پیشرو بودن وجه تمایز جهاددانشگاهی با دیگر نهادهاست
کد خبر: 3520749
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۰

پیشرو بودن وجه تمایز جهاددانشگاهی با دیگر نهادهاست

گروه اجتماعی: سرپرست معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان‌شرقی، با بیان اینکه مقام معظم رهبری همواره تأکید دارند که جهاد دانشگاهی باید کارهای گزین انجام دهد، اظهار کرد: پیشرو و منحصر به فرد بودن وجه تمایز جهاد دانشگاهی با دیگر دستگاه‌هاست.

سیدرضی آقاسیدی، سرپرست معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی استان، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی با اشاره به 16 مردادماه، سالروز تأسیس جهاد دانشگاهی، گفت: فلسفه تشکیل جهاد دانشگاهی بر مبنای فرهنگ است و منشأ به وجود آمدن این نهاد انقلابی نیز ایجاد تحولات فرهنگی در دانشگاه‌ها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بود که جهاددانشگاهی در طول این سال‌ها راه پر فراز و نشیبش را در بستر فرهنگ ادامه داده است.

وی با اشاره به اینکه پیشرو بودن معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی، وجه تمایز آن با دیگر فعالان عرصه فرهنگ است، ادامه داد: به تعبیر مقام معظم رهبری، جهاد دانشگاهی مولود مبارک انقلاب اسلامی است و وفاداری به منویات رهبری در تمامی حرکت‌های شاخص و زیر بنایی این نهاد انقلابی متبلور است.

وی خاطرنشان کرد: اگر امروزه تحقیقات و پژوهش در جهاددانشگاهی در دنیا سرآمد است و حرفی برای گفتن دارد، به دلیل وجود روحیه جهادی محققان و پژوهشگران و فرهنگ جهادی این نهاد است.

آقا سیدی، با بیان اینکه از بدو تأسیس، معاونت فرهنگی یکی از حوزه‌های اثر گذار جهاد دانشگاهی بود، گفت: ستاد فرهنگی که در حوزه‌های دانشگاهی و فرهنگی کارهای موثری انجام می‌دهد، بخشی از معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان‌شرقی است و از طرح "هفت شهر شایستگی" می‌توان به عنوان شاخص ترین کار در سال های اخیر در این بخش نام برد.

سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی، اضافه کرد: هدف از اجرای طرح هفت شهر شایستگی، تربیت دانشجویان تراز انقلاب اسلامی در هفت محور مختلف از جمله خانواده، سیاست، محیط زیست، رشد فردی، اخلاق و ...  است تا دانشجویانی که زیر چتر این طرح قرار می‌گیرند، در ابعاد مختلف منشأ خیر شوند و معتقدیم آثار و برکات این طرح در جامعه مشهود خواهد شد.

آقاسیدی با اشاره به اینکه معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی بر اساس قانون و ضوابط باید در شورای فرهنگی دانشگاه‌های مادر حضور داشته باشد، خاطرنشان کرد: در شورای فرهنگی تعدادی از دانشگاه‌ها حضور موثر داریم و در صورت استقبال و وجود زمینه مساعد علاقه مندیم که در شورای فرهنگی دیگر دانشگاه‌ها نیز حضور فعال داشته باشیم.

وی با بیان اینکه اقدامات لازم برای راه‌اندازی سازمان دانشجویان شعبه آذربایجان‌شرقی انجام گرفته است، اظهار کرد: سازمان دانشجویان در محورهای مختلف فعالیت می‌کند و در سال‌های اخیر در زمینه مناظرات ملی دانشجویان ایران فعالیت در خور تحسین داشته است که سعی می‌کنیم در اسرع وقت این مجموعه را در استان راه اندازی کنیم.

سرپرست معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان‌شرقی با اشاره به فعالیت مرکز افکارسنجی (ایسپا) زیر نظر معاونت فرهنگی، اظهار کرد: ایسپا با همت پژوهشگران جهادی، منشأ خیر بوده است و این مجموعه در حوزه‌های مختلف سیاسی، خدمات‌دهی، اجرایی و ... با نظر سنجی، افکار سنجی، جریان سنجی، بازخوردگیری و پیش‌بینی برخی رویدادها در تدوین پیوست علمی و دانشگاهی طرح‌ها ایفای نقش می‌کند.

وی اضافه کرد: امروزه در کشورهای پیشرفته مرسوم است که قبل از اجرای طرحی با استفاده از مراکز علمی معتبر نیازسنجی کرده و بعد از اجرا نیز نتایج طرح و نتایج پیش بینی شده بازخوردگیری می‌شود، اما در کشور ما جای خالی ترویج چنین کارهای علمی احساس می‌شد که جهاد دانشگاهی به این عرصه ورود کرده و امروز، نتایج کارهای تحقیقاتی مرکز افکارسنجی جهاد دانشگاهی، علمی، دقیق و قابل اعتماد است که در همین راستا مرکز افکارسنجی سازمان جهاد دانشگاهی استان، با استانداری، فرمانداری‌ها، دستگاه های اجرایی، شرکت‌های خدماتی همچون برق منطقه‌ای، آب و فاضلاب استان و برخی شرکت‌های خصوصی همکاری دارد.

آقاسیدی با بیان اینکه خبرگزاری ایسنا، یکی دیگر از بخش‌های معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی است، گفت: خبرگزاری ایسنا، به عنوان اولین خبرگزاری غیردولتی در دهه 70 شروع به کار کرده است و شعبه خبرگزاری ایسنا در منطقه آذربایجان‌شرقی نیز به عنوان رسانه، مستق، حرفه‌ای  موثر و جریان‌ساز در استان فعالیت کرده و پر بازدیدترین ایسنا در بین شعبه‌های استانی این خبرگزاری در سطح کشور به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: بر اساس عقیده صاحب نظران عرصه رسانه و مسئولان، به جرأت می‌توان گفت که ایسنا در طول این سال‌ها، کارکرد تخصصی خود را حفظ کرده و به عنوان یک خبرگزاری مردمی، بدون وابستگی به جریانی، رسالت حرفه‌ای خود را انجام داده است.

معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه کادرسازی و تربیت نیروی متخصص و حرفه‌ای در حوزه رسانه از کارکردهای ایسنا است، اظهار کرد: امروزه در استان ما و سایر استان‌ها خبرنگاران موثر و کارآمدی وجود دارد که تربیت یافته مکتب ایسنا هستند.

وی با بیان اینکه در کنار خبرگزاری ایسنا، خبرگزاری بین المللی قرآنی ایکنا نیز زیر نظر معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی فعالیت می‌کند، گفت: بسیاری از دستگاه‌ها مدعی حضور در عرصه ترویج فرهنگ و خدمتگذاری در زمینه قرآنی هستند، اما یقیناً کار تشکیلاتی حساب شده  و قابل توجهی که الحمدالله منشا خبر و برکت می باشد که در کنار سازمان فعالیت های قرآنی دانشجویان به ایفای نقش می پردازد.

آقاسیدی، تصریح کرد: معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی استان در تمامی حوزه‌هایی که احساس خلأء می‌شود، ورود می‌کند. به عنوان مثال طی امسال و سال گذشته نشست‌های تخصصی و سمینارهای مختلف با موضوعات سبک زندگی اسلامی، مطالبات رهبری از دانشجویان، دغدغه‌های فرهنگی و قرآنی مقام معظم رهبری، حوزه جمعیت، آسیب‌های خانواده و ... برگزار کردیم و کنفرانس ملی بررسی نقش حقوق در تحقق اقتصاد مقاومتی را نیز تا پایان سال برگزار خواهیم کرد.

وی از ایجاد مدرسه دانشجویی روح الله خبر داد و افزود: این مدرسه با هدف سیره شناسی ابعاد مختلف زندگانی حضرت امام خمینی (ره) شکل گرفته است و در قالب چهار ترم آموزش‌های لازم را به دانشجویان ارائه می‌دهد.

سرپرست معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی استان، تأکید کرد: ترم اول این مدرسه دانشجویی با حضور بیش از 100 دانشجوی دانشگاه‌های استان در مشهد مقدس برگزار شده و دو ترم دیگر نیز در تبریز برگزار می‌شود و در نهایت مشهد الرضا میزبان ترم آخر خواهد بود. همچنین دانش آموختگان این مدرسه به عنوان سفیر انقلاب اسلامی در حوزه‌های مختلف، جهت شناساندن ابعاد کاردکردی و مبنایی مکانیسم نظام ولایت فقیه و گفتمان سازی در دانشگاه‌ها فعالیت خواهند کرد.

به گفته آقاسیدی، ساختارسازی و تجهیز خبرگزاری ایسنا، تشکیل شوراهای ایسنا، ایکنا و ایسپا، تعامل و دیدار با معاونان دیگر دانشگاه‌های استان در راستای همگرایی بیشتر، برگزای مناظرات دانشجویی در مرحله استانی، میزبانی از مسابقات مناظرات دانشجویی مرحله منطقه‌ای شمال‌غرب و دیدار از خانواده شهدای جهاد دانشگاهی و جهادگران فقید با حضور هیأت رئیسه جهاد دانشگاهی و مسئولان دانشگاه تبریز با هدف احیای فرهنگ ایثار و شهادت و ارزش دهی به بزرگان و پیشکسوتان، تنها بخشی از کارهای شاخص انجام گرفته توسط معاونت فرهنگی در یک و نیم سال گذشته است.

وی با عنوان اینکه مقام معظم رهبری همواره تأکید دارند که جهاد دانشگاهی باید کارهای گزین انجام دهد، اظهار کرد: پیشرو و منحصر به فرد بودن وجه تمایز جهاد دانشگاهی با دیگر دستگاه‌هاست، جهاد همواره به موضوعاتی که احساس نیاز می‌شود، ورود کرده و از انجام کار روتین و موازی خودداری می کند.

آقاسیدی تأکید کرد: فعالیت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی بر اساس اسناد بالادستی و مبتنی بر برنامه‌ریزی دقیق است و در این بین با دانشگاه‌ها نیز همکاری می‌کنیم که این ارتباط به معنای هم افزایی است.

وی اظهار کرد: البته در پاره‌ای از موارد دیگر دستگاه‌ها علاوه بر موازی کاری، خنثی سازی هم می‌کنند که در این صورت برآیند فعالیت‌ها به صفر و منفی میل می‌کند.

وی با بیان اینکه در کشورهای توسعه یافته مجموعه‌های پیشرویی همچون جهاد دانشگاهی وجود دارد، گفت:  خاستگاه جهاد دانشگاهی تحولات فرهنگی است و آن زمان بزرگان انقلاب اسلامی با یک تصمیم مناسب و عالمانه جهاد دانشگاهی را با هدف نگهبانی از اسلامی شدن دانشگاه‌ها تأسیس کردند.

آقاسیدی با اشاره به اینکه معاونت فرهنگی روح جهاد دانشگاهی است، اظهار کرد:  معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی علی‌رغم فراز و نشیب‌هایش عامل اصلی پیشرفت سایر حوزه‌های جهاد است، همچنین فعالیت‌های اختصاصی این معاونت نیز بر اساس دیدگاه صاحب نظران منصف، فاخر و اثر گذار می‌باشد.

سرپرست معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان‌شرقی، با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی یکی از پیشروان و مدعیان حرکات‌های دانش بنیان است، تأکید کرد: وجود پژوهشگاه رویان و مجموعه‌های تحقیقاتی در زمینه سلول‌های بنیادی زیر سایه همت و تلاش جهادگرانی همچون شهید کاظمی آشتیانی شکل گرفته است، معتقدم این افراد با همت جهادی خود راهی را  باز کرده‌اند و اکنون بقیه در این مسیر ایفای نقش می‌کنند.

captcha