاورزی و زنبور عسل عالیخانی خرم‌آباد اظهار کرد: امروز در خدمت جمعی از مدیران استان از واحدهای تولیدی فولاد و سنگ استان بازدید کردیم. کارخانه فولاد یکی از کارخانجات فعال، پویا و سرپا بود و اعلام آمادگی کردند که اگر سرمایه در گردش داشته باشند ظرفیت خود را دو برابر خواهند کرد.
وی با بیان این‌که «با توجه به صادرات و بازار مصرفی که وجود دارد این کارخانه می‌تواند ظرفیت خود را ارتقاء بخشد» به مجتمع سنگ آراسنگ اشاره کرد و گفت: سنگ تولید شده در این کارخانه به 10 کشور مختلف دنیا و پتانسیل بسیار خوبی می‌تواند در بخش اشتغالزایی داشته باشد. صادرات سنگ در برابر صادرات نفت بسیار راحت‌تر است و می‌تواند ظرفیت خوبی برای اقتصاد مقاومتی باشد.
رحمانی فضلی تصریح کرد: با سرمایه‌گذاری کم می‌شود در بحث سنگ بیشترین بهره‌وری را داشته باشیم.
وزیر کشور با اشاره به کشاورزی استان لرستان نیز افزود: حوزه کشاورزی زودبازده و بسیار موثر در اقتصاد مقاومتی است. یکی از پایه‌های اقتصاد مقاومتی کشاورزی است. پایه اصلی اقتصاد مقاومتی مشارکت واقعی مردم است.
وی گفت: امیدواریم با تسهیل، آسان‌سازی، روان‌سازی و ایجاد فضای مناسب در استان‌ها با همکاری بانک‌ها شاهد روند سریع در امر توسعه و اقتصاد مقاومتی باشیم، موضوعی که کشور به آن نیازمند است.
عبدالرضا رحمانی فضلی همچنین در فرودگاه خرم‌آباد در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین اقدامات انجام‌ شده در قرارگاه اقتصاد مقاومتی اظهارکرد: قول داده بودیم ماهی یک بار به استان‌های پایلوت اقتصاد مقاومتی سفر کنیم و از نزدیک با روند اجرایی فعالیت‌های صورت گرفته آشنا شویم.
وی با بیان این‌که «دومین بار است پس از انتخاب شدن لرستان به عنوان استان پایلوت اقتصاد مقاومتی به خرم‌آباد سفر می‌کنم»، بیان کرد: در قرارگاه اقتصاد مقاومتی پیگیری‌های زیادی صورت گرفته و با بانک‌های عامل نیز جلسات متعددی برگزار کرده‌ایم.
وزیر کشور اضافه کرد: جذب سرمایه‌گذاران و سرمایه‌گذاری روستایی را در این قرارگاه به‌صورت ویژه دنبال می‌کنیم و به دنبال پیگیری قوانینی هستیم که مسیر سرمایه‌گذاری را کند کرده و باید تعیین‌تکلیف شوند.
رحمانی فضلی ادامه داد: روند اجرای اقتصاد مقاومتی حرکت و سرعت پیدا کرده ولی کافی نیست و باید بیشتر شود.
وزیر کشور همچنین، در آیین افتتاح فاز نخست صنایع غذایی دریاچه گهر اظهارکرد: اقتصاد مقاومتی  برای ما یک ضرورت و شاید گفت یک جبر است و هیچ راه گریزی نداریم.
وی بابیان اینکه اقتصاد مقاومتی بحثی علمی، اقتصادی و سیاسی است افزود: از هر زاویه‌ای که به بحث اقتصاد مقاومتی نگاه شود  برای ما ارزشمند است.
وزیر کشور عنوان کرد: ما در معرض هجمه دشمنان هستیم که باید اقتصاد مقاومتی تقویت شود، باید وحدت و انسجام را در درون کشور حول رضایتمندی مردم ایجاد کنیم و رضایت‌مندی مردم در حال حاضر مهم‌ترین اقدام  است.
وی بیان کرد: از نظر علمی همه اهل‌فن و اهل علم اقتصاد نسخه قابل‌قبول و مورد تأیید را اقتصاد مقاومتی می‌دانند و ازنظر اعتقادی ولی‌فقیه و رهبر عزیزمان این را به ما تکلیف کردند که از نظر ما اعتقادی است و رئیس‌جمهور به جد به موضوع اعتقادی اقتصاد مقاومتی ایمان‌دارند و پیگیری آن‌یک تکلیف اداری و سازمانی برای همه دولت است.
رحمانی فضلی تصریح کرد: باید بحث اقتصاد مقاومتی را جدی بگیریم، محور اقتصاد مقاومتی باید فقط مردم باشند و باید مردم را به‌ تمام‌ معنا در امر اقتصاد مقاومتی دخالت دهیم.
وی خاطرنشان کرد: دولت، مجلس و دستگاه‌های اجرایی باید زمینه‌ساز و بسترساز باشند و شرایط را فراهم کنند چراکه مردم هستند باید با ابتکار، خلاقیت و نوآوری، جدیت و تلاش به بحث تولید و سرمایه‌گذاری ورود کنند.
وزیر کشور پیگیری پروژه‌های اقتصاد مقاومتی را از تکالیفی دانست که موردتوجه مقام معظم رهبری است و تصریح کرد: این مهم یک تکلیف اعتقادی بر عهده ما است و رئیس‌جمهور نیز با جدیت این موضوعات را پیگیری می‌کند.
وی با تأکید بر جدیت و تلاش در مباحث اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: محور اقتصاد مقاومتی باید فقط مردم باشد اگر ما مردم را در این موضوع به‌تمام‌معنا دخالت ندهیم مطمئناً به‌جایی نخواهیم رسید از سویی دولت، مجلس و دستگاه‌های اجرایی باید زمینه‌ساز و بسترساز مشارکت مردم عرصه تولید و سرمایه‌گذاری باشند و شرایط را برای حضور آن‌ها محیا کنند.
رحمانی فضلی بابیان اینکه باید اقتصاد مقاومتی به‌عنوان یک گفتمان و جریان در کشور غالب شود، گفت: اقتصاد مقاومتی باید در کشور به‌گونه‌ای باشد که به دغدغه همه مردم تبدیل شود که البته مباحث ویژه اقتصاد مقاومتی تنها در حد انجام چند پروژه نیست بلکه ابعاد مختلف تجربی، آموزشی، فرهنگی و جنبه‌های دیگر نیز باید فعال شود تا بتوانیم بگوییم اقتصاد ما به اقتصاد مقاومتی تبدیل‌شده است.
وی با مهم ارزیابی کردن راه‌اندازی پروژه‌های راکد افزود: مسئله اصلی باور و اعتقاد به اقتصاد مقاومتی است همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند اقتصاد مقاومتی باید درون‌زا، دانش‌بنیان و مردم محور باشد بنابراین همه این ویژگی‌ها را باید اجرا کنیم.
وزیر کشور با اشاره به انتخاب استان لرستان به‌عنوان یکی از استان‌های پیشتاز و الگو در مباحث اقتصاد مقاومتی بیان کرد: همه استان باید راه تلاش و پیشرفت را در حوزه اقتصاد مقاومتی طی کنند و با تلاش مستمر و پیگیر باهمت بانک‌های کشور پروژه‌های را پیش برد.
وی با اشاره به راه‌اندازی پروژه صنایع غذایی گهر دورود عنوان کرد: امید است باهمت و مشارکت بانک ملی که سرمایه‌های آن از پس‌اندازهای مردمی و مشارکت آن‌ها تأمین می‌شود، تمامی فازهای این کارخانه در مدت کوتاهی به بهره‌برداری برسد.
رحمانی فضلی با اشاره به ارائه گزارش عملکرد استان‌های پایلوت اقتصاد مقاومتی به‌صورت ماهانه به مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور تصریح کرد: 90 درصد از تأمین منابع مالی توسط بانک‌ها صورت می‌پذیرد و مدیران بانک‌ها باید تلاش کنند تا با حمایت دولت در چرخه اقتصاد مقاومتی مؤثر باشند.
وی با اشاره به محدودیت استخدام در دستگاه‌های دولتی تصریح کرد: اگر استخدامی در این دستگاه‌ها صورت پذیرد به‌صورت محدود است چراکه در حال حاضر ظرفیت سیستم اداری تکمیل‌شده است و می‌توان با حمایت از بنگاه‌های تولیدی در راستای اشتغال‌زایی گام‌های مؤثری برداشت.
عبدالرضا رحمانی‌فضلی همچنین، عصر امروز ، هفتم مرداد در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان که در سالن آمفی‌ تئاتر استانداری لرستان برگزار شد در ارتباط با بحث اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: همه ساز و کارها، قوانین و مقررات متناسب با رویکردهای قبل بوده و این نوع تغییر ریل ساختار و قوانین خود را می‌خواهد که در نهایت باید گفت فضای افکار عمومی گفتمان و فرهنگ خاص خود را می‌طلبد و شروع کار خوب بوده و اراده ملی شکل گرفته است.
وی افزود: بحث اقتصاد مقاومتی که از سوی مقام معظم رهبری اعلام شده از نظر علمی و تجربی مورد قبول است و باید گفت این اجماع ملی مبارک است و کسانی‌که هم با آن مخالفت داشته باشند باید دلیل محکم داشته که باید گفت همین افراد نیز با اصل آن هیچ مشکلی ندارند.
وزیر کشور با اشاره به اینکه در مورد سیاست‌های بین‌المللی تأثیر مهمی داریم بیان کرد: ثبات اقتصادی بستر اصلی فعالیت‌هاست و اکنون در شاخص‌های کلان اقتصادی ثبات وجود دارد.
رحمانی‌فضلی گفت: استفاده از ظرفیت داخلی یکی از مسائل مهم است چرا که هیچ اقتصاد پایداری بدون آن نتوانست موفق شود. بحث اقتصاد مقاومتی از سوی ولی‌فقیه مطرح شد و ما تابع آن هستیم.
وی خاطرنشان کرد: گزارش‌های روزانه استان لرستان در بحث اقتصاد مقاومتی نوید حرکت جمعی را نشان می‌دهد که ان‌شاءالله در آینده وضعیت این استان را بهبود بخشد.
وزیر کشور اظهار کرد: در بحث اقتصاد مقاومتی اولویت‌هایی مطرح  و گام بلندی دارد برداشته می‌شود که در این زمینه اول باید طرح‌های نیمه‌تمام به اتمام رسند و بعد سرمایه‌گذاری جدید و بسترساز انجام شود.
عبدالرضا رحمانی‌فضلی همچنین در نشست خبری با اصحاب رسانه لرستان که در استانداری برگزار شد، اظهار کرد: ارزیابی دقیقی از این‌که چه استانی در بحث اقتصاد مقاومتی پیشتاز است، نداریم ولی تا پایان نیمه نخست سال امیدواریم که به این مسئله برسیم.
وی ادامه داد: سه استانی که به عنوان الگو انتخاب شده‌اند نسبت به بقیه جلوتر هستند و چون شرایط لرستان نسبت به دو استان‌ دیگر متفاوت‌تر بوده، کارهای مناسبی انجام شده است.
رحمانی‌فضلی تأکید کرد: قصد داریم موفقیت‌های استان‌های پایلوت را به سایر استان‌ها تسری بدهیم.
وزیر کشور با بیان این‌که راه‌اندازی واحدهای متوقف شده که قدرت رقابتی و سرپا ایستادن داشته باشند از اولویت‌های ماست، افزود: فعال کردن واحدهای نیمه‌فعال هم اولویت دیگر است که در این زمینه لرستان خوب کار کرده و امروز یک واحد تولیدی فعال شد.
وی یادآور شد: با هماهنگی بانک‌ها رقم‌های مناسبی برای واحدهای تولیدی دراختیار استان‌ها قرار داده شده و استان‌هایی که تلاش بیشتری داشته باشند، می‌توانند از این منابع بیشتر استفاده کنند.
 رحمانی‌فضلی در پاسخ به پرسشی درباره برنامه برای بنگاه‌های زودبازه گفت: طرح‌های کوچک و نیمه‌متوسط ۱۶ هزار میلیارد تومان اختصاص ویژه دارد و واحدهایی که می‌توانند روی پای خود بایستند می‌توانند از این مبلغ بهره ببرند.
وزیر کشور در ادامه از پنج محور اصلی فعالیت امسال این وزارت‌خانه خبر داد و با تأکید بر اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: در وزارت کشور ستاد مرکزی اقتصاد مقاومتی و کمیته فنی تشکیل شده که نمایندگان تام‌الاختیار همه دستگاه‌های اجرایی مربوط به اقتصاد مقاومتی عضو هستند و مشکلات سه استان پایلوت و سایر استان‌ها را پیگیری و برای رفع آنها تلاش می‌شود.
وی ادامه داد: در کنار این‌ها خودم بازدیدهای مکرر و مستمری به همه‌‌ی استان‌ها و به‌ویژه پایلوت‌ها دارم که از نزدیک در جریان امور، مشکل‌ها، پیشنهادها، طرح‌ها، خلاقیت‌ها و... قرار می‌گیرم و جمع‌بندی می‌کنیم و به سایر استان‌ها انتقال می‌دهیم.
رحمانی‌فضلی اضافه کرد: همچنین جلسات مستمری با دستگاه‌های مرتبط با اقتصاد مقاومتی داریم و مورد به مورد مسائل را پیگیری می‌کنیم.
وی یادآور شد: دو مسئولیت مهم امسال به وزارت کشور واگذار شده، یکی ساماندهی و مدیریت آسیب‌های اجتماعی است که مقام معظم رهبری لطف کردند و این افتخار را به وزارت کشور دادند و دوم، بحث اقتصاد مقاومتی است.
وزیر کشور در کنار این دو مسئولیت، مقدمه‌سازی برای انتخابات، امنیت و مبارزه با مواد مخدر را از دیگر وظایف جاری این وزارت‌خانه برشمرد و افزود: این پنج مورد، محور اصلی فعالیت‌های امسال وزارت کشور است که اولویت با اقتصاد مقاومتی است.
captcha