خبرنگاران امدادگران اطلاعات و اخبار جامعه هستند
کد خبر: 3521025
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲
صادقی:

خبرنگاران امدادگران اطلاعات و اخبار جامعه هستند

گروه اندیشه: رئیس دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه خبرنگاران امدادگران اطلاعات و اخبار جامعه هستند، تصریح کرد: معتقدم همانطور که در جنگ‌ها برای امدادگران یک نوع مصونیت از تعرض پیش‌بینی شده است، باید برای قشر خبرنگار آزادی عمل بیشتری در نظر گرفته شود.

گودرز صادقی، رئیس دانشگاه محقق اردبیلی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اردبیل، ضمن تبریک هفدهم مرداد روز بزرگداشت مقام خبرنگار، گفت: اگر برای هر صنفی روزی یا هفته‌ای تعیین می‌شود، در مورد خبرنگار باید گفت که همه ۳۶۵ روز سال روز خبرنگار است.
وی اضافه کرد: حتی روزهایی که دیگران در کنار خانواده به استراحت و تفریح مشغولند، خبرنگار به عنوان چشم بیدار جامعه نگهبانی می‌دهد، تا دیگران را در جریان آخرین تغییرات و تحولات قرار بدهد.
صادقی با بیان اینکه خبرنگاران امدادگران اطلاعات و اخبار جامعه هستند، تصریح کرد: معتقدم همانطور که در جنگ‌ها برای امدادگران یک نوع مصونیت از تعرض پیش‌بینی شده است، باید برای قشر خبرنگار آزادی عمل بیشتری در نظر گرفته شود.
رئیس دانشگاه محقق اردبیلی تاکید کرد: اگر قرار باشد خبرنگار حتی بخاطر درج مطالبی که مستنداتش را دارد امنیت روانی نداشته باشد، جریان آزاد اطلاعات متوقف می‌شود و جامعه در یک بی خبری قرار می‌گیرد. بدتر از بی خبری، قرار گرفتن در فضای نامطمئن یا آکنده سوء ظن است. در این حالت، حتی حاکمیت نیز در ایجاد ارتباط درست با آحاد جامعه دچار مشکل می‌شود. مردمی که متوهم باشند، در بحران‌ها از خود مایه نمی‌گذارند و به همه چیز به دیده شک و تردید نگاه می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: حاکمیت سالم هیچ‌گاه به خبرنگار به چشم تهدید نگاه نمی‌کند؛چراکه جریان آزاد اطلاعات را مانع فساد درونی سیستم می‌داند و چون خودش سالم است خواستار یک سیستم سالم نیز خواهد بود. 
صادقی با بیان اینکه خبرنگار به دلیل نوع خدمتی که ارائه می‌دهد، هم از این نظر که مانند یک معلم آگاهی می‌بخشد شغلی شبیه شغل انبیاست و دیگر اینکه در آیات قرآن هم از پیامبران به عنوان خبررسانان نام برده شده است و از این نظر هم باز به شغل پیامبرانه شباهت دارد. رئیس دانشگاه محقق اردبیلی مشکل عدم تامین معاش خبرنگاران را یک مشکل جدی دانست و گفت: این باعث می‌شود تا اولا خود خبرنگاران شغل خودشان را جدی نگیرند و دوم اینکه به خبرنگاری به عنوان یک سرگرمی یا شغل دوم و موقت نگاه کنند، در چنین فضایی، خبرنگار حرفه‌ای و ملی نخواهیم داشت و از کسانی که شجاعانه به پیشواز حوادث بروند محروم خواهیم شد.
captcha