زمزمه آیات قرآن بر لبان پیرغلامان
کد خبر: 3518896
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۶
با هیئت متوسلین به امام زمان(عج) بیشتر آشنا شویم؛

زمزمه آیات قرآن بر لبان پیرغلامان

گروه فعالیت‌های قرآنی: جلسه قرآنی هیئت متوسلین به امام زمان(عج) که در سال 1346 تأسیس شده و هم‌اکنون 49 ساله شده است مأمنی است برای گردهم آمدن پیر و جوان تا در کنار هم آیات قرآن را زمزمه کنند و از آن بهره‌‌مند شوند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مدتی قبل برای تهیه اخباری از مؤسسه مهد قرآن فاطر تهران به نزد مدیر این مؤسسه قرآنی رفته بودم، در لابه‌لای صحبت‌هایش از برگزاری جلسه قرآنی پنجاه ساله در یکی از محلات تهران سخن گفت که مدیریت این جلسه را نیز خود برعهده دارد. کنجکاو و مشتاق شدم تا با حضور در این جلسه قرآنی که نزدیک به نیم قرن از تأسیس آن می‌گذرد، از نزدیک با نحوه برگزاری و آموزش قرآن آشنا شده و به علت‌یابی در رابطه با دوام و قوام این جلسه قرآنی بپردازم.

طی قراری که با محمدمهدی خواجه‌محمودآباد داشتم در یکی از این جلسات، حاضر شده و در جریان برگزاری جلسه قرآن هیئت متوسلین به امام زمان(عج) قرار گرفتم. چه زیبا بود که اقشار مختلف مردم از نوجوان گرفته تا کهنسال در این جلسه با عشق به قرآن و یکرنگی به تلاوت آیات وحی می‌پرداختند. به راستی که نور قرآن، دل‌ها را به هم نزدیک می‌کند و به انسان آرامش می‌بخشد. امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: «ما جالَسَ هذَاالقُرآنَ اَحَدٌ الّا قامَ عَنهُ بِزِیادَةٍ اَو نُقصانِ؛ زِیادَةٍ فی هُدًی اَو نُفصانِ مِن عَمًی»، «هیچ کس با این قرآن همنشین نشد، مگر آن که چون از نزد آن برخاست با فزونی و کاستی همراه بود؛ فزونی در هدایت، و کاستی از کوردلی».

اعضای این جلسه قرآنی تنها در یک روز خاص برای تلاوت قرآن گرد هم جمع نمی‌شوند، بلکه می‌توان گفت که ایشان با برپایی مراسم مختلف مذهبی و معنوی در ایام مختلف سال در واقع یک خانواده قرآنی هستند که از کوچک و بزرگ در آن حضور دارند و با عشق و علاقه به قرآن و اهل بیت(ع) به فعالیت می‌پردازند. 
زمزمه آیات قرآن بر لبان پیرغلامان

چه زیبا بود اشک‌های یکی از پیرغلامان اهل بیت(ع) که هنگام تلاوت قرآن جاری شده بود و چه زیبا بود شور و شوق نونهالی که همراه با پدر خود در جلسه حاضر شده و منتظر بود تا نوبت تلاوت به او رسد. بودند در این جلسه قرآنی از مؤسسان کهنسال جلسه تا نونهالان مشتاق که هر کدام با عشق و محبت به تلاوت آیات وحی می‌پرداختند.

این عشق و علاقه، این صفا و صمیمیت و این همدلی و محبت همه از دلایلی هستند که موجب شده تا هیئت متوسلین به امام زمان(عج) نزدیک به نیم قرن سرزنده و شاداب تداوم داشته باشد و روز به روز نیز پیوند با قرآن در آن بیشتر و بیشتر شود.

در ادامه برگزاری جلسه تلاوت قرآن، پای صحبت‌های چند نفر از دلسوختگان و مؤسسان این جلسه قرآنی نشستیم که هر کدام از چگونگی برگزاری و تأسیس جلسه قرآن و نیز سختی‌ها و کوشش‌های فراوان اعضا در راه برگزاری جلسات گفتند.   

حسین علی‌بیگی، از مؤسسان جلسه قرآنی هیئت متوسلین به امام زمان(عج) در گفت‌و‌گو با ایکنا در رابطه با چگونگی تأسیس این جلسه و هیئت قرآنی گفت: در سال 1346 جمعی از عاشقان و دلسوختگان اهل بیت(ع) اقدام به تشکیل محفل قرآنی و ذکر و یاد اهل بیت(ع) کرده و هیئت متوسلین به امام زمان(عج) را تأسیس کردند.

این پیرغلام اباعبدالله(ع) در ادامه با یادی از گذشته‌های دور این هیئت قرآنی تصریح کرد: این هیئت قرآنی در اوایل تأسیس روزهای پنجشنبه هر هفته برگزار می‌شد که برنامه‌های آن با تلاوت قرآن، آموزش روخوانی و روان‌خوانی، تجوید و نام و یاد اهل بیت(ع) اجرا می‌شد.

وی در ادامه سخنان خود در این زمینه بیان کرد: بعد از چند سال، روز برگزاری جلسه به سه‌‌شنبه شب‌ها تغییر کرد و هم‌اکنون نیز که حدود 49 سال از تأسیس آن می‌گذرد، همچنان روزهای سه‌شنبه هر هفته تلاوت قرآن، آموزش قرآن، مداحی و دعای توسل به حول و قوه الهی برگزار می‌شود و برپاست.

همچنین، رشید خلیلی‌آذر، که از نیروهای ارتشی زمان پیش از انقلاب بوده و از بانیان جلسه و هیئت نیز هست، در سخنان کوتاهی در رابطه با برپایی این هیئت قرآنی قدیمی اظهار کرد: شخصا از سال 46 که اقدام به تأسیس هیئت و جلسات قرآنی آن شد الحمدلله فعالیت بسیاری در نشر آموزه‌های دینی تا به الان دارم و در هیئت به خدمت مشغول هستم.

وی ادامه داد: در آن زمان هم در مسجد محل و هم در این هیئت نسبت به آموزش قرآن فعال و پویا بودم. با وجود تمام سختی‌هایی که در دوران ستم‌شاهی بر بچه هیئتی‌ها می‌گذشت و تمام سنگ‌اندازی‌هایی که در راه تعالیم دینی و قرآنی وجود داشت باز هم برنامه‌های هیئت را به خوبی و در اسرع وقت انجام می‌دادیم.

این پیرغلام اهل بیت(ع) در ادامه با یادی از دوران طولانی برپایی این هیئت قدیمی، یادی از تمام کسانی که در این هیئت زحمت کشیدند و در راه قرآن و اهل بیت(ع) خدمت کردند کرد و اظهار امیدواری کرد تا این خدمات هرچند کوچک در راه قرآن و اهل بیت(ع) مورد پذیرش ح تعالی قرار گیرد.

در ادامه، محمدمهدی خواجه محمودآباد، مربی قرآن جلسه متوسلین به امام زمان(عج) طی سخنانی اظهار کرد: از سال 1365 افتخار این را داشتم که به این جلسه قرآنی ورود پیدا کنم که این امر پس از یک دوره آموزش معارف و علوم قرآنی در مسجد محل و هیئت اتفاق افتاد.

برگزاری برنامه‌های مذهبی در هیئت متوسلین به امام زمان(عج)

این مربی قرآن که عمر خود را در راه قرآن قدم برداشته است، در ادامه تصریح کرد: از سال 1370 تا به الان کار آموزش قرآن کریم در زمینه‌های روخوانی و روان‌خوانی، تجوید و قرائت در هیئت آغاز شده است و به حول و قوه الهی همچنان ادامه دارد و در این چند سال نیز هر روز بهتر از دیروز برگزار شده است.

وی در ادامه اظهار کرد: بنده از سال 1375 به پیشنهاد بانیان هیئت یکی از اعضای فعال هیئت‌امنای این هیئت شدم و توانستیم در این مدت با همکاری هیئت امنا فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه نشر و تعلیم علوم قرآنی و برگزاری مناسبت‌های ملی، مذهبی با یک برنامه‌ریزی خاص انجام دهیم که تا کنون نیز ادامه دارد.

این مربی قرآن در ادامه سخنان خود در این زمینه تصریح کرد: در سال 1385 با همفکری هیئت‌امنا و همراهی اعضای هیئت، طرحی را برای خرید و ایجاد یک مکان ثابت جهت برگزاری مراسم و آموز‌ش‌های قرآنی ارائه کردم که نام آن طرح نیز «خرید سهام کاخ بهشت» بود.

وی در ادامه با اشاره به استقبال و اقبال خوب عموم مردم محل و هیئت‌امنا از این طرح تصریح کرد: با اجرای این طرح در سال 1386 موفق به خرید یک مکان با ویژگی‌های خاص خود شدیم که هم‌اکنون به طور ثابت برگزاری مراسم مختلف در این مکان انجام می‌شود.

سفر مکه اعضای هیئت

خواجه محمودآباد در ادامه سخنان خود در این زمینه بیان کرد: تا الآن برنامه‌های مختلفی از برگزاری این جلسه قرآنی ضبط و پخش شده است که یکی از این برنامه‌ها، برنامه‌ای بود که در سال 1390 از شبکه قرآن و معارف سیما فیلمبرداری و پخش شد که جلسه آموزش قرآن بود.

این مربی قرآن شهر تهران در ادامه گفت: هم‌اکنون به طور متوسط 25 قرآن‌آموز از سنین مختلف در جلسات هفتگی هیئت حضور دارند که تحت آموزش‌های مختلف قرآنی قرار می‌گیرند و در این جلسات هفتگی آموزش‌های مختلفی مانند قرائت، تجوید، روخوانی و وران‌خوانی برای ایشان درنظر گرفته شده است.

شرکت قرآنیان هیئت در مسابقات قرآن مختلف

وی در ادامه با اشاره به اینکه خود یکی از فعالان قرآنی در سطح منطقه است، تصریح کرد: به این دلیل و به خاطر ارتباطاتی که با نهادهای مختلف قرآنی داریم،‌ قرآن‌آموزان این جلسه قرآنی را به مسابقات و جشنواره‌هایی که برگزار می‌شود، هدایت می‌کنیم تا بتوانند با حضور در این مراسم و مسابقات سطح قرآنی خود را بسنجند.

خواجه محمودآباد در ادامه با اشاره به اینکه چند وقتی می‌شود که برای اطلاع‌رسانی حضار در جلسات قرآنی و شرکت‌کنندگان در جلسات قرآنی هیئت از برنامه‌ها و مراسم مختل، یک کانال تلگرامی راه‌اندازی کرده‌ایم، افزود: این کنال تلگرامی با نام هیئت متوسلین به امام زمان(عج) راه‌اندازی شده تا اعضای هیئت به راحتی در جریان برنامه‌های مختلف قرار گیرند.

سفر به کربلا

این مربی قرآن شهر تهران در ادامه سخنان خود در این زمینه بیان کرد: هیئت متوسلین به امام زمان(عج) زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی و با کد 1246 مشغول به فعالیت است و هر ساله طی ایام مختلف به ویژه ایام ماه محرم‌الحرام و نیز ماه مبارک رمضان برنامه‌های مختلف را به مناسبت‌های مختلف همراه با جلسات قرآنی به صورت ویژه برگزار می‌کند.

وی در ادامه با یادی از عزیزانی که در این جلسات قرآنی و هیئت مذهبی فعالیت می‌کردند و هم‌اکنون به دیار باقی شتافته‌اند، اظهار کرد: زنده‌یاد احمد مصدق، که از بانیان هیئت و پیرغلامان واقعی اباعبدالله الحسین(ع) بود و هیئتی‌ها از ایشان به عنوان پدر هیئت یاد می‌کنند،‌ در حدود یک سال است که از جمع ما رفته است که ایشان زحمات زیادی در راه اعتلای جلسات قرآنی کشیدند.

خواجه محمودآباد در ادامه با بیان اینکه بنده افتخار شاگردی این عزیزان را داشتم، گفت: همچنین، مرحوم اصغر مصدق و مرحوم علی بگی نیز از خادمان و پیرغلامان قرآن و اهل بیت(ع) بودند که مدت زمان کوتاهی است که از بین ما رفته‌اند و امیدوار هستم که روح ایشا با ائمه اطهار(ع) محشور شود.

این مربی قرآن جلسه هیئت متوسلین به امام زمان(عج) در ادامه با اشاره به اینکه در حدود 30 نفر از همراهان جلسات قرآنی و هیئت تاکنون از میان ما رفته‌اند، تصریح کرد: هر هفته در ابتدای جلسات قرآنی هیئت از این افراد و پیرغلامان قرآن و اهل و بیت(ع) یاد و برای ایشان طلب آمورزش و مغفرت می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اعضای هیئت متوسلین به امام زمان(عج)‌ تاکنون سفرهای زیارتی فراوانی را به نقاط مختلف از جمله کربلای معلی در سال 1391 داشته‌اند، گفت: در سفرهای مختلفی که اعضای هیئت به زیارتگاه‌های مختلف دارند، برنامه قرآنی هیئت قطع نشده و در همان مکان مقدس برگزار می‌شود.

مرحوم حاج احمد مصدق

خواجه محمودآباد در ادامه با اشاره به اینکه مداحی این هیئت قرآنی نیز برعهده جواد خواجه محمودآباد است، افزود: تمامی برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی و مذهبی این هیئت به صورت خودجوش انجام می‌شود و سخنرانی برنامه‌های مختلف هیئت نیز برعهده فتح‌الله نادعلی، از اعضای هیئت امنا است.

این مربی قرآن جلسه هیئت متوسلین به امام زمان(عج) در ادامه با یادی از مرحوم قلی علی بیگی، که سال‌های سال زحمت طبخ غذا برای هیئتی‌ها را داشت، این انسان وارسته و شیفته اهل بیت(ع) عمر خود را در راه قرآن و اهل بیت(ع) گذاشت و با سادگی و خشوع به اجرای برنامه‌های مختلف در هیئت کمک کرد.

وی در ادامه با اشاره به طرحی که برای خرید مکانی جهت اجرای برنامه‌های هیئت ارائه کرد نیز تصریح کرد: این طرح درواقع طرح خرید «اینجا سهام کاخ بهشت» بود که طی آن هر کس با خرید یک تا چند سهام پانصد هزار تومانی، جای خود را در بهشت رزرو می‌کرد.

خواجه محمودآباد در ادامه افزود: با اجرای این طرح توانستیم مکان فعلی برگزاری هیئت را تهیه کنیم که این مکان وقف عام است تا همه بتوانند از آن استفاده کنند. همچنین، از مسئولان شهرداری و نهادهای ذیربط تقاضا داریم کمک کنند چراکه مکان فعلی فرسوده شده و پاسخگوی تعداد افراد هیئت نیست. این بنا در محدوده طرح یادگار امام(ره) قرار گر فته که تقاضا داریم مسئولان از آن بازدید کنند و اگر امکانی وجود دارد، بودجه‌ای را برای کمک به آن اختصاص دهند.

این مربی قرآن جلسه هیئت متوسلین به امام زمان(عج) در پایان از تمامی کسانی که علاقه‌مند به شرکت در جلسات قرآنی هیئت متوسلین به امام زمان(عج) هستند دعوت کرد تا در جلسات قرآنی این هیئت به نشانی انتهای یادگار امام(ره)، خیابان سادات، پلاک 37 مراجعه کنند.

اعضای هیئت متوسلین به امام زمان

یادآور می‌شود، مربی قرآنی جلسه هیئت متوسلین به امام زمان(عج) در پایان از پوشش خبری این جلسه قرآنی توسط خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) تشکر و اظهار امیدواری کرد تا رسانه‌های دیگر قرآنی نیز به پوشش این جلسات مهجور قرآنی بپردازند.

مجتبی افشار

captcha