قدردانی علمای ترکیه از مردم/ اجازه تشکیل سازمان تروریستی نمی‌دهیم
کد خبر: 3520052
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۳
با نشر بیانیه صورت گرفت؛

قدردانی علمای ترکیه از مردم/ اجازه تشکیل سازمان تروریستی نمی‌دهیم

گروه بین‌الملل: مفتی‌های سازمان دیانت ترکیه با صدور بیانیه‌ای از مردم این کشور به خاطر حضور گسترده در خیابان‌ها برای مقابله با کودتای نافرجام قدردانی کردند.

قدردانی علمای ترکیه از مردم/ اجازه تشکیل سازمان تروریستی نمی‌دهیم
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از ترکیه، نشست مفتی‌های 81 شهر ترکیه به همراه مدیران ارشد دستگاه‌های متخلف ترکیه در آنکارا برگزار شد و در آن ابعاد مختلف کودتای ترکیه مورد بحث قرار گرفت.
 در بیانیه پایانی نشست که شامل نکاتی است که در آن مطرح شد، آمده است: «در شب 15 جولای سال 2016، گروهی که در درون نیروهای مسلح ترکیه رخنه کرده بودند، با اعلام حکومت نظامی، ملت عزیز ما را در مقابل عملی تروریستی قرار دادند. شورشیان وابسته به جریان فکری فتح الله گولن، رهبر مذهبی ساکن آمریکا، در ابتدا برای به دست‌گرفتن ستاد مشترک نیروهای مسلح ترکیه به آنجا حمله بردند. سپس رئیس‌جمهور منتخب مردم را از کار معلق کرده، مجلسی را که نشان‌دهنده اراده ملت ترکیه است، ملغی دانسته، نیروهای پلیس را خلع سلاح کردند. شورشیان قانون اساسی را نیز ملغی دانسته و به دنبال به دست‌گرفتن حکومت بودند. رئیس‌جمهور ترکیه، دولت مشروع ترکیه، نیروهای مسلح ترکیه، نیروهای ویژه پلیس ترکیه و نیروهای امنیتی به عنوان گروه‌های مقاومت به همراه مردمی که با فراخوان رسانه‌های ترکیه به کوچه‌ها آمده بودند، با این گروه مقابله کردند.
ملت وطن‌پرست و آزادی‌خواه ما، اجازه نداد که اراده ملی و حقوق ملت زیر چکمه‌های کودتاچیان لگدمال شود. برای دفاع از عزت و غرور ملی، شرف و حیثیت، مردم ترکیه در مقابل شورشیان متحد شدند و سینه خود را سپر کرده و مقابل این قیام خیانت‌کارانه ایستادند. طی این مقاوت مردمی، سربازها، نیروهای امنیتی و تعداد زیادی از شهروندان معصوم ما شهید و انسان‌های زیادی نیز زخمی شدند. از خدای منان برای شهیدانمان رحمت و برای مجروحین شفای عاجل طلب می‌کنیم. از خدا می‌خواهیم که به خانواده شهیدان و مجروحین صبر دهد. در تلاش برای کودتا، مردم ما به طور جدی و جسورانه ایستادند و نمونه‌ای از دموکراسی برای تمام دنیا شدند. به تمامی افرادی که به عنوان بخشی از اراده ملی و سیستم حقوقی که مقابل این کودتا که هدف آن رئیس‌جمهور منتخب مردم، حکومت مشروع، نمایندگان مجلس، رئیس ستاد کل ارتش و نیروهای امنیت امنیتی ترکیه بود، ایستادند، خسته نباشید می‌گوییم و حمایت از آن‌ها را وظیفه انسانی و ملی خود می‌دانیم.
با ابراز ناراحتی بسیار، باید بگوییم که این قیام نافرجام که توسط اشخاص منتسب به فتح الله گولن انجام شد، طی سال‌های اخیر، احساسات دینی برخی از انسان‌های دیندار و صمیمی ترکیه را استثمار کرده  است. طی این سال‌ها در قالب دین،  شبکه‌ای شکل گرفته بود که  خیال به دست‌گیری حکومت را در سر می‌پروراند و از طریق  حیله، خیانت، فنته‌انگیزی، شست و‌شوی مغزی و باج‌خواهی، سعی داشت تا مردم و سربازان را با خود متحد کند.
طی این کودتای نافرجام مشخص شد که گروه‌های حیله‌گر شکل گرفته در درون دستگاه‌های دولتی، تا کجا بالا رفته و در چه درجه‌هایی قرار دارند. این گروه با دزدیدن معنویت انسان‌های معصوم، استثمار‌کردن احساسات دینی آن‌ها به همراه گفتمان‌های مبهم و عوام‌فریبانه و بیانیه‌های جعلی، سعی داشت آن‌ها را به عناصری مخرب برای کشور تبدیل کند. عقیده قالب در میان مردم ترکیه این است که این کودتای نا فرجام توسط اعضای منتسب به جریان گولن انجام شده است.
این گروه اقدامات و کارهای خود را به نام دین انجام داده و از صداقت و اعتماد مردم سوء استفاده کردند. سال‌هاست که خود را پشت دین مخفی کرده‌اند؛ اما امروز مشخص شد که این‌ها دشمنان مردم هستند و این موضوع را همه می‌دانیم. در هر شرایط، چگونگی شکل‌گیری این بیماری باید بررسی شود و همه ما نیاز به گفت‌و‌گو و تفکر داریم.
سازمان ما  از شروع اتفاق، به همراه تمامی کارکنان خود در تمامی سطوح در کنار مردم عزیزمان بود. طبق قانون اساسی، برای حفظ معنویات مردم، با پخش صدای اذان در کنار مردم بودیم. کسانی که بقای ملت ما را هدف گرفته بودند، صدای اذان و معنویت را که همراه آن بود، با مردمی که کنار مساجد ایستاده بودند، دیدند. از این جا، از تمامی کسانی که طی ساعات دهشتناکی که سپری کردیم وظیفه خود را انجام دادند، از صمیم قلب تشکر می‌کنیم.
 به عنوان شکرانه این اقدامات، تمامی ما باید، در راستای دین مبین اسلام، عبادت، اصول اخلاقی، قرآن کریم و حضرت محمد(ص) حرکت کنیم و این‌ها را فراموش نکنیم.
در چارچوب قانون اساسی و ریاست جمهوری، در مقابل وظایفمان مسئول هستیم. در اجرای وظایف دینی خود، همان‌گونه که اعلام شده است، باید طبق اساس‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها بدون نادیده‌گرفتن کوچک‌ترین مسئله‌ای عمل کنیم. اقدامات تجزیه‌کننده، بیگانه‌کننده، تقسیم‌کننده به هیچ وجه پذیرفته نیست و نگرش‌های انحصاری به هیچ وجه عرصه فعالیت پیدا نخواهند کرد.به کسانی که با گروه‌های دینی یا قومی رابطه دارند در سازمان ما اجازه فعالیت داده نخواهد شد. تمامی این موضوعات به تأیید تمامی مفتی‌ها و مدیران ارشد سازمان رسیده است.
 باید به تمامی اتفاقات مشابهی که در تمامی دنیای اسلام و در کشورهای مسلمان اتفاق افتاده است و در آن عده‌ای به دنبال ایجاد زمینه فساد و فتنه بوده، هرج و مرج ایجاد کرده و به دنبال از بین بردن نظم اجتماعی بودند، دقت کنیم. در شرایطی که به وجود آمده است، اجازه شکل‌گیری سازمان‌های تروریستی جدید را نخواهیم داد. باید در مقابل هر عملی که مردم را در مقابل یکدیگر قرار دهد و باعث تحریک گروه‌های قومی شود،  با فراست و بصیرت مقابله کرد. هم اکنون 79 میلیون شهروند ترکیه باید فراتر ار تفکرها و اعتقادات، متحد شویم. به عنوان شهروندانی که در یک محله، یک شهر و یک کشور زندگی می‌کنیم، باید به مال، جان اعتقادات و خانواده دیگران احترام بگذاریم. هم اکنون زمان دفاع از حقوق ملی، اراده ملی، آزادی، دموکراسی و دارایی‌های مادی و معنوی کشورمان است.
برای بقای ملت شرافتمندمان و برای مقابله با این حرکت، دفاع مردم از آزادی و دموکراسی باید به عنوان حرکتی عادلانه در تاریخ نوشته شود. فارغ از هر نژاد، مذهب، تفکر و جنسیت در مقابل کسانی که به دنبال فتنه و فساد هستند، خواهیم ایستاد و متحد می‌مانیم. سازمان ما  با خارج‌ماندن از هر گونه نگرش سیاسی، از سرمایه‌های اجتماعی، اتحاد ملی و برادری دفاع خواهد کرد و تحت امر مردم و در خدمت دین اسلام خواهد بود. پروردگار عزیزمان ملت و وطن ما را از این بلاها و هر گونه فساد و فتنه حفظ کند.»
captcha