خطیب هندی و اسلام من درآوردی + عکس
کد خبر: 3521346
تعداد نظرات: ۲۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۹
اختصاصی ایکنا/

خطیب هندی و اسلام من درآوردی + عکس

گروه بین‌الملل: «عبدالکریم ذاکر نایک» در سال 1965 میلادی در شهر بمبئی هندوستان به دنیا آمد، وی تقریبا همه روزه در کانال‌های تلویزیونی در جهان دیده می‌شود؛ خطیبی کراواتی که اسلامی من درآوردی را تبلیغ می‌کند.

ذاکر نایک؛ تبلیغ به نام اسلام و به کام وهابیت + عکس
ذاکر نایک در کنار شاه سعودی
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، عبدالکریم ذاکر نایک از مبلغانی است که این روزها به نام اسلام و با ظاهری مدرن(با کراوات و کت و شلوار) در جمع مسلمان و غیر مسلمان ظاهر شده و دین مبین اسلام را همسو با سیاست‌های سردمداران وهابیت تبلیغ می‌کند؛ این در حالی است که در بسیاری از سایت‌ها و محافل اسلامی داخلی و خارجی از وی با عناوینی چون «عالم و مبلغ توانای دین اسلام» و «خطیب فعال بین‌المللی در حیطه اسلام» یاد شده که شهرت و مهارت خاصی در پاسخ‌گویی به سؤالات درباره اسلام دارد!
هشدار به کاربران ایرانی
با جستجویی کوتاه در اینترنت می‌توان دید این مبلغ هندی حتی در ایران نیز طرفدارانی دارد که ایده‌ها و افکارش را تبلیغ کرده و سایت‌های داخلی نیز شاید از سر ناآگاهی دیدگاه‌هایش را بدون هیچ محدویتی برای مخاطبان نشر و ترویج می‌دهند و این دیدگاه‌ها گاه با تأیید و حمایت‌های بی‌قید و شرط همراه می‌شود؛ ویدئوهای این مبلغ هندی با عناوین جذاب و فریبنده در فضای مجازی به راحتی دست به دست می‌شود.
خبرگزاری ایکنا در راستای رسالت آگاهی‌بخشی، با توجه به اهمیت روشنگری درباره دیدگاه‌های ذاکر نایک و با هدف افشای چهره حقیقی وی، از مهدی زارع بی‌عیب، مسئول خانه فرهنگ و نمایندگی فرهنگی ایران در بمبئی(محل تولد نایک) که از نزدیک شاهد فعالیت‌ این مبلغ هندی در داخل کشورش بوده و واکنش‌ها و حتی مخالفت‌ها نسبت به سخنرانی‌ها و فرافکنی‌های ذاکر نایک را از نزدیک شاهد است، درخواست کرد که مطلبی به منظور شناخت هرچه بیشتر ذاکر نایک در اختیار ایکنا قرار دهد.

اکنون مطلب ارسالی مهدی زارع بی‌عیب در این باره را می‌خوانیم:

عبدالکریم ذاکر نایک متولد 18 اکتبر 1965 در بمبئی، مرکز ایالت «مهاراشترا»ی هند یک پزشک است؛ اما بیشتر به عنوان یک سخنران شهرت دارد، او بنیانگذار و رئيس بنیاد پژوهش‌های اسلامی در بمبئی «IRF» و همچنین بنیانگذار شبکه ماهواره‌ای تلویزیونی صلح «Peace TV» بوده که مطابق یک گزارش تعداد بینندگان آن بالغ بر ۱۰۰ میلیون نفر است.

سخنرانی به زبان انگلیسی

ذاکر نایک در مطالعات تطبیقی ادیان مرجع تام محسوب می‌شود و شاید با نفوذ‌ترین ایدئولوگ سلفی در هند است، او بر خلاف بسیاری از مبلغان اسلامی سنتی، کت و شلوار و کراوات می‌پوشد و به جای اردو و عربی، به زبان انگلیسی سخنرانی می‌کند، حافظه‌ای بسیار قوی دارد و در سخنرانی‌‌های خود مدام از کتاب مقدس بایبل* و کتاب‌های هندوها مثل ویدها، گیتا و راماین استشهاد می‌دهد، او تنها مسلمانان را مخاطب قرار نمی‌دهد؛ بلکه در سخنرانی‌هایش هزاران افراد از ادیان و مذاهب مختلف شرکت می‌کنند، ذاکر نایک خصوصیات منحصر به فرد زیادی دارد که در هیچ یک از مولوی‌های سلفی یافت نمی‌شود و شاید همین متفاوت‌بودن باعث شهرت او شده است.

ذاکر نایک تحصیلات خود را در کالج «کیشین چاند چلارام»( Kishinchand Chellaram) و سپس در کالج پزشکی ملی «تاپی والا» (Topiwala) و بیمارستان خیریه «BYL Nair Hospital» تحصیلاتش را ادامه داده و بالاخره در دانشگاه بمبئی در رشته پزشکی تا مرحله کارشناسی پزشکی و جراحی تکمیل کرد.

در سال 1991 با تأسیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی(IRF) کار خود را در زمینه دعوت اسلامی آغاز کرد. همسر وی «فرهت نایک» نیز رئیس بخش زنان همنی بنیاد است.

وب سایت بنیاد پژوهش‌های اسلامی، بنابر اظهارات خود نایک «ایدئولوگ و نیروی محرکه شبکه تلویزیونی صلح Peace TV » است.

نایک مدرسه بین‌المللی اسلامی در بمبئی و در کنار آن صندوق جمع‌آوری زکات «کمک‌های اسلامی یکپارچه» (United Islamic Aid) را نیز تأسیس کرد که به جوانان مسلمان فقیر و نیازمند بورسیه تحصیلی می‌دهد.

تبیین ظاهر آیات و روایات بدون تحلیل و تعمیق

نایک سخنرانی و بحث‌‌های زیادی در سراسر جهان انجام داده و سبک سخنرانی او نیز بیان گسترده ظاهر آیات و روایات بدون تحلیل و یافتن عمق مطلب است و از آنجا که مردم عادی نیز بیشتر سطحی‌نگرند و در اطلاعات اسلامی و دینی سطحی‌نگرتر، لذا می‌توان گفت سبک وی مطابق مذاق و فهم عادی و خلاصه، عامه‌پسند است، نایک حافظه‌ای قوی دارد از این رو پشت سر هم آیات و روایات فراوان ذکر و آن را ترجمه می‌کند و پشت سر هم منابع متعدد ذکر می‌کند. این سبک وی حاضرین را سخت تحت تأثیر قرار داده و مردم عادی را شیفته خود می‌کند، لذا وی در محافل اسلامی با گرایش سلفی از جمله محبوب‌ترین شخصیت محسوب می‌شود.

ارجاعات دروغ و منابع غیر واقعی

اما علی‌رغم محبوبیت‌ در میان عامه مردم، در میان فرهیختگان وجهه و جایگاه خوبی ندارد و این مسئله تنها به خاطر اینکه سخنرانی‌هایش از عمق لازم برخوردار نیست و فاقد منطق و مباحث عقلی و عاری از تجزیه و تحلیل است، نبوده؛ بلکه بیشتر به این دلیل است که با ارجاعات و ذکر منابع متعدد، عامه مردم را گمراه کرده و فریب می‌دهد؛ زیرا وی خوب دریافته است که کسی ارجاعات و منابع ذکر شده را بررسی نخواهد کرد، چون قدرت این کار را ندارد، از این رو بی‌محابا و بدون هیچ دغدغه و با اعتماد به نفس کامل، ارجاعات دروغ و منابع غیر واقعی فراوانی را ذکر می‌کند، وی دروغگوی ماهری است و تنها معدود ارجاعات واقعی در بین منابع به چشم می‌خورد.

افشای دروغ‌پردازی نایک توسط اندیشمندان هندو و بودا

بسیاری از اندیشمندان هندو، بودا، آیین جین، سیک، مسیحی و غیره پرده از این فریب برداشته و دروغ‌بودن ارجاعات وی را آشکار کرده‌اند.

کاهش محبوبیت در پی آشکار‌شدن ارتباط با عربستان

نایک هیچ‌گاه در میان فرهیختگان محبوبیت نداشته و در میان سایر ادیان نیز نه تنها محبوبیت نداشته؛ بلکه شخصیتی منفور بوده است، وی اخیرا در میان عامه مردم نیز محبوبیت خود را از دست داده است، نایک تا زمانی که خود را فقط مسلمان معرفی می‌کرد و از فرقه خاصی حمایت نمی‌کرد، محبوبیتش در میان عامه مسلمانان زیاد بود؛ اما از زمانی که ارتباط وی با عربستان و وهابی بودنش آشکار شد، از محبوبیت وی کاسته و کم کم به صورت آشکار به مروج عقاید و دیدگاه‌های افراطی سلفی و وهابیت تبدیل شد و ضمن ترویج این دیدگاه‌ها در بین پیروان دیگر ادیان و مذاهب صریحا زبان انتقاد گشود و شروع به تحقیر آنان کرد.

سخنران نفرت‌طلب

ذاکر نایک در شهرها و کشورهای مختلف سخنرانی‌های جنجالی زیادی انجام داده است، به طوری که امروز از وی به عنوان سخنران نفرت‌طلب یاد می‌شود.

تمسخر و تخریب چهره مسلمانان؛ نتیجه سخنرانی‌ها

نایک هر از چند‌گاهی به خاطر اظهارات جنجالی‌اش سوژہ رسانه‌ها می‌شود و سیل حمایت‌ها از وی سبب می‌شود چهره مسلمانان بیش از پیش تخریب شده و دیگر اقوام، ادیان و مذاهب موجود در هند از این وضعیت و اختلافات بین مسلمانان با دید تمسخر بنگرند و حتی از این اظهارات برای تخریب و تضعیف مسلمانان سوء استفاده کنند.

توهین صریح به مقدسات ادیان

وی از طالبان، النصره و داعش حمایت و نه تنها حملات تروریستی آنان را سرزنش نکرده؛ بلکه توجیه می‌کند. نایک دیگر ادیان و مذاهب را تحقیر کرده و به مقدسات آنان صراحتا توهین می‌کند و تمام این اظهارات جنجال برانگیز را در رسانه‌های عمومی و شبکه تلویزیونی خود پوشش می‌دهد.

توهین به پیامبر(ص) و واکنش دارالعلوم نزدیک به وهابیت

یکی از اظهارات جنجالی نایک که تا مدت‌ها سوژہ رسانه‌ها شد؛ این بود که وی ضمن بیان دیدگاه افراطی وهابیت در حرمت توسل و شرک‌بودن آن، به ساحت مقدس پیامبر(ص) توهین کرد که منجر به واکنش شدید مسلمانان شد و حتی دارالعلوم دیوبندی که در میان سایر مکاتب اسلامی موجود در هند بیش از همه به وهابیت نزدیک است، طی فتوایی مردم را از شنیدن سخنرانی‌ها بر حذر داشت، در آن فتوا آمده است: «لزومی به تقلید از ذاکر نایک نیست؛ چون علم وی عمیق نیست، لذا فاقد اعتبار است و مسلمانان نباید سخنش را گوش کنند.»

در فتوای دیگری آمده است: «ما می‌دانیم که وی نماینده غیر مقلدین سلفی است و از علم و حکمت فرسنگ‌ها دور است، حرف‌های جنجالی و شرارت‌آمیز را نشر می‌دهد و مسلمانان ساده‌لوح را گمراه می‌کند».

نایک اسلام من درآوردی را تبلیغ می‌کند

مولانا محمود دریاآبادی، دبیرکل شورای علمای هند درباره نایک می‌گوید: «وی نه عالم است نه مفتی، وی اسلام من درآوردی را تبلیغ می‌کند».

حمایت از یزید و مخالفت غیرمسلمانان

یکی دیگر از اظهارات جنجال برانگیز نایک که سبب منفور‌شدن شخصیت وی در تمام ادیان و مذاهب به ویژه در بین شیعیان شد، بیانی بود که در آن از یزید پلید در مقابل امام حسین(ع) حمایت کرده بود و این بیان در سرزمین هند که حتی غیر مسلمانان آنجا از هندو، بودا، سیک و غیره به امام حسین(ع) عاشقانه عشق می‌ورزند، به هیچ وجه قابل قبول نبود.

ارتباط حمله تروریستی بنگلادش با ذاکر نایک

ذاکر نایک اخیرا نیز به خاطر احتمال دست‌داشتن در حمله تروریستی بنگلادش سوژہ اصلی رسانه‌ها قرار گرفت(عاملان این حمله اذعان کردند که سخنان ذاکر نایک انگیزه و مشوق آنان برای این اقدام تروریستی بوده است)، این در حالی است که نایک خارج از هند در عربستان به سر می‌برد، لذا کسانی که از وی متنفر هستند، در پی حمله تروریستی بنگلادش علیه او به حرکت درآمده و تقاضای اشد مجازاتش را دارند، اگر چه این احتمال به اثبات نرسیده و دادگاه وی را تبرئه کرده است؛ اما دولت، احزاب و گروه‌های تندرو هنوز هم به دیده شک به ذاکر نایک نگاه می‌کنند و بر فعالیت‌هایش نظارت کامل و کنترل شدید دارند و حتی برای وی محدودیت‌هایی ایجاد کرده‌اند.

در پایان باید گفت هند مهد ادیان و سرزمین هفتاد و دو ملت است، در این سرزمین جایی برای نفرت و اختلافات مذهبی نیست، صلاح این سرزمین؛ بلکه تمام جهان در صلح، مدارا، آرامش و امنیت است، لذا رویکرد اساسی در مطالعه تطبیقی ادیان باید فهم مشترکات و گفت‌و‌گو بر اساس حکمت و موعظه حسنه باشد و از برانگیختن اختلافات و انتقادات تند و تیز و تحقیر و توهین دیگران برحذر بود.

* کتاب مقدس، عنوان مجموعه­‌ای از کتاب‌های بزرگ و کوچک است که مسیحیان آن را به عنوان کتاب آسمانی و الهی خود پذیرفته‌­اند. عنوان این مجموعه در زبان انگلیسی «بایبل» است که از کلمه یونانی « Biblia» به معنی نوشته‌­ها و یا کتاب‌ها گرفته شده است.


ذاکر نایک؛ تبلیغ به نام اسلام و به کام وهابیت + عکس

ذاکر نایک؛ تبلیغ به نام اسلام و به کام وهابیت + عکس

ذاکر نایک؛ تبلیغ به نام اسلام و به کام وهابیت + عکس
ذاکر نایک در شبکه وهابی کلمه

ذاکر نایک؛ تبلیغ به نام اسلام و به کام وهابیت + عکس

آماده//ذاکر نایک؛ تبلیغ به نام اسلام و به کام وهابیت + عکس

آماده//ذاکر نایک؛ تبلیغ به نام اسلام و به کام وهابیت + عکس
تصویر ویدئوها با زیرنویس فارسی
ذاکر نایک؛ تبلیغ به نام اسلام و به کام وهابیت + عکس

ذاکر نایک؛ تبلیغ به نام اسلام و به کام وهابیت + عکس
نایک با کراوات و کت‌و‌شلوار در محافل ظاهر می‌شود


ذاکر نایک؛ تبلیغ به نام اسلام و به کام وهابیت + عکس


ذاکر نایک؛ تبلیغ به نام اسلام و به کام وهابیت + عکس
انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۷۳
غیر قابل انتشار: ۲۰
zarghamsadeqi
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۲/۰۳ - ۰۳:۲۵
17
81
آیا مبلغ تشیع داریم برای مناظره با انگلیسی زبانان؟؟؟
مثل ایشون بچرخه در دنیا و مناظره کنه؟
علی مظاهری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۳/۱۸ - ۰۲:۱۴
50
117
واقعا براتون متاسفم چشم و گوش بسته قضاوت میکنید واقعا عالم بزرگی هستن ایشون از خداوند طلب موفقیت دارم برای دکتر ذاکر عبدالکریم نایک ان شاءلله
پاسخ ها
یونس
| Germany |
۱۴۰۱/۰۱/۲۵ - ۱۶:۰۹
اتفاقا خیلی هم چشم و گوششون باز هست. منتها چون دکتر نایک سنی هستن و با دین تشیع و مخصوصا حکومت ایران میونه ای نداره اینا هم چشم دیدن پیشرفتشو ندارن ولی اینو بدونن که آب دریا با دهن سگ نجس نمیشه
عبدالله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۶/۱۹ - ۰۰:۲۶
41
111
ازخداوند بترسید باتهمت زدن وافترا به بندگان صالح فقط غضب پروردگار شامل حالتان می شود
پاسخ ها
مبین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳۹۹/۰۲/۰۵ - ۱۰:۱۳
واقعا
احسان
|
Germany
|
۱۳۹۶/۰۸/۲۱ - ۲۳:۴۷
14
88
لطقا هرچه رو که در این مطلب نوشتید با منبع درج کنید. اگر مقداری از این فرد و علم حقیفی او در باره اسلام اطلاع میداشتید هیچوقت به خودتون اجازه پخش کردن این اطلاعات دروغ رو نمیدادید. بستن کراوات دلیلی برای کافر شدن نمیشه همونطور که پوشیدن پیراهن یقه شیخی و بستن دکمه بالا دلیلی برای مسلمون بودن نمیشه. کسانی که این فرد رو میشناسن میدونن که این خبر ها دروغه اما از کسانی که نمیشناسن خواهش میکنم که ذهنشون رو به دست این اطلاعات دروغ نسپزن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۱۰/۲۷ - ۱۷:۲۶
11
56
بزرگش نخوانند اهل خرد
که نام بزرگان به زشتی برد
سجاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۱/۲۲ - ۲۲:۴۰
70
52
با سلام
عزیزان بنده صحبتهای ایشان در اینترنت را جستجو کردم و تحقیقی انجام دادم
به یقین رسیدم ایشان سلفی می باشد
و جالب است که علمای اهل تسنن هم از حرفهای ایشان و استدلالهایشان نقد دارند
ایشان شیعیان را اصلا قبول ندارند
در جواب بعضی دوستان عزیز بگویم بدون مطالعه و بررسی از کسی حمایت نکنید

در جواب یکی دیگر از دوستان:
بله ما مبلغان زبان انگلیسی بسیار عالی و خوبی داریم
مثل استاد جواد فروغی که تقریبا از ۲۵ سالگی به بعد به چندین زبان دنیا مخصوصا انگلیسی تسلط کاملی دارند و تنها با قرآن تبلیغ می کنند در آپارات کلیپ های ایشان هست

در حرف آخر ... مباهله ساده ای انجام می دهم ... مطمئن باشید استاد نیاک شما اصلا حاضر به انجام آن نخواهند بود

اگر ایشان واقعا مسلمان هستند فقط و فقط یک جلسه یک تا دو ساعته
مناظره ای با استاد تیجانی رحمت الله علیه از علمای شیعه عربستان سعودی که از عربستان تبعید شده اند داشته باشند

مطمئن هستم قبول نخواهند کرد توی عربستان نه ایشان را توانستند به قتل برسانند و نه توانستند جواب استدلالهای قرآنی ایشان را بدهند

در اینترنت جستجو کنید استاد واقعی استاد تیجانی هستند
البته اساتید انگلیسی زبان به مراتب بهتر و عالی تری از استاد نایک شما هست

ان شاالله جزو مبلغان راستین اسلام و اهل بیت پیامبر علیهم السلام باشیم
مسعود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۱ - ۲۳:۱۰
62
29
ذاکر نایک به هیچ وجه مورد تایید اهل سنت و جماعت نیست .
http://rahehaqiqat.com/book/%D۸%B۱%D۸%B۳%D۸%A۷%D۹%۸۴%D۹%۸۷-%D۹%۸۱%D۸%AA%D۹%۸۸%D۸%A۷%DB%۸C-%D۸%AF%D۸%A۷%D۸%B۱%D۸%A۷%D۹%۸۴%D۸%B۹%D۹%۸۴%D۹%۸۸%D۹%۸۵-%D۸%AF%DB%۸C%D۹%۸۸%D۸%A۸%D۹%۸۶%D۸%AF-%D۸%AF%D۸%B۱%D۸%A۸%D۸%A۷%D۸%B۱%D۹%۸۷-%DB%۸C/
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۵/۳۰ - ۰۲:۴۰
30
81
متاسفم برای دروغ و افترا بستنتون
دکتر ذاکر خدا پشتشه
و دقیقا این حدیث پیغمبر مصداق ایشونه
ک هر ۱۰۰ سال یکی میاد و دنیا اسلام راستین رو تازه و گوش زد میکنه...
اون صراحتا اعلام کذجرده ک اسبام ن سنی هست و ن شیعه
ن وهابیتی هس و ن مذهب دیگه ای
اون صراحتا اعلام کرده ک داعش دست نشانده ی کفاره
از افترا بستن ب بنده ی پاک خدا بیم داشته باشین و مطمئن باشین دروغگو پایانی بس خجالت آور داره
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۹/۰۵ - ۱۰:۱۴
50
23
بسم الله الرحمن الرحیم
در برخی از مناظراتش با مثلاً ملحدان- به کتب نویسندگان استناد می کنه و هیچ کلمه ای از آیات قران بیان نمی کنه و اگر هم این کار رو انجام می ده کارش

خیلی قشنگ نه سنی و نه شیعه می کنه
و فقط بلا تشبیه مثل محمد عبدالوهاب میگه پیامبر و خدا.
دیگه عطرت و ائمه و ... هم هیچ
یه جورایی با دست پس میزنه با پا پیش میکشه
یعنی نمی خواد هیچ کسی رو ناراضی نگه داره

خودتون رو مشغول این افراد نکنید.

اگه کسی میگه خدا کتاب قرآن و رسول
باید کارهایی که این 3 گفته اند رو هم انجام بده
پیغمبر که علی رو ولی خدا و 12 تا ائمه بعد خودش رو جانشین قرار داده

هر کسی غیر از این میگه در اشتباه هست.

پروردگار کمک هممون کنه به راه راست هدایت بشیم.
همون بهشت و جهنم هم طبقه طبقه هست و هر جاییش برای هر گروهی از افراد هست.
همون مومن و مسلمون بودن هم طبقه و درجه داره
شهید-متقین-محسنین-انبیا و ...

اللهم اهدنا صراط المستقیم
ذهق الباطل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۸ - ۲۰:۲۱
15
72
حدااقلش اینکه در موضوعات زیستی و جنین شناسی جواب ملحدین رو داد و قرآن رو بالا برد
شیعه نبودن دلیل بر کفر نیست
چند درصد ما شیعه ها واقعا می دونیم شیعه واقعی یعنی چی؟
آندریک
|
Germany
|
۱۳۹۸/۰۲/۲۵ - ۱۷:۳۲
40
26
فتوای خمینی در مقابل سلمان رشدی یک فتوای قرانی بود اما در کمال تعجب ایشون میگن گاندی زودتر ممنوعیت کتاب سلمان رشدی را اعلام کرده ودر سخنی طنز امیز ایشون میکن فتوای خمینی سیاسی بوده دوستان عقل میگه کار گاندی سیاسی بوده نه فتوای خمینی که حکم خدا را بیان کرده در مورد سلمان رشدی من بیشتر سخنرانیهاشو نگاه کردم نایک وهابی ورژن جدیده فقط
Yousof
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۲/۲۵ - ۲۲:۵۴
13
51
عرض سلام وادب واحترام .واقعاجای تاسف داره به کسی که محتویات این سایت درمورددکترذاکرنایک رومطرح میکنه درحالی که هرگزخودش وهیچ عالمی فعلابه پای یکی ازاندیشه های دکترنمی رسد.چراغی که ایزدبرفروزد هرکس پفش کندریشش بسوزد
TAHA
|
India
|
۱۳۹۸/۰۳/۲۱ - ۱۰:۰۵
31
15
با سلام
خدمت عزیزان عرض کنم که فعلا که ذاکر نایک متواری هست و دولت هند تمام حسابهای موسسات متعلق به نایک را مسدود کرده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۶ - ۱۱:۵۴
12
46
با سلام و عرض ادب دکتر ذاکر نایک خیلی خوب دین رو تبلیغ می کند و خودش در سخنرانیش گفته نه شیعه نه سنی بلکه واعتصموا بحبل الله جمیعا و بدنبال وحدت بودن و ما وظیفمون این نیست که بقیه رو قضاوت کنیم بلکه قاضی حقیقی خداست
کیومرث
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۴ - ۰۱:۵۶
32
29
نه شیعه است نه سنی یعنی مذهب ندارد یعنی لامذهب است
پاسخ ها
ناشناس
| Australia |
۱۳۹۸/۱۲/۲۶ - ۰۰:۲۳
مسلمان است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳۹۹/۰۸/۲۷ - ۱۷:۵۰
مسلمان واقعی است
امیرحسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۶ - ۱۴:۱۰
9
28
https://www.instagram.com/p/Byyl2_sFu6w/?igshid=kv5cta39uegl
این فیلم رو ببینید تا بفهمید که ذاکر نایک مبلغ اسلام است نه وهابیت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۴/۱۰ - ۱۲:۳۷
7
37
فقط بهتون می گم
خدا هدایتتون کنه
عینی زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۸ - ۰۲:۴۲
44
17
همینکه باشاه عربستان رابطه داره ماموریتش معلومه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۸/۳۰ - ۱۶:۴۷
8
45
ایشون فردی دانا هستند و خیلی از شبهات من رو پیرامون خدا و اسلام درست کرده اند
حالا چرا از ایشون بد میگینم
کلا عرض کنم امام علی میفرماید سخن خوب رافراگیر هر چند از منافق
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۷ - ۱۷:۴۶
3
21
خدا شما را هدایت کند
captcha